Egtvedvej skal renoveres.
I løbet af uge 26 og 27 bliver Egtvedvej ved Kolding renoveret. Arbejdet bliver udført i aften- og nattetimerne for at genere trafikken mindst muligt.
Det er strækningen mellem Mosebakken og Dybvadbro, som nu er blevet så slidt, at vejen skal renoveres.
Holder i 20 år
Oftest bliver den slidte asfalt fræset af og erstattet af et nyt lag. Men på Egtvedvej vælges en metode, som er mere skånsom for miljøet og flugter godt med Kolding Kommunes satsning på cirkulær økonomi.
– På Egtvedvej remixer vi vejen. Det foregår på den måde, at det øverste lag opvarmes og dernæst fræses af. Massen tilsættes nye sten og klæbemiddel, hvorefter den bliver lagt på igen. Resultatet bliver en god og robust køreflade, som gerne skulle holde 20 år, fortæller Erik Lønborg Birkelund, vejingeniør ved Kolding Kommune, i en pressemeddelelse.
Fordelen ved denne metode er, at man genanvender meget af det materiale, som i forvejen er i vejen. Det sparer råstoffer og penge, og samtidig kan arbejdet udføres i én arbejdsgang.
– Metoden er mere afhængig af vejret end den traditionelle fremgangsmåde. Derfor kan vi ikke sige præcist, hvornår vi begynder og afslutter opgaven. Men forventningen er, at vi kan klare arbejdet i løbet af uge 26 og 27, siger Erik Lønborg Birkelund.
Arbejdet vil foregå i aften- og nattetimerne i tidsrummet kl. 18-06. Det arbejdes ikke i aften- og nattetimerne fredag/lørdag og lørdag/søndag.
– Der bliver opsat signalregulering, så Egtvedvej vil være farbar i aften- og nattetimerne, men turen kommer selvfølgelig til at tage lidt længere end normalt. Opvarmningen af vejen kan udvikle en del røg i form af vanddamp, som kan ses langt væk, og selvfølgelig vil beboerne langs vejen også kunne høre, at der arbejdes på vejen, forklarer Erik Lønborg Birkelund.
Når vejen er renoveret, vil overfladen være lidt ru at køre på. Men i løbet af et år bliver det afsluttende slidlag lagt på, når asfalten har haft tid til at sætte sig, og først da vil kørebanen være helt jævn og behagelig at køre på.