Kolding Netavis

Kreative løsninger kommer i goodiebags

EUX-tømrerelev Michel Guldberg Frydendall viser her resultatet af sit arbejde frem. Foto: HANSENBERG.

Underviserne på HANSENBERG tænker i utraditionelle baner, når eleverne skal undervises virtuelt.

Det kan være en udfordring at flytte fine værkstedsfaciliteter hjem til HANSENBERGs mange elever via virtuel undervisning.

For håndværksfag er pr. definition mere end blot teori, så skolens dygtige undervisere skal tænke i utraditionelle og kreative løsninger. Noget, som tømrerfaglærer Valde Feddersen i den grad gør, skriver HANSENBERG i en pressemeddelelse.

Han har nemlig pakket en goodiebag til hver elev, der er i gang med 3. hovedforløb på EUX-tømreruddannelsen. Pakken indeholder materialer, som eleverne skal arbejde med derhjemme under nedlukningsperioden.

– Eleverne har været positive. De havde nok en forestilling om, at de udelukkende skulle sidde foran computeren de næste mange uger. Så det kom bag på dem, at de nærmest fra dag ét fik materialer i hånden. Jeg frygtede lidt, at de ikke kunne arbejde med det derhjemme, men der har overhovedet ikke været problemer. De gør det med de midler de har, fortæller Valde Feddersen og tilføjer:

– Mange tømrerelever har det bedst med at arbejde med deres hænder. Så når vi har kørt teori i et stykke tid og herefter efterprøver tingene, falder det hele på plads, fordi de kan se det i en anden dimension. De skal have det igennem hænderne, hvad det er, jeg snakker om.

Nyt perspektiv

Han guider desuden eleverne igennem arbejdsprocessen ved at udføre opgaverne hjemme i kælderen, mens han filmer. Filmene redigerer han selv, inden eleverne får dem tilsendt.

Og de nye måder at arbejde på har også givet Valde Feddersen flere værktøjer i værktøjskassen, som han vil gøre brug af fremover – også, når eleverne er tilbage på skolen:

– Jeg har været underviser på HANSENBERG i mange år, og så får man nogle rutiner. Man ser, at tingene fungerer – og så er der måske ikke så stor grund til at lave om på det. Men med nedlukningen ser man pludselig tingene i et nyt perspektiv. Online kan jeg ikke undervise, som jeg har gjort før. Metoden skal være anderledes, og jeg har aldrig tidligere tænkt på at lave en video på den her måde.

– Det, som jeg forklarer i filmene, tager væsentligt længere tid at forklare i klasselokalet. Det er noget af en erkendelse at nå til, at man godt kan gøre tingene på en sjovere og mere effektiv måde. Det giver noget luft – og jeg får pludselig mere tid og overskud til at tage fat i den enkelte elev og høre, hvordan han eller hun har det, fortæller Valde Feddersen.

Når eleverne har set filmene og arbejdet med opgaverne, kan de stille spørgsmål og få feedback på deres arbejde i den efterfølgende virtuelle undervisning.

– Fordelen ved at lave videoer er også, at eleverne kan spole tilbage, hvis der er noget, de ikke helt forstår. Ved normal tavleundervisning vil der typisk være nogle, der forstår det hele med det samme, mens andre lige skal have det hele gennemgået en gang til, siger Valde Feddersen.

Plads til fordybelse

EUX-tømrerelev Michel Guldberg Frydendall – der er i lære hos Gejst Byg i Kolding – er en af de i alt 11 elever, som har fået en goodiebag, og han er rigtig glad for at få et projekt mellem hænderne:

– Det er helt oplagt at arbejde med de små modeller. De giver et godt overblik de første par gange, fordi man kan se det hele på én gang. På den måde er det meget godt i forhold til læringsprocessen. For mig fungerer det også godt, at der er plads til fordybelse derhjemme. Jeg kan godt lide, at man har tid til at være, hvor man selv er. Man bliver ikke stresset af, hvor langt andre er nået. Og så har jeg også snakket med de andre om, at vi bare har så stor respekt for det, Valde gør. Der er ikke den store forskel rent læringsmæssigt på det, vi gør nu, og det, vi gør, når vi er på skolen – ud over, at man kan følge undervisningen i natbukser i stedet for arbejdstøj, fortæller Michel Guldberg Frydendall.

Kæmpe omlægning af undervisningen

Der er også stor ros til underviserne fra direktør på HANSENBERG Morten Kaj Hansen. Han understreger, at det er en stor udfordring at omlægge den praktiske undervisning til virtuel undervisning:

– Undervisernes indsats kan ikke fremhæves nok. Det er en kæmpe omlægning af undervisningen, som foregår hver eneste dag – i hvert eneste virtuelle klasselokale og i hver eneste lektion – og det er en fuldstændig enestående præstation. Det er ikke nogen optimal situation, men det er vildt at opleve, hvor meget der gøres for, at vi lykkes med opgaverne, siger Morten Kaj Hansen.

Valde Feddersen er da også allerede i gang med at forberede den næste goodiebag til EUX-eleverne.

Tagget med:
Del denne artikel
Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *