Kolding Netavis

DMI udsender varsel: Udsigt til voldsomt vejr

Lørdag kan vise sig fra sin voldsomme side rent vejrmæssigt. DMI har…

Renovering af jernbanespor bliver over tre millioner kroner dyrere

Renovering af jernbanespor i Vamdrup bliver dyrere end først antaget. Arbejdet er…

Privatfly kom på afveje: Undersøgelse afsluttet

En turbulent vind fik privatflyet på afveje. Et privatfly kom på sin…

Varsel om skybrud

Torsdag kan nogle steder blive ret våd. Der er udsendt et varsel…

Miljøvenligt værksted i Vamdrup er populært

Antallet af skader på biler, der blev repareret i Danmark i 2023,…

DMI udsender vejrvarsel

Vejrvarslet trådte i kraft fredag aften klokken 18. DMI har udsendt et…

DMI: Ny risiko for skybrud

Det finurlige sommervejr fortsætter. DMI har igen udsendt en risikomelding. DMI har…

DMI: Risikoen er der i 24 timer

Der er blevet udsendt en risikomelding, der trådte i kraft fredag aften.…

Ild i garage

Det lokale brandvæsen måtte rykke ud i Vamdrup søndag aften. Ilden var…

DMI udsender risikomelding

Det kan blive en ret våd fredag, oplyser DMI. DMI har fredag…

Kør billigt til stemmeboksen

Det er blevet en tradition, at Sydtrafik tilbyder en billig heldagsbillet på…

Penge til forskønnelse i Vamdrup

Folketinget har vedtaget en lov om en forsøgsordning for frie bymidter, som…

Vamdrup: Fra middelalderlig rodfæstelse til moderne dynamik

Vamdrup er en by nær Kolding i Region Syddanmark. Byen har en lang og fascinerende historie.

Byens første skriftlige omtale stammer fra Valdemar Sejrs jordebog fra 1231, hvilket indikerer, at Vamdrup allerede i middelalderen var en del af Anst Herred i Nørrejylland. Denne tidlige tilknytning til regionen understreges yderligere af Vamdrup Kirke. En romansk kirke fra det 12. århundrede, som er større end de fleste landsbykirker fra samme periode. Dette peger på, at området omkring Vamdrup var tæt befolket i middelalderen.

En markant del af Vamdrups historie er knyttet til Vamdrupgård, som oprindeligt var en borg. Vamdrupgård, beliggende nordvest for byen, har haft mange ejere gennem tiden. Den blev solgt af Rantzaufamilien til Frederik 2. i 1579. Christian 4. beordrede nedbrydelsen af borgen i 1607 eller senere, og stenene fra borgen blev genbrugt til opførelsen af Hindsgavl Slot.

En betydelig vækst

Vamdrup oplevede en betydelig vækst i forbindelse med industrialiseringen i 1950’erne og 1960’erne, hvilket førte til etableringen af mange nye virksomheder i byen. Denne periode med økonomisk fremgang blev forstærket af byens geografiske placering som en grænseby efter tabet af Sønderjylland til Tyskland i 1864 og frem til genforeningen i 1920.

I dag er Vamdrup kendt for sit lokalhistoriske arkiv på Kongeaamuseet, som indeholder en væsentlig samling af fotografier og historiske dokumenter. Museet spiller en aktiv rolle i at bevare og formidle byens historie og kultur. Museet er et vigtigt samlingspunkt for lokalhistorisk forskning og formidling.

En rig og varieret historie

Vamdrup har en rig og varieret historie, som går tilbage til middelalderen. Byens første dokumenterede omtale var i Valdemar Sejrs jordebog fra 1231, hvor det fremgår, at Vamdrup allerede dengang var en del af Anst Herred i Nørrejylland. Dette historiske fodaftryk er yderligere forstærket af den imponerende Vamdrup Kirke, bygget i romansk stil i det 12. århundrede, hvilket indikerer, at området var bemærkelsesværdigt befolket allerede i middelalderen.

Vamdrupgård, en tidligere borg nordvest for byen, spiller også en central rolle i Vamdrups historie. Denne gård, første gang omtalt i 1460, var i sin tid et væsentligt magtcenter. Selvom borgen blev nedbrudt på Christian 4.’s ordre i 1607, og stenene genanvendt til opførelsen af Hindsgavl Slot, er resterne af borgen stadig synlige i dag.

Byens placering som grænseby efter den Anden Slesvigske Krig i 1864 og frem til genforeningen i 1920 havde stor betydning for Vamdrups udvikling. Denne periode medførte en øget økonomisk aktivitet, især inden for industri og handel. Denne tendens fortsatte i 1950’erne og 1960’erne, hvor Vamdrup blomstrede i forbindelse med den industrielle vækst.

Historie og nutid blander sig på en unik måde

I det moderne Vamdrup blander historie og nutid sig på en unik måde. Byen har bevaret mange af sine historiske steder og bygninger, herunder Vamdrup Kirke og Vamdrupgård. Disse steder fungerer som kulturelle landemærker, der tiltrækker både lokalbefolkningen og besøgende.

Natur er også en stor del af Vamdrup, med områder som Bønstrup Sø, Margrethelund og Frederikkelund, der tilbyder idylliske rammer for rekreation og fritidsaktiviteter. Disse grønne områder er populære samlingssteder for byens borgere og understreger Vamdrups forpligtelse til at bevare sin naturlige skønhed.

Industri

Vamdrup har flere industrivirksomheder. Her kan nævnes Rockwool, Isover, Dansk Auto Logik og Teknos.

Lufthavn

Vamdrup fik i starten af 1960’erne en flyveplads. Den første placering var ved Hafdrup. I 2001 rykkede lufthavnen ind på den nuværende placering mellem Vamdrup og Hjarup. Dengang under navnet Koldingegnens Lufthavn. I 2016 skiftede lufthavnen navn til Kolding Lufthavn.

Vamdrup Kommune

Vamdrup Kommune blev oprettet i 1970 ved kommunalreformen i Danmark. Kommunen bestod af tre sogne: Vamdrup, Hjarup og Ødis. Vamdrup Kommune havde frem til sammenlægningen med Kolding Kommune i 2007 i alt fire borgmestre. Det var:

1970-1974: Carl Nielsen (V)
1974-1986: Vagn Jessen (V)
1986-2002: Otto Olsen (V)
2002-2006: Mike Legarth (C)

Fællesskabsfølelse

Vamdrup er en by med et stærkt fællesskabsfølelse. Det lokale foreningsliv og kulturtilbud skaber en levende og dynamisk by, hvor traditioner og moderne livsstil smelter sammen. Byen er et vidne om, hvordan et lokalsamfund kan vokse og udvikle sig, samtidig med at det værner om sin rige historie og kulturarv.

Med sin kombination af historie, kultur og naturskønhed er Vamdrup et eksempel på en by, der har formået at bevare sin historiske arv, samtidig med at den tilpasser sig nutidens krav og forventninger.