Kolding Netavis

Koldingbureau i millionvækst: Kæmpe fremgang på et år

-Vi har rustet os til at gå på strandhugst i et marked, der er overset af mange, forklarer Christian Fink, der er CEO i Epicent Public Relations. Foto: PR.

PR-bureauet Epicent, der er grundlagt i Kolding, spurter fra resten af branchen med 53 procent vækst og et overskud på 5,5 millioner kroner i firmaets netop fremlagte 2019-regnskab.

Siden Epicent Public Relations A/S i 2014 søsatte en ekspansiv kommerciel strategi, er bruttofortjenesten tæt på syvdoblet. I det seneste regnskabsår har væksten været på 53 procent – fra 7,7 millioner kroner i 2018 til 11,8 millioner i 2019. Til sammenligning er den samlede PR-branche ifølge tal fra Dansk Erhverv vokset med knap 23 procent fra 2014 til 2018. Årsrapporten for 2019 viser desuden et resultat før skat på 5,5 millioner kroner, hvilket er firmaets hidtil bedste og mere end en fordobling i forhold til 2018.

– Vi har rustet os til at gå på strandhugst i et marked, der er overset af mange, og generelt har vi succes med at få kundernes øjne op for latente behov, siger Christian Fink, der er CEO i Epicent Public Relations og selv stammer fra Kolding.

Nedprioriteret fagområde

Epicent leverer PR-ydelser på abonnementsbasis med eksekvering af pressekampagner som bureauets absolutte spidskompetence. Ifølge European Communication Monitor 2020 ligger netop det klassiske pressearbejde i bunden på listen over de kanaler, kommunikationsafdelingerne anser som vigtige i fremtiden.

Driftschef Martin Hagelskjær Damsgaard oplever organisationernes nedprioritering af redaktionel PR som en stor forretningsmæssig fordel for Epicent:

– I de relevante kategorier på Jobindex er over ti gange flere stillinger markeret med ”SoMe” end med ”pressearbejde”. Sociale medier og digital marketing har simpelthen skubbet presseeksperterne ud af kommunikationsafdelingen i mange private virksomheder. Det er en kæmpefordel for os. Vi har som nogle af de eneste i branchen specialiseret os i proaktivt pressearbejde og står derfor stærkt i konkurrencen om de presseopgaver, virksomhederne altid har hvert år, siger han i en pressemeddelelse.

Klar til strategisk parløb

Ifølge CEO Christian Fink er Epicent nu nået til et punkt, hvor strategisk partnerskab med en større medie- eller bureaukoncern potentielt kan skabe betydelig kommerciel synergi for begge parter.

– Epicent har efterhånden et unikt kompetencecenter inden for pressekommunikation, som er vores specialeområde. Hvis vi på den ene eller anden måde teamer op med en betydelig spiller blandt landets mediekoncerner, reklamehuse eller mediebureaugrupper, vil der være oplagte synergimuligheder, ikke mindst i forhold til krydssalg, fastslår direktøren.

Tagget med:
Del denne artikel
Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *