SPONSORERET INDHOLD: ARTIKLEN INDEHOLDER KOMMERCIELLE LINKS
Hvis du ønsker at lukke din virksomhed, er det vigtigt at gøre det på den rigtige måde, og det er ikke helt ligetil.
Derfor forsøger vi her at give dig svar på, hvordan du kan lukke din virksomhed på en nem og fordelagtig måde via en betalingserklæring.
Hvad indebærer lukning af virksomhed med betalingserklæring?
At lukke virksomhed gennem en betalingserklæring er blot én af flere måder, hvorpå en nedlukning kan foregå på. Modsat lukning ved tvangsopløsning, er der tale om en frivillig beslutning, der kræver, at der hverken er forfalden eller uforfalden gæld i virksomheden.
Samtidigt er betalingserklæringen den letteste og billigste vej til at lukke virksomhed – en måde, der dog kun kan anvendes af kapitalselskaber, herunder ApS’er og A/S’er.
At lukke virksomhed med betalingserklæring
En betalingserklæring er en skriftlig erklæring fra selskabets ejere om, at al gæld er betalt, samt at de ønsker frivilligt at lukke virksomheden. Der skal altså være tale om en frivillig opløsning af selskabet, men det er i bund og grund ikke relevant, om det reelt er udløst af uønskede årsager.
Erklæringen udfyldes og underskrives af alle ejere, hvorefter dokumentet sendes ind til Erhvervsstyrelsen, der sørger for at lukningen træder i kraft.
Hvis det efterfølgende viser sig, at der var resterende gæld i virksomheden, som ejerne ikke var bekendt med eksisterede på tidspunktet for nedlukningen, så hæfter ejerne personligt, solidarisk og ubegrænset for denne gæld. Dermed er det ikke længere selskabet, men dig som ejer, der hæfter for den resterende gæld, selvom du ikke kendte til den.
I en situation, hvor I er flere ejere, medfører reglen om solidarisk hæftelse, at en kreditor kan kræve hele gælden indfriet hos én af ejerne. Samlet set er det derfor afgørende at sikre sig, at der ingen gæld er tilbage, når man benytter betalingserklæring som nedlukningsmetode.
Luk virksomhed med betalingserklæring gennem Legal Desk
Det er nemt, enkelt og hurtigt at lukke din virksomhed gennem Legal Desk. Hvis du ønsker at lukke din virksomhed gennem os, sørger vi for at afmelde pligter, indberette til SKAT, indhente skattekvittance og registrere nedlukningen af virksomheden hos Erhvervsstyrelsen.
Det eneste, du i første omgang selv skal gøre, er, at udfylde en formular online og underskrive et dokument med NemID, som du modtager, efter du har udfyldt formularen. Efter at Legal Desk har afmeldt pligter og indhentet skattekvittance fra SKAT, skal du ligeledes underskrive betalingserklæringen med NemID. Herefter sørger Legal Desk for at registrere lukningen af din virksomhed hos myndighederne.
Du vil modtage en bekræftelse herpå, når lukningen af din virksomhed er trådt i kraft.