Læserbrev af Villy Søvndal og Karsten Fogde, regionsrådsmedlemmer i Region Syd for SF, Kira Marie Peter-Hansen og Margrete Auken, europaparlamentarikere for SF samt Anne Valentina Berthelsen, MF og trafikordfører for SF.
Togtrafik skal være det grønne og nemme alternativ til fly. Men Danmark bliver nødt til at løfte ambitionsniveauet, når det kommer til kvaliteten af vores tognet.
Coronavirus har transport indhyllet international transport i en ”corona-tåge” og lukket grænserne i Europa. Genåbning sker kun langsomt, men i takt med at ”tågen” letter og international transport ruller, skal Danmark være klar med flere og hurtigere togspor ud i Europa.
Denne virus har heldigvis ikke bremset arbejdet for at binde Europa sammen og gøre det mere klimavenligt at transportere sig. Tværtimod, det skrider fremad: Stærke grønne kræfter har fået genindført nattoget til Berlin idet det svenske selskab ”Snälltåget” næste år starter en ny nattogsforbindelse Stockholm-Malmø-Hamborg-Berlin. København kommer også med på natturen, toget stopper i Høje Tåstrup på sin vej over Sjælland, Fyn og Sydjylland, hvilket er et vigtigt skridt, men det er kun det første skridt i den sprint der skal gøre international transport grønnere.
Togtransport er ubetinget den mest klimavenlig transportform og udleder ca. 90 % mindre CO-2 per km end flytransport. SF og den grønne gruppe i Europaparlamentet arbejder for at toget bliver et reelt alternativ, herhjemme og i Europa. Men for at dette kan lade sig gøre, skal vi i Danmark også kigge ind ad.
Danmark er en flaskehals for grøn transport
I dag er der et eneste togspor, der forbinder Skandinavien til det øvrige Europa. Vil man som en af godt 21 mio. danskere, svenskere eller nordmænd tage grøn transport ud i Europa, så er der ét spor som alle skal køre på. Med ét spor menes der ikke et spor i hver retning. Der menes én enkelt linje skinner.
Strækningen Tinglev-Padborg, som forbinder Danmark og Tyskland, og som det seneste år (siden tog-linjen over Rødby-Puttgarden lukkede) har været den eneste tog-strækning ud i Europa fra Skandinavien, består af ét eneste spor, der skal dække al international trafik i begge retninger – både persontransport, de nye nattog og godstransport. Her skal det ikke være nemt at være grøn. Gennemsnitsfarten på strækningen er endda under 74 km/timen, ikke just moderne højhastighedstog! Parallelt på den firesporede E45 er en noget højere hastighed!. Hvis vi vil den grønne omstilling på transportområdet skal flaskehalse som denne åbnes.
Danmark skal stige på omstillingen af den grønne transport
Der er stadig stærkere røster for hurtig-forbindelser, fælleseuropæiske baneregler, fælleseuropæiske billetsystemer og europæiske nattog. Et højhastighedsnet findes og udbygges i Centraleuropa mod syd og i Sverige mod nord. Danmarks timemodel blev forhalet af den blå regering, og Danmark er en flaskehals, når det gælder superlyntog og gods på skinner.
Der er også udfordringer i Nordtyskland, men det er lige nu at vi i Danmark har muligheden for at stige på den grønne omstilling og sikre at vi ikke igen efterlades på perronen. Det er nu vi kan sikre, at dobbeltspor og hurtigtog kommer med i den kommende danske investeringsplan, så Danmark ikke længere er en flaskehals for grøn transport ud i Europa. Og det er lige nu vi kan sikre EU-investeringer til at åbne flaskehalsen Danmark-Tyskland.
Med de enorme corona-investeringer EU lige nu planlægger, har vi et vindue for at sikre grøn omstilling af transportsektoren. Men vinduet lukker, hvis vi tøver. Det er på tide at stige på toget og sikre flere og hurtigere spor ud i Europa.