Connect with us

Skole

Kreative løsninger kommer i goodiebags

Offentliggjort for

den

EUX-tømrerelev Michel Guldberg Frydendall viser her resultatet af sit arbejde frem. Foto: HANSENBERG.

Underviserne på HANSENBERG tænker i utraditionelle baner, når eleverne skal undervises virtuelt.

Det kan være en udfordring at flytte fine værkstedsfaciliteter hjem til HANSENBERGs mange elever via virtuel undervisning.

For håndværksfag er pr. definition mere end blot teori, så skolens dygtige undervisere skal tænke i utraditionelle og kreative løsninger. Noget, som tømrerfaglærer Valde Feddersen i den grad gør, skriver HANSENBERG i en pressemeddelelse.

Han har nemlig pakket en goodiebag til hver elev, der er i gang med 3. hovedforløb på EUX-tømreruddannelsen. Pakken indeholder materialer, som eleverne skal arbejde med derhjemme under nedlukningsperioden.

– Eleverne har været positive. De havde nok en forestilling om, at de udelukkende skulle sidde foran computeren de næste mange uger. Så det kom bag på dem, at de nærmest fra dag ét fik materialer i hånden. Jeg frygtede lidt, at de ikke kunne arbejde med det derhjemme, men der har overhovedet ikke været problemer. De gør det med de midler de har, fortæller Valde Feddersen og tilføjer:

– Mange tømrerelever har det bedst med at arbejde med deres hænder. Så når vi har kørt teori i et stykke tid og herefter efterprøver tingene, falder det hele på plads, fordi de kan se det i en anden dimension. De skal have det igennem hænderne, hvad det er, jeg snakker om.

Nyt perspektiv

Han guider desuden eleverne igennem arbejdsprocessen ved at udføre opgaverne hjemme i kælderen, mens han filmer. Filmene redigerer han selv, inden eleverne får dem tilsendt.

Og de nye måder at arbejde på har også givet Valde Feddersen flere værktøjer i værktøjskassen, som han vil gøre brug af fremover – også, når eleverne er tilbage på skolen:

– Jeg har været underviser på HANSENBERG i mange år, og så får man nogle rutiner. Man ser, at tingene fungerer – og så er der måske ikke så stor grund til at lave om på det. Men med nedlukningen ser man pludselig tingene i et nyt perspektiv. Online kan jeg ikke undervise, som jeg har gjort før. Metoden skal være anderledes, og jeg har aldrig tidligere tænkt på at lave en video på den her måde.

– Det, som jeg forklarer i filmene, tager væsentligt længere tid at forklare i klasselokalet. Det er noget af en erkendelse at nå til, at man godt kan gøre tingene på en sjovere og mere effektiv måde. Det giver noget luft – og jeg får pludselig mere tid og overskud til at tage fat i den enkelte elev og høre, hvordan han eller hun har det, fortæller Valde Feddersen.

Når eleverne har set filmene og arbejdet med opgaverne, kan de stille spørgsmål og få feedback på deres arbejde i den efterfølgende virtuelle undervisning.

– Fordelen ved at lave videoer er også, at eleverne kan spole tilbage, hvis der er noget, de ikke helt forstår. Ved normal tavleundervisning vil der typisk være nogle, der forstår det hele med det samme, mens andre lige skal have det hele gennemgået en gang til, siger Valde Feddersen.

Plads til fordybelse

EUX-tømrerelev Michel Guldberg Frydendall – der er i lære hos Gejst Byg i Kolding – er en af de i alt 11 elever, som har fået en goodiebag, og han er rigtig glad for at få et projekt mellem hænderne:

– Det er helt oplagt at arbejde med de små modeller. De giver et godt overblik de første par gange, fordi man kan se det hele på én gang. På den måde er det meget godt i forhold til læringsprocessen. For mig fungerer det også godt, at der er plads til fordybelse derhjemme. Jeg kan godt lide, at man har tid til at være, hvor man selv er. Man bliver ikke stresset af, hvor langt andre er nået. Og så har jeg også snakket med de andre om, at vi bare har så stor respekt for det, Valde gør. Der er ikke den store forskel rent læringsmæssigt på det, vi gør nu, og det, vi gør, når vi er på skolen – ud over, at man kan følge undervisningen i natbukser i stedet for arbejdstøj, fortæller Michel Guldberg Frydendall.

Kæmpe omlægning af undervisningen

Der er også stor ros til underviserne fra direktør på HANSENBERG Morten Kaj Hansen. Han understreger, at det er en stor udfordring at omlægge den praktiske undervisning til virtuel undervisning:

– Undervisernes indsats kan ikke fremhæves nok. Det er en kæmpe omlægning af undervisningen, som foregår hver eneste dag – i hvert eneste virtuelle klasselokale og i hver eneste lektion – og det er en fuldstændig enestående præstation. Det er ikke nogen optimal situation, men det er vildt at opleve, hvor meget der gøres for, at vi lykkes med opgaverne, siger Morten Kaj Hansen.

Valde Feddersen er da også allerede i gang med at forberede den næste goodiebag til EUX-eleverne.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Reklame

Skole

Realskolen inviterer indenfor

Offentliggjort for

den

Forfatter:

Kolding Realskole inviterer lørdag den 30. oktober indenfor til Åbent Hus. Foto: BlumePress.

Lørdag skal eleverne i skole, da der inviteres til Åbent Hus.

Det kan være svært, når forældre skal vælge, hvilken skole poderne skal gå i. Skal det være Folkeskolen eller privatskole?

Det er baggrunden for, at Kolding Realskole, der er en privatskole, lørdag den 30. oktober inviterer interesserede til Åbent Hus på skolen.

Du kan møde Kolding Realskoles børn, lærere, pædagoger og ledere, oplev undervisningen & SFO og, vigtigst af alt: få en god og uforpligtende snak om, hvad det betyder at gå på Kolding Realskole.

Skolens elever går i skole denne lørdag, hvor besøgende også kan få en snak med elever på skolen.

Man er velkommen til Åbent Hus uanset om man blot er nysgerrig eller overvejer, at indskrive sit barn.

Kolding Realskole blev grundlagt den 1. april 1890 af Henrik Egeriis Christensen-Dalsgaard og er blandt de ældste realskoler i landet.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Skole

Tjenerfaget har ført til både familie og karriere

Offentliggjort for

den

Forfatter:

Yaser Alnatour kalder sin læreplads og Hansenberg for sin familie, og nu er han efter en veloverstået svendeprøve klar til at flyve fra reden som faglært tjener.

Det er noget af en rejse, som Yaser Alnatour har været på.

Forleden var han til svendeprøve på erhvervsskolen Hansenberg i Kolding, og han er nu faglært tjener. Knap seks år efter, at han som flygtning kom til Danmark fra Syrien. Helt alene – uden hverken familie eller netværk.

-Jeg er rigtig, rigtig glad. På forhånd var jeg spændt på, om jeg bestod, men det gjorde jeg. Det hele startede i 2016, og nu er jeg udlært, siger Yaser Alnatour.

Det hele tog nemlig sin begyndelse, da Yaser Alnatour i 2016 – blot to måneder efter sin ankomst til Danmark – startede i et praktikforløb på Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia.

Ret hurtigt herefter satte han for første gang kurs mod Hansenberg , hvor han tog den toårige integrationsgrunduddannelse (IGU), der hjælper flygtninge med at blive en del af det danske arbejdsmarked – og med at få startet på en erhvervsrettet uddannelse.

-IGU’en var en meget vigtig fase for mig, for den gjorde mig klar til fremtiden – og til tjeneruddannelsen, forklarer Yaser Alnatour og tilføjer:

-I Danmark mødte jeg et helt nyt sprog og en helt ny kultur. Så jeg tænkte over, hvilket job der ville være bedst for mig. På tjeneruddannelsen lærer du det hele – om faget, sproget og landet. Det med at kunne sproget er så vigtigt, for man er hele tiden i kontakt med mange mennesker. Og som tjener får man nye oplevelser hver eneste dag. Derfor valgte jeg tjenerfaget.

Stor støtte

Valget af læreplads faldt meget naturligt på Trinity Hotel & Konference Center:

-Trinity var der for mig, da jeg var alene. Lige pludselig fik jeg løn og en familie. Jeg blev hørt, og de grinede aldrig af mit sprog. De troede på mig fra starten, og May-Britt er som en mor for mig, for hun har fulgt mig og støttet mig hele vejen igennem.

“May-Britt” er celebration planner May-Britt Andreasen, og hun fortæller, at hun har børn på samme alder som Yaser Alnatour. Derfor var det vigtigt for hende at få ham i gang med en uddannelse:

-Yaser har ikke set sine forældre siden 2014, og han er som en ekstra søn for mig. Jeg pressede på, for at han skulle have en uddannelse, så han kunne klare sig selv, og sammen kæmpede vi for, at han fik sin danskeksamen. Det var en hård omgang – og jeg kan da selv se, at det er mega svært at få styr på udsagnsord og så videre.

-Da han startede i praktik, kunne han ikke et ord dansk. Men han havde et servicegen, der skulle dyrkes. At han nu er faglært tjener, er helt fantastisk. Jeg er så stolt af ham. Han har kæmpet rigtig meget, og han har virkelig taget dansk kultur og traditioner til sig. Det har været en rejse for ham.

Drømmen er gået i opfyldelse

May-Britt Andreasen peger i den forbindelse på, at den 29-årige tjener modtog et legat fra 3F efter svendeprøven for sit hårde arbejde under uddannelsen. Et legat, som tjenerfaglærerne ved Hansenberg havde indstillet ham til, hvilket han sætter stor pris på:

-Mine to faglærere er bare så søde og hjælpsomme. De var godt klar over, at det var hårdt for mig, for man skal arbejde og læse så meget for at blive udlært tjener. Samtidig har jeg været i den bedste klasse med de mest hjælpsomme venner, forklarer Yaser Alnatour.

-Trinity og Hansenberg er så stor en del af mit liv. De er som en familie for mig. De har begge givet mig lige det, jeg har drømt om.

Yaser Alnatour fortsætter som faglært tjener hos Trinity Hotel & Konference Center – foreløbig frem til 1. januar, hvorefter verden ligger helt åben:

-Jeg har lyst til at prøve noget nyt efter nytår. Alle mangler ansatte lige nu, så det er et godt tidspunkt at blive udlært på.

Den beslutning bakker May-Britt Andreasen fuldstændig op om, for også inden for tjenerfaget er det godt at prøve nye ting.

På sigt vil Yaser Alnatour gerne åbne sin egen kaffebar.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Skole

Elever på Brændkjærskolen bliver ingeniører for en dag

Offentliggjort for

den

Forfatter:

26 elever fra 2. klasse på Brændkjærskolen afprøver ingeniørens arbejdsmetoder, når der i uge 45 er national Engineering Day. Pressefoto.

26 elever fra 2. klasse på Brændkjærskolen afprøver ingeniørens arbejdsmetoder, når der i uge 45 er national Engineering Day på skoler over hele Danmark. Udfordringen lyder på at udtænke et sjovt og bevægeligt stykke legetøj til deres kæledyr, så kæledyret ikke keder sig, når det er alene hjemme.

De fleste kæledyr har brug for at blive underholdt, så de ikke keder sig og ender med at rasere hjemmet. Med kreativitet og snilde, pap, tape og træpinde får 26 elever fra 2.b på Brændkjærskolen i Kolding nu den opgave at udvikle og bygge et sjovt stykke legetøj til deres kæledyr.

Det foregår torsdag den 11. november, når de sammen med godt 30.000 andre skoleelever i Danmark deltager i Engineering Day, som hvert år afvikles i uge 45.

Engineering Day giver eleverne de allerførste smagsprøver på, hvad ingeniørfaget kan. For ganske som ingeniørerne kan man ikke bare designe ud i det blå. For at udvikle et godt stykke legetøj til en hund, en kat eller en gnaver, der ovenikøbet kan dreje, vippe eller rulle, er man nødt til at forberede sig.

Eleverne skal kende dyrets adfærd, finde ud af, hvordan kæledyret bevæger sig, og hvad det godt kan lide i forvejen, de skal tegne en skitse af legetøjet, de skal overveje deres materialevalg og regne på, hvilken løsning, der fungerer bedst.

Arbejder som ingeniører

Ved at omsætte viden og idéer til praktisk løsning stifter eleverne reelt bekendtskab med ingeniørens arbejdsmetode, også kaldet engineering. De bliver stillet over for at løse en reel problemstilling fra hverdagen, og de bruger matematik og naturvidenskab som kreative værktøjer for at få deres prototyper til at fungere.

Erfaringerne viser, at engineering som undervisningsmetode både motiverer og engagerer eleverne, siger Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the Future, der arrangerer Engineering Day:

-Det er en anderledes måde at arbejde på for eleverne. De oplever, at de ikke bare reproducerer en færdig løsning, men gennemløber en hel proces fra idé til færdig prototype. Og det er vel at mærke en designproces, hvor de udvikler på deres egne idéer og, hvor de bruger naturfaglig viden til at finde konkrete løsninger på udfordringerne. Det gør naturfagene relevante og vedkommende for dem.

Begejstring for naturfag

Formålet med Engineering Day er netop at skabe begejstring for naturvidenskab og teknologi blandt flere børn og unge i grundskolen. Mens de mindste arbejder med kæledyr og kedsomhed, skal mellemtrinnet bygge en automatisk fodermaskine til kæledyret. Udskolingens projekt hedder ”Sæt hovedet i bevægelse”. Her skal 7. – 10. klasses eleverne konstruere et redskab, der kan aktivere både krop og hoved i løbet af skoledagen.

Det er femte år i træk at Engineering Day afvikles på danske skoler. Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, Københavns Professionshøjskole, Astra og VIA University College. Programmet er støttet af Villum Fonden.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Skole

Skoleelever prøver fagene af

Offentliggjort for

den

Forfatter:

Specialet hestemanager er en af de uddannelser, deltagerne kan prøve kræfter med. Foto: Hansenberg.

Elever i 8.-10. klasse har mulighed for at komme helt tæt på en uddannelse, når erhvervsskolen Hansenberg i Kolding inviterer til Prøv et fag.

Lær forskellige fletteteknikker i frisørsalonen. Arbejd med stål som materiale hos smedene. Giv kalvene mælk af sutteflaske på gården.

Det er blot et udpluk af de tilbud, som elever i 8.-10. klasse har mulighed for at melde sig til ved Prøv et fag på erhvervsskolen Hansenberg i Kolding.

Formålet med Prøv et fag er, at eleverne bogstavelig talt får faget i hænderne – og får faktuel viden om, hvad en erhvervsuddannelse kan føre til.

Der er masser af spændende fag at vælge imellem, og elever og faglærere fra uddannelserne står klar med inspiration og gode fif.

Prøv et fag finder sted lørdag den 30. oktober klokken 9.30-12.00. Der er et begrænset antal pladser, og tilmeldingsfristen er den 21. oktober.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Skole

Mikkel repræsenterer regionen ved DM

Offentliggjort for

den

Forfatter:

To glade VVS-energispecialistelever: Mikkel Larsen (t.h) har kvalificeret sig til DM i Skills, og Jens Andersen er reserve. Foto: Hansenberg.

Når der til april 2022 igen er DM i Skills, er VVS-elev Mikkel Larsen med fra Hansenberg.

Det er Mikkel Larsen fra Hansenberg i Kolding, som til april 2022 bliver Region Syddanmarks deltager ved DM i Skills for VVS-elever.

Sent onsdag eftermiddag blev det afgjort efter en direkte – og meget tæt – duel med holdkammeraten Jens Andersen, oplyser Hansenberg.

Og det er en glad VVS-energispecialistelev fra Sommersted, som nu kan se frem til at konkurrere mod elever fra resten af landet om at blive Danmarks bedste inden for sin uddannelse.

-Det bliver sjovt, spændende og udfordrende at deltage, og jeg ser meget frem til konkurrencen. Ikke for at se, hvem der er bedst, men for at få træning og inspiration. Frem mod DM i Skills skal jeg arbejde med at holde hovedet koldt, når der er pres på, fortæller Mikkel Larsen, som er i lære hos CVE Teknik i Christiansfeld.

Godt med udfordringer

I de seneste to dage har eleverne arbejdet på at etablere en varmeinstallation med både gulvvarme og radiator – alt sammen kontrolleret via Danfoss Link, der er koblet op på nettet, så man kan styre eksempelvis rumtemperaturen via en app.

Arbejdet har også involveret en masse bukkeøvelser i både kobber og forzinket stålrør, hvor det gælder om at lave så få samlinger som muligt.

Det var marginaler, der afgjorde, om det skulle være Jens Andersen eller Mikkel Larsen, der tog den eftertragtede DM-plads. Jens Andersen – der er i lære hos Krenk VVS i Kolding – er nu reserve, hvis Mikkel Larsen bliver forhindret i at deltage.

Træning, træning og træning

Deltagelse ved DM i Skills kræver masser af forberedelse. Derfor kommer Mikkel Larsen i skarp træning i Hansenberg s VVS-værksteder, fortæller faglærer Martin Harlev Finnerup:

-Forud for Skills får deltagerne en opgave, der ligner den, de kan blive udsat for under selve konkurrencen. Når de får den, plejer vi at bygge anlægget op her på skolen, så vores deltager kan træne og blive klædt bedst muligt på.

Planen er, at Martin Harlev Finnerup skal stå for træningen sammen med faglærer Lars Jørgensen, og de er også med på sidelinjen under DM i Skills. Lars Jørgensen har i tidens løb været med til at træne i alt syv VVS-elever fra Hansenberg , hvoraf fire i træk løb af med danmarksmesterskabet.

-Frem mod DM i Skills skal Mikkel først og fremmest lære mere – og gøres klar til en stor og avanceret opgave. Undervejs vil der være en naturlig udvikling gennem de daglige udfordringer på lærepladsen og skolen, men han får også mulighed for at træne specifikt hen imod opgaven, forklarer Lars Jørgensen.

Stolthed over hele linjen

Den erfarne faglærer fortæller også, at der er masser af stolthed forbundet med at deltage i DM i Skills. Ikke blot for deltageren, men også for lærepladsen, skolen og blandt kammeraterne:

-Vi har en oplevelse af, at man hos firmaet – altså lærepladsen – er stolte over at have en elev med. De føler, at eleven repræsenterer firmaets kvalitet og håndværk udadtil. Som skole er vi selvfølgelig også stolte over, at vi på den måde kan repræsentere Region Syddanmark – og at vi kan guide talenter til sådan en konkurrence.

-Klassekammeraterne følger også meget med og er stolte over, at de kender en, der deltager. Det samme gør elever fra klasser, der ikke er så langt henne i uddannelsesforløbet, men som er interesserede i fremtidig deltagelse.

DM i Skills finder sted i Høng i dagene 28.-30. april 2022, og omkring 300 unge talenter fra landets erhvervsuddannelser er med som deltagere, hvor de kæmper om at blive landets bedste inden for netop deres fag.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Reklame

Tags

oktober 2021
M Ti O To F L S
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Populære artikler