Har du nogensinde tænkt på at lære gennem brætspil som Afrikas Stjerne, Ludo eller Matador?
På IBA i Kolding er disse klassiske brætspil blevet en central del af undervisningen, når tre studieretninger samarbejder om at løse fælles projekter. Ved at analysere regler, spillets mening og design, bruger de studerende deres faglige viden til at udvikle både fysiske og digitale spil.
Nicolai Abildgaard Christensen, en studerende på Produktionsteknologi, ser værdien af at kombinere forskellige studieretninger i et projekt. Han påpeger vigtigheden af at koble forskellige færdigheder sammen, da det kan styrke gruppen og projektet som helhed. For eksempel kan en multimediedesigner være ansvarlig for at designe spilbrikker, mens en produktionsteknolog kan hjælpe med at fremstille dem fysisk på en 3D-printer.
Samarbejdet afspejler virkeligheden
Lektor Luise Lind Steenholdt, der underviser multimediedesigner-uddannelsen, forklarer at dette samarbejde afspejler virkeligheden, hvor færdige studerende skal arbejde sammen på tværs af forskellige afdelinger i virksomheder. Derfor bruger IBA tre uger på det fælles projekt, hvor de studerende anvender metoder bag Google Designsprint og tester deres færdige prototyper. Kravet til de nye spil er, at de formidler viden om innovation.
Erfaringerne med dette fælles forløb er positive, da studerende lærer at samarbejde på tværs af fagligheder og opbygger nye relationer på tværs af studieretningerne, hvilket gavner dem både socialt og fagligt.