Connect with us

Danmark

Tre ud af fire efterspørger mere hjemmearbejde

Offentliggjort for

den

Pressefoto.
Pressefoto.

Blandt de danskere, der har været tvunget hjem under corona-nedlukningerne, ønsker tre ud af fire at arbejde mere hjemme for fremtiden, selvom kontorerne nu er åbne for medarbejderne igen.

Onsdag den 1. september var endnu en dag, hvor en række coronarestriktioner blev løftet.

Samtidig nærmer hverdagen sig noget, der ligner normalitet med dagligt, fysisk, fremmøde på arbejdspladsen. Men for mange har det været svært at komme tilbage til hverdagen, og for fremtiden ønsker tre ud af fire af de danskere, der var hjemsendt under coronanedlukningerne, at de kan arbejde mere hjemmefra end før marts 2020.

Det viser erfaringerne fra Gjensidiges psykologiske hotline Samtaletid samt en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.

Bekymrede over at komme tilbage til hverdagen

Undersøgelsen viser også, at 12% er decideret bekymret over at komme tilbage til hverdagen, eksempelvis at det skal give mere stress, mere støj i arbejdstiden samt øge transporttiden. Og det stiller nye krav til medarbejdere og virksomheder, fortæller Louise Brix, fagchef for Sundhed i Gjensidige:

-Efter halvandet års omskiftelig hverdag, er det endelig begyndt at ligne tiden før corona. Men for mange kan de pludselige ændringer, vi har været udsat for, samt udsigten til at skulle vende tilbage til arbejdet på en mere normal måde faktisk bringe problemer og bekymringer med sig. Derfor er det vigtigt, at ledere og medarbejdere får snakket godt og konstruktivt sammen om, hvordan hverdagen bedst kan sammensættes fremadrettet, så både virksomhedens og medarbejdernes ønsker kan blive hørt, siger Louise Brix.

-Vi skal anerkende, at vi er forskellige og tage de gode erfaringer fra nedlukninger med tilbage på arbejdspladsen, tilføjer hun og fortsætter:

-Det er vigtigt at huske, at alle er forskellige og har behov og ønsker, der kan adskille sig. Mange efterspørger eksempelvis en tilbagevenden til det faglige og sociale fællesskab på arbejdspladsen, mens andre bekymrer sig om, at de skal opleve mere stress i hverdagen, og det er noget arbejdsgiverne skal være forberedte på at håndtere, så de kan sammensætte en holdbar dagligdag, der tager hensyn til både virksomhedens og medarbejdernes behov og ønsker, fortæller Louise Brix.

Hos Gjensidige viser erfaringerne fra den psykologiske hotline Samtaletid, at en del kæmper med at finde sig til rette i den nye hverdag, hvor der stadig sker mange forandringer.

-Mange af de kunder, der har brugt Samtaletid, har ringet fordi de har haft svært ved at få hverdagene til at hænge sammen, nu hvor der fx bliver stillet øgede krav fra arbejdspladsen, det sociale liv så småt er kommet i gang igen og børn igen kan gå til fritidsaktiviteter. Det tester kapaciteten hos mange, og det skal vi være opmærksomme på, slutter Louise Brix.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Danmark

Mange børn er ikke dækket af en ulykkesforsikring

Offentliggjort for

den

Forfatter:

Kun hver anden forælder har sikret sit barn med en ulykkesforsikring, viser en ny undersøgelse. Pressefoto.

Kun hver anden forælder har sikret sit barn med en ulykkesforsikring, det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.

Når børn kommer til skade på skoler eller i institutioner, skal de bruge en separat ulykkesforsikring, for at være dækket.

Men kun hver anden forælder har tegnet en børneulykkesforsikring. Derudover tror fire ud af ti, at deres barn er dækket af en kollektiv ulykkesforsikring i skolen eller i institutionen. Men denne forsikring har kommunerne ikke haft lov til at tegne siden 2012.

Tallene har desværre ikke har ændret sig synderligt siden 2017, hvor Gjensidige senest undersøgte, hvordan danske børn er forsikret.

-Det er bekymrende, at mange forældre tror, at deres børn automatisk er dækket på forældrenes ulykkesforsikring og endnu mere foruroligende, at så mange fejlagtigt forventer, at kommunen har tegnet en forsikring, der dækker barnet. Det sidste har ikke været muligt siden 2012, og det kan give en del problemer, hvis kun hvert andet skolebarn reelt har en ulykkesforsikring, siger Henrik Sagild, direktør for Skade i Gjensidige, i en pressemeddelelse.

Ifølge Børneulykkesfonden må ca. 150.000 danske børn årligt forbi skadestuen, fordi de har været ude for en ulykke, og hos Gjensidige ser man mange fald- og tandskader blandt børn.

-Hver dag ser vi børn, der er kommet til skade i skolen, på legepladsen og til sport, hvilket er helt naturligt, da mange børn virkelig slår sig løs, når de er aktive. Nogle gange er det små ting, der ikke behøver den store behandling, men andre gange kan det være fx tandskader, der kræver behandling både som barn og senere hen som voksen. Og netop derfor er det ekstra vigtigt, at man som forælder ved, hvordan forsikringen dækker.

Vigtigt at få meldt skader, når de sker

Et af de primære problemer, der kan opstå, hvis børn ikke har en ulykkesforsikring, er at de skader, de får som børn, potentielt kan forfølge dem, når de bliver ældre.

Og uden forsikringsdækning på skadetidspunktet, kan man ikke forvente at få hjælp fra forsikringen, hvis man får brug for det, når man bliver ældre.

-Vi ser mange børn få skader, der risikerer at give problemer for dem senere i livet, fx alvorlige tandskader og fysiske skader, der stiller krav til nye hjælpemidler i hjemmet og skolen. Hvis barnet ikke har dækning, når skaden sker, er der desværre ingen hjælp at hente senere i livet, hvor mange skader for alvor kan vise sig. Derfor er det vigtigt, at man tidligt får sikret sine børn, slutter Henrik Sagild.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Danmark

Fra denne dato må hunden være løs på stranden

Offentliggjort for

den

Forfatter:

Fra den 1. oktober må hunde igen gå uden snor på de danske strande. Dyrenes Beskyttelse opfordrer dog til, at man aldrig slipper hunden løs, hvis man ikke har fuld kontrol over den. Foto: Dyrenes Beskyttelse.

Du bør dog have styr på din hund, hvis du slipper hunden løs på strande, lyder det fra Dyrenes Beskyttelse.

Fra den 1. oktober må hunde igen gå uden snor på de danske strande. Dyrenes Beskyttelse opfordrer dog til, at man aldrig slipper hunden løs, hvis man ikke har fuld kontrol over den.

Naturstyrelsens retningslinjer siger at hunden som udgangspunkt skal være i snor, da der mange steder i Danmark også tages hensyn til andre arter. I vinterhalvåret mellem oktober og marts må man slippe hunden løs på de fleste danske strande, hvilket kan være til stor glæde for hunden.

-Stranden er et populært sted at give sin hund nye oplevelser og masser af motion. Det er dog vigtigt at have fuld kontrol over hunden, da en løs og ukontrolleret hund stresser de vilde dyr langs kysten og kan også skræmme andre strandgæster, fortæller Jens Jokumsen, familiedyrschef hos Dyrenes Beskyttelse, i en pressemeddelelse.

Derfor er det altid vigtigt, at hunden er trænet til at komme, når den får signal på at komme på plads.

Tjek din lokale strand, før du slipper hunden løs

Hunde må ikke være løse i naturen, fordi de kan stresse det vilde dyreliv eller i værste fald jage det væk fra dets territorie. Der er derfor stadig kyster, efter 1. oktober, hvor reglen om, at hunde må løbe fri, ikke gælder. Derfor skal man holde øje med den lokale skiltning omkring løse hunde på sin strand.

Naturstyrelsen har mere end 200 etablerede hundeskove rundt omkring i Danmark. I hundeskovene må hunde altid løbe uden snor, men de specifikke regler for skovene er fastsat af grundejeren.

Tjek derfor altid den lokale skiltning ved både strande og hundeskove, inden den firbenede ven slippes løs.

For en komplet oversigt over hundeskove, kan man hente app’en ”Hundeskove”, som samler alle i Danmark.

Fakta

I sommerhalvåret, fra april til og med september, skal hunde være i snor på stranden. I vinterhalvåret, fra oktober til og med marts, må hunde derimod være løs på stranden, men kun hvis den ikke risikerer at forvolde andre skade.

På en række strande er det dog helt forbudt at medtage hunde – læs derfor altid den lokale skiltning.

Læs mere om reglerne for hunde i naturen på Naturstyrelsens hjemmeside.

Kilde: Naturstyrelsen

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Danmark

Ny aftale om miljøzoner. Hvor må din bil køre?

Offentliggjort for

den

Forfatter:

AltOmBilen.dk giver dig et overblik over, om din bil bliver begrænset i, hvor den må køre i Danmark. Foto: Daniel Reche/Pixabay.

AltOmBilen.dk er en ny service, der giver dig data om din bil – herunder om de må køre i de nye miljøzoner fra regeringen.

Regeringen har med SF, Radikale Venstre og Enhedslisten indgået en aftale om hvilke personbiler, der må køre i bestemte områder i København, Århus, Odense, Aalborg og Esbjerg – de såkaldte miljøzoner.

AltOmBilen.dk giver dig et overblik over, om din bil bliver begrænset i, hvor den må køre i Danmark samt en lang række nøgletal og tekniske informationer.

-Vi er meget glade for at kunne bruge vores viden om den danske bilpark til at hjælpe forbrugerne med at navigere i de nye regler. Ved at stille AltOmBilen.dk til rådighed for alle håber vi, at vi kan være med til at skabe gennemsigtighed, så bilisterne ved, hvor de må færdes med deres bil – eller måske den bil de overvejer at købe, siger Niels Damkjær, Adm. direktør i DBI IT A/S.

-Udledningen af partikelforurening har betydning for vores helbred, og bilens CO2-udledning har betydning for klimaet. Derfor er det helt naturligt, at Danmark indfører miljøzoner for personbiler, som vi også kender det fra den tungere transport. Vi håber, at AltOmBilen.dk kan hjælpe bilisterne med at finde rundt i, hvor deres bil må køre i Danmark, fortæller Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.

AltOmBilen.dk er lanceret den 14. september og vil løbende blive udbygget. Desuden vil der i oktober blive lanceret en app til både iPhone og Android. AltOmBilen.dk er en løsning fra bilstatistik.dk i samarbejde med De Danske Bilimportører.

Sådan ser siden ud. Pressefoto.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Danmark

Så mange kender ikke denne lov på cyklen

Offentliggjort for

den

Forfatter:

Ifølge Rådet for Sikker Trafik er hver anden cyklist irriteret over medcyklisternes brug af håndholdt telefon i trafikken. Pressefoto.

Hver tredje dansker ved ikke, at det er ulovligt at bruge mobiltelefonen håndholdt, når de cykler. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.

Vi bruger den til at skifte sang, sende en sms og snakke i, mens vi kører på cykelstierne. Men brugen af håndholdt mobiltelefon på cykel er ulovligt, præcis som hvis man kører bil. Det er der dog mange, der ikke ved.

Hver tredje dansker kender nemlig ikke reglerne for brugen af håndholdt mobil på cyklen viser en ny undersøgelse af Kantar Gallup foretaget for Gjensidige. Brugen af håndholdt telefon på cykelturen øger uopmærksomheden i trafikken, og denne uopmærksomhed er en af de store syndere, når det kommer til trafikulykker.

-Når man bevæger sig i trafikken, bør man selvfølgelig kende til de regler, der gælder; og ikke kun for ens egen sikkerheds skyld, men også for sine medtrafikanters. Hvis man har fokus væk fra vejen, risikerer man at bringe sig selv og andre i fare, og det er en situation, man helst skal undgå, siger skadedirektør i Gjensidige, Henrik Sagild, i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen viser også, at uvidenheden er størst i Midtjylland, hvor hele 40% ikke kender reglerne, mens borgere i Nordjylland har det bedste kendskab til loven. Her er det blot 20%, der ikke ved, at brugen af håndholdt mobiltelefon på cyklen er forbudt.

Uopmærksomhed på cyklen

Ifølge Rådet for Sikker Trafik er hver anden cyklist irriteret over medcyklisternes brug af håndholdt telefon i trafikken, og der er altså god grund til, at det ikke kun er uopmærksomhed blandt bilister, der er i fokus.

-Cyklister er langt mere sårbare i trafikken, end bilister, og for at passe på sig selv bør man fjerne alle distraktioner og fokusere på trafikken. Det gør man ved at have fokus på at køre på cykel – ikke på telefonen, fortæller Henrik Sagild.

Ifølge Vejdirektoratet blev 28 cyklister dræbt i trafikken i 2020, mens andelen af alvorligt tilskadekomne var den højeste på tværs af alle transportmidler. Hele 521 cyklister kom alvorligt til skade sidste år.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Danmark

Hver fjerde forælder: Denne type svindel er ok

Offentliggjort for

den

Forfatter:

I værste tilfælde kan det både ende med en voldsomt reduceret erstatning og i værste tilfælde en politianmeldelse. Pressefoto.

Selvom det er ulovligt, kan koste en formue og i værste tilfælde en politianmeldelse, så mener flere end hver fjerde forælder med hjemmeboende børn, at det er okay at forsikre barnets bil i forældrenes navn for at spare penge på bilforsikringen.

Hver anden forælder risikerer at lave forsikringssvindel, fordi de ikke kender reglerne for, hvordan de skal forsikre en bil, hvis primære bruger er en anden end ejeren.

Desværre mener hver fjerde, at det er i orden at forsikre barnets bil i forælderens navn for at spare dem for at betale den forhøjede præmie, som uerfarne bilister betaler, fordi de oftere er involveret i uheld.

Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.

Her er det kun 59 procent af de adspurgte, der mener, at den ulovlige finte ikke er i orden, mens 27 procent svarer ja, og 14 procent siger, de ikke ved det.

Blandt forsikringsselskaber er manøvren kendt som såkaldte ‘børnebiler’, og selvom det ikke fremstår som den værste form for forsikringssvindel, så er det alligevel et bekymrende højt antal, der mener, det er i orden, lyder det fra Henrik Sagild, der er skadedirektør i Gjensidige.

-Alle forældre vil som udgangspunkt gerne hjælpe deres børn, men i det her tilfælde er det hverken en hjælp til barnet eller en selv. Prisen på forsikringen afspejler risikoen for at ende i et uheld, og hvis skaden sker, og der er snydt med oplysninger om den primære bruger af bilen, kan det både ende med en voldsomt reduceret erstatning og i værste tilfælde en politianmeldelse, siger Henrik Sagild, der dog glæder sig over, at danskerne generelt ser med mindre milde øjne på forsikringssvindel, end tidligere.

Unge mellem 18 og 24 år er stadig overrepræsenteret blandt dræbte og tilskadekomne i den danske trafik, og i 2020 mistede 28 i aldersgruppen livet mens 636 kom til skade i trafikken. Selv om de kun udgør 12 % af den samlede befolkning, udgjorde de 23 % af de dræbte og tilskadekomne.

-Erfaring er altafgørende i trafikken, og mange unge har endnu ikke fået opbygget den nødvendige rutine, når de har fået kørekortet og sætter sig bag rattet. Derfor bakker vi også op om, at unge får så meget erfaring som muligt, fx gennem ledsagerordningen, der giver 17-årige mulighed for at bestå køreprøven og køre med en rutineret ledsager, før de er fyldt 18. Det giver nemlig mere sikre bilister, slutter Henrik Sagild.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Seneste

Reklame

Tags

september 2021
M Ti O To F L S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Populære artikler