Den 30. september viser Kolding Teaterforening Henrik Ibsens klassiske drama, Peer Gynt.
Det moderne menneske har et nรฆrt slรฆgtskab med Peer Gynt! Det minder Henrik Ibsen os om i sin fantasifulde fortรฆlling om lykkeridderen, der som ung drager ud i verden for at finde sig selv og blive til noget stort.
Pรฅ sin store livsrejse, der fรธrer ham jorden rundt, prรธver Peer det meste: Han forfรธrer kvinder pรฅ stribe, og han forlader dem. Han bliver rig, og han mister det hele. Han bliver profet, og han bliver vanvittig. Undervejs indser han, at han i sin ihรฆrdige sรธgen efter sin indre kerne er flygtet fra de vigtigste relationer i sit liv; familien, kรฆresten, barnet โ alle dem, der kunne have hjulpet ham med at finde sit sande jeg. Han bรธjede af og gik udenom dรฉr, hvor han burde have stรฅet fast.
I Folketeatrets version af Ibsens berรธmte dramatiske digt, er Cyron Melville den unge Peer og Preben Kristensen den รฆldre Peer. Historien er bearbejdet, sรฅ 7 skuespillere โ bl.a. Anette Stรธvelbรฆk og Mads Knarreborg โ befolker hele den verden, Peer prรธver krรฆfter med gennem et langt levet liv; fra hรฅbefuld ung, til selvtilfreds voksen og til sidst som desillusioneret รฆldre, der sammenligner sig selv med et skrรฆllet lรธg; lag pรฅ lag, uden en kerne.
Skuespillet โPeer Gyntโ stiller med hele sin klassiske og samtidigt moderne dannelsesberetning spรธrgsmรฅlet: Hvordan kan man vรฆre sig selv, uden at vรฆre sig selv nok?
Instruktionen har Moqi Simon Trolin, der tidligere var direktรธr for Mungo Park Kolding, stรฅet for. Om sit hรฅb for skuespillet siger han: โ – at dagens publikum alligevel tรฆnker: โWow, var det Peer Gynt? Jeg havde aldrig forestillet mig, at den var sรฅ spรฆndende og relevant! Hold nu kรฆft, Ibsen er fed!โ โ
“Peer Gynt” kan opleves pรฅ Comwell Kolding Teater den 30. september klokkenย 19.30. Billetter kan kรธbes pรฅ www.billetten.dk.
Moqi Simon Trolin om Peer Gynt
Hvad handler Peer Gynt om?
Forestillingen fรธlger Peer Gynt fra han er en ung mand, til han er gammel og dรธr. Han lever et meget heftigt liv, som fรธrer ham fra sin hjemby op i fjeldene og senere videre ud i verden. En del foregรฅr i Afrika, fรธrst Marokko, sรฅ gennem รธrkenen og ender i รgypten. Og sรฅ fรธlger man ham igen pรฅ vej hjem til Norge. Store eksistentielle spรธrgsmรฅl stilles undervejs: Hvad vil det sige at vรฆre et menneske, hvad er at elske og mรฅske ikke mindst hvem er jeg, er jeg mig selv? Peer tvivler meget pรฅ sig selv pรฅ den ene side og er en opblรฆst megaloman pรฅ den anden side. Selvtilliden er i top, men selvvรฆrdet er i bund. Han er en mester i flugt, fornรฆgtelse og selvforsvar. Hans forsvar mod livets smerte, staves fantasi. Der flygter han ind og bliver et uomtvistet talent i historiefortรฆlling, identitetsskift og lรธgne og med et nรฆsten umรฆtteligt behov for bekrรฆftelse og anerkendelse. Dette kan vise sig i alt fra at erobre kvinder til รธnsket om at vรฆre kejser.
Hvad har Ibsen at sige nutiden?
Gennem Ibsen og Peer Gynt kan vi tage fat i de helt store eksistentielle spรธrgsmรฅl om hvad det vil sige at vรฆre et menneske. Mรฅske isรฆr via begrebet โat vรฆre sig selv nokโ, som definitivt er endnu mere aktuelt i vores tid end da Ibsen skrev det. Begrebet beskriver en selvtilstrรฆkkelig tilstand, hvor individet fรธlger sine egne behov og skider pรฅ andre. En personlighed, hvis egoisme og begรฆr efter sin egen selvudvikling, gรธr rigtig ondt pรฅ ens omverden. Spรธrgsmรฅlet er: Hvis man nu gรฅr gennem livet pรฅ den mรฅde, opfyldt af sig selv, er man sรฅ sikker pรฅ, at man har levet det rigtige liv? For mig personligt ville det vรฆre et mareridt som gammel at komme i tvivl om det, og det fรธrer os frem til vores Peer Gynt: Vi ser et helt liv passere over scenen – et liv, som skaber tvivl om hvad det egentlig bestod af. Tematikken, som kredser omkring det at โvรฅgne opโ en dag med indsigten om โat livet var det der passerede, mens jeg var optaget af andetโ, interesserer mig. Det konstant at have behov for at blive spejlet i ydre ting som andre mennesker, titler etc. for at finde svar om sin egen inderste kerne, bliver her en forfรฆngelig kamp, der kun kan tabes.
Hvad bรธr man efter din mening gรธre ved Ibsen for at spille vรฆrker af ham i dag?
Det er der nok ikke en opskrift pรฅ, men som med alle klassikere bรธr man spรธrge sig selv, hvilken tematik man รธnsker at kommunikere til publikum. Peer Gynt kan i selve vรฆrket handle om alt mellem himmel og jord. Det at vรฆlge sin egen Peer Gynt, og stรฅ inde for hvorfor man gรธr det, og hvorfor man trรฆffer en vis form for valg, tror jeg, er altafgรธrende for om forestillingen bliver relevant og nรฅr ud over scenekanten, dvs. kommunikerer med sit publikum.
Hvad gรธr I med Ibsen og Peer Gynt?
Rent teknisk sรฅ er det en form for moderniseret version. Den er forkortet til halvdelen af den originale tekst og stort set alle vers er fjernet. I denne Peer Gynt taler han udelukkende pรฅ vers, nรฅr han lader sig rive med af sin egen fantasi og nรฅr han lyver over for andre. Derudover spilles Peer Gynt af seks skuespillere i stedet for 20-30 stykker, hvilket den egentlig krรฆver. For den der virkelig kender sin Peer Gynt, kommer man til at mรฆrke, at min interesse ligger i at โkravle ind i hamโ og pรฅ den mรฅde tage ham alvorligt. Det er i bund og grund ikke en sorglรธs, spontan festabe vi mรธder her, som han nogle gange er fremstillet, men snarere en โoutsiderโ, som ikke kan leve op til de handlinger, som samfundet forventer. Han bliver pรฅ den mรฅde et โproblembarnโ, opvokset med en alkoholiseret far og en af livsnรธdvendighed historiefortรฆllende, fabulerende, men dog kรฆrlig mor.
Hvilket univers รธnsker du at skabe sammen med scenografen?
Vi gรฅr efter et stรฆrkt stiliseret, fabulerende, legende og forholdsvist mรธrkt scenesprog.
Vi vil vรฆre tydelige uden at overforklare. Scenografien er en abstraktion, som kan hensรฆtte os til alle de mange locations, som Peer Gynt udspiller sig i.
Hvad glรฆder du dig mest til ved denne opgave?
Der er mange ting!!
– Udfordringen i at sรฆtte tรฆnderne i en af verdenslitteraturens definitive klassikere.
– Udforske klassikeren pรฅ gulvet sammen med et hold af super skuespillere.
– At se teksten blive til netop denne forestillings virkelighed.
– Og ikke mindst at gรธre det pรฅ en mรฅde, sรฅ dagens publikum alligevel tรฆnker: โWow, var det Peer Gynt? Jeg havde aldrig forestillet mig, at den var sรฅ spรฆndende og relevant! Hold nu kรฆft, Ibsen er fed!โ