I Kolding har Milestone Company, en virksomhed specialiseret i tekstiler og private label-produkter, opnået stor international succes med deres eget brand, Basic Treasure, der har vundet frem på Amazon.
-At vi kan skabe en international vækstvirksomhed her i Kolding, viser, at man ikke behøver sidde i København for at nå verdensmarkedet, fortæller Jonathan Schött, salgschef hos Milestone Company, i en pressemeddelelse.
Med flere ”Amazon Tipp” udmærkelser og ”Best Seller”-placeringer har det danske mærke opnået en sjælden succes for et mindre brand. Men hvad ligger bag denne succes – og hvilke udfordringer har rejsen bragt med sig?
Basic Treasure startede deres rejse hos e-handelsgiganten Amazon i Tyskland og kort tid efter fulgte en dansk webshop. Efter 2,5 år med webshopdrift har virksomheden nu skiftet strategi og satser 100 % på Amazon samt B2B-salg af Basic Treasure og private label.
Amazon giver adgang til millioner af potentielle kunder, og beslutningen om at lukke webshoppen blev truffet ud fra en strategisk vurdering af, hvor virksomheden kunne opnå den største vækst.
‘Best Seller Nr. 1’-stempel kan have en enorm effekt
Basic Treasure har fået en unik indsigt i, hvad der rykker på Amazon, og den viden bruger de også i deres private label-forretning.
-Vi oplevede fornyeligt, hvordan et Amazon ‘Best Seller Nr. 1’-stempel kan have en enorm effekt. Vores lager af en sort top i bambusviskose, blev solgt på rekordtid. Og effekten smittede af på de øvrige farver, siger Jonathan Schött.
Basic Treasures rejse vidner om, at Amazon kan være en kraftfuld platform – men også en, der stiller høje krav til branding, marketing, kundeservice, indkøb og lagerstyring.
Amazon har endnu ikke fået samme greb om det danske marked som i eksempelvis Tyskland og USA, men platformen bliver stadig mere relevant. For danske virksomheder kan Amazon være en oplagt vej til international ekspansion – men også en kanal, hvor konkurrencen er benhård.