Der var sommerfugle i maven, inden flere af Hansenbergs dyrepasserelever forleden var til den afsluttende prøve – for elever, censor og lærer sad vidt forskellige steder i landet.
Med Coronavirussets indtog er fjernundervisning og hjemmearbejde lige nu en nødvendighed for elever og medarbejdere på alle danske uddannelsesinstitutioner.
Naturligvis også på erhvervsskolen Hansenberg i Kolding, hvor skoledagen går videre via skærmen. Og nu har i alt otte dyrepasserelever været til deres afsluttende prøve. En prøve, som alle bestod med flotte resultater. Deriblandt Sara Kande, som nu kan skrive dyrepasser med speciale i zoologiske anlæg på sit CV.
– Det var noget andet end at stå over for en lærer og censor, hvor man også kan bruge sit kropssprog. Til gengæld er det en kæmpe lettelse ikke at skulle gå og vente – og være uvidende om, hvornår man kan gå til eksamen og komme videre med sit liv. Nu fik vi den afsluttende prøve ud af verden, og nogle af os står med nye kontrakter her fra april, fortæller Sara Kande i en pressemeddelelse fra Hansenberg.
Hun er meget tilfreds med, hvordan den afsluttende prøve blev afviklet. Men selv om hun er glad for forløbet – og lykkelig for det 12-tal, hun fik ved prøven – savner den 26-årige dyrepasser at kunne fejre afslutningen med sine gode holdkammerater:
– Det føltes lidt mærkeligt, for man sad bag en computerskærm og håbede på, at lærer og censor stadig var der. Så var man færdig, fik sin karakter, lukkede computeren – og så sad man der helt alene som uddannet dyrepasser. Hvis der bliver lukket op for det, har vi i klassen snakket om at holde en sommerfest, hvor vi kan afslutte det hele sammen.
Fastansat dyrepasser
Sara Kande er en af de nye dyrepassere, der står med en ny kontrakt. Hun er nemlig blevet fastansat i AQUA Akvarium & Dyrepark i Silkeborg, hvor hun også har været i lære. Her skal dyrene stadig passes, selv om stedet på grund af den nuværende situation desværre er lukket for publikum:
– Jeg har fundet mit drømmejob, for jeg arbejder blandt andet med dansk natur, og det er vildt spændende at formidle. Vi har så meget flot natur, som vi skal passe på, fortæller Sara Kande.
Ved den afsluttende prøve skulle hun fremlægge sin store skriftlige opgave, der handlede om formidling af den europæiske odder.
– Vi har i AQUA Akvarium & Dyrepark haft en udstilling om netop det emne. Udstillingen skulle bygges om – blandt andet gøres mere interaktiv – og det arbejde har jeg været inde over, siger Sara Kande om sit valg af emne til sin afsluttende prøve.
Masser af ros
Samme dag, som Sara Kande og de syv andre elever var til den afsluttende prøve på dyrepasseruddannelsen, var otte dyrepasserelever og to landbrugselever også til den afsluttende prøve på Grundforløb 2. En prøve, der er afgørende for, om de kan gå ud og få en læreplads eller ej.
Til den prøve var Louise Møller Boye fra TECHCOLLEGE i Aalborg med som censor:
– Når jeg står i en eksamenssituation, vil jeg gerne være den smilende, hjælpsomme og nærværende censor, der får eleverne til at løsne op. Det er bare svært på en skærm. Men de fleste elever er vant til at bruge FaceTime, Skype og så videre, så reelt er det nok ikke så kritisk for dem. Samtidig kan det også være en hjælp for de elever, der har svært ved at gå til eksamen. De skal ikke op på skolen, ind til det grønne bord og stirre en lærer og en censor i øjnene. Det har helt sikkert været en kæmpe hjælp for dem at sidde hjemme foran skærmen, og de virkede alle sammen rolige, siger Louise Møller Boye, som giver hele oplevelsen en høj karakter:
– Det gik super godt. Asbjørn og Hansenberg har virkelig gjort det fornemt. Digitalt var vi godt kørende, hvilket var en kæmpe fordel. Asbjørn har gjort et kæmpe forarbejde med at få eleverne til at blive trygge ved skærmen. Alle elever fik ros til skyerne, og jeg håber og tror på, at det har været en god og lærerig eksamen for dem – selv om den var anderledes.
Flot forarbejde
Den Asbjørn, som Louise Møller Boye taler om, er Asbjørn Ejlersen fra Hansenberg. Han var med som faglærer ved både grundforløbselevernes prøve og til Sara Kandes afsluttende prøve. Faglæreren har brugt meget tid på at få alle systemer til at virke – samt på at sikre, at eleverne var fortrolige med det noget anderledes setup:
– Det kørte meget smertefrit ved prøverne. Der var sommerfugle i maven, inden vi gik i gang, men det hele kørte bare godt uden et eneste nedbrud. En eksamen må tage op til 30 minutter. Vi havde lagt fem minutter ind mellem hver elev til at ringe op – og vi holdt tiden fuldstændig perfekt, forklarer Asbjørn Ejlersen.
Han fortæller, at selve prøverne er foregået, som de normalt ville gøre:
– Eneste forskel var, at det var via Skype. Men det er der også mange ting, der bliver anderledes af. Den personlige kontakt er der ikke på samme måde. Man kan ikke se, om panikken breder sig hos eleven – og derfor kan man ikke på samme måde føle, hvornår man som lærer skal gribe ind for at hjælpe eleven.
Men det var en super god oplevelse, og alle elever bestod med bravur.
Hver af de over 100 erhvervsuddannelser, der findes i Danmark, er styret af et fagligt udvalg. I de tilfælde, hvor afsluttende prøver og svendeprøver ikke kan afvikles virtuelt, er det udvalgene, der har besluttet, hvordan afsluttende prøver og svendeprøver skal afvikles under Coronakrisen – og om de på nogle uddannelser skal udskydes.