Kolding Netavis

Test, test, test eller tæsk?

Læserbrev af Merete Due Paarup (V), gruppeformand, Uhrevej 11, 6064 Jordrup.

Vi lever i en tid og en verden, hvor dét, der kan måles og vejes, opfattes som mere værdifuldt end det, der ikke kan. Men vi oplever også flere og flere børn og unge der mistrives og oplever et kæmpe pres konstant at skulle præstere godt.

Vi tester og måler og klapper, når Kolding Kommune igen står højt på listerne. Men er det egentlig dét vi vil og der de tal vi klapper af også de tal, der understøtter børnenes lyst til læring? Vil vi have børn, der er dygtige til test eller vil vi have børn, der er kreative, entreprenante, dygtige til samarbejde? Det vi måler på er også det vi får – men hvad nu hvis vi måler på det forkerte?

I Kolding Kommune arbejder vi med nye sigtelinjer for Fremtidens Folkeskole – og her har vi skrevet at “karakterene skal have en rusketur”. Jeg vil derfor foreslå, at vi kommer i arbejdstøjet og kigger kritisk og konstruktivt på den måde vil måler og tester på. Vi skal have tillid til at skolerne og lærerne afgør hvilke evalueringsredskaber, der giver mening og kan understøtte eleverne og lærerne bedst muligt.

Helt konkret foreslår jeg, at vi starter med at drøfte mulighederne for dispensation for de nationale test, der i min optik mere er et djøficeret skrivebordsprojekt end et reelt redskab ude i virkeligheden.

Del denne artikel
Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *