Læserbrev af folketingsmedlem Karina Lorentzen (SF), retsordfører, Sindalvej 4, 6000 Kolding.
Vi kender det alle sammen. Vi har købt en vare, der går i stykker, og derefter har vi brugt reklamationsretten til at få den repareret eller byttet til en ny. I dag, gælder reklamationsretten i to år, men den ønsker SF at udvide.
Vi har en berettiget forventning om, at når vi køber en vaskemaskine, så holder produktet mere end to år. Derfor er det et problem, når vi har en undersøgelse, der viser, at holdbarheden ofte ligger mellem to og fem år på fx hvidevarer. Det stiller både forbrugeren og klimaet dårligt, når et produkt kasseres efter kort tid.
Forbrugerrådet Tænkt har som optakt til et arbejde i Justitsministeriet om at ændre reklamationsretten spillet ud med en reklamationsret på seks år for varige forbrugsgoder og biler. Det bifalder vi i SF. Det er indlysende, at et tv skal holde længere end en frakke, der bruges hver dag.
Flere europæiske lande omkring os har allerede længere reklamationsret. Det bør vi også have i Danmark. Det vil være et vigtigt incitament til producenterne om at lave varer, der holder længere eller sikre, at det kan betale sig at reparere dem, når de går i stykker. Det kan det ofte ikke i dag, og det skaber en uheldig brug-og-smid-væk-kultur.
I SF imødeser vi arbejdet med købeloven, og vi vil presse på for bedre forbrugersikkerhed med en længere reklamationsret.