I Fredericia er en række selskaber i gang med at bygge en grøn brint-fabrik.
HySynergy – som projektet hedder – kommer til at være Europas største grønne brintfabrik med en produktion på otte ton brint om dagen. Det svarer til brintforbruget i 16.000 brintbiler eller 500 brintbusser.
– Det, der er fordelen ved brint er, at vi allerede ved, det virker, for det er en afprøvet teknologi, og det HySynergy-projektet gør her, er at opskalere kapaciteten, siger Jacob Krogsgaard, i en pressemeddelelse.
Han er direktør i Everfuel, der er ledende partner i projektet.
Det er også planen, at fabrikken skal udvides fra de 8 tons brint til 40 tons dagligt inden for en kortere årrække.
Gang i planerne
Fabrikken skal bygges ved Shells raffinaderi i Fredericia, og her er der allerede gang i planerne: Områdets elforsyning, TREFOR El-net, satser på at bygge en helt ny transformerstation med det formål at forsyne brintfabrikken med fleksibelt produceret grøn strøm, f.eks. fra danske vindmøller.
– Det er et stort projekt, og en fabrik af den kaliber kan aftage en utrolig mængde strøm. Det skal elnettet kunne udnytte, så derfor har vi besluttet at bygge en ekstra transformerstation til HySynergy-projektet, siger Per Sørensen, elforsyningschef i TREFOR El-net, der har hovedsæde i Kolding.
Brintfabrikkens første fase er på 20 MW el, og det betyder, at TREFOR El-net skal have de store værktøjer frem:
– Vi vil etablere en ny 60/10 kV-station til første fase af brintfabrikken. En station af den størrelse ville kunne forsyne op mod 20.000 almindelige husstande, forklarer Per Sørensen.
Mens TREFOR El-net får de sidste aftaler på plads omkring transformerstationen, er resten af projektholdet, der består af i alt syv virksomheder, ligeledes i gang med at implementere de grønne planer for fabrikken:
Der skal underskrives en formel samarbejdsaftale, og de sidste tilladelser og godkendelser skal falde på plads:
– Det går stærkt lige nu, men vi er der, hvor vi skal være, så vi forventer ganske snart at kunne komme til at bidrage til den grønne omstilling, lyder det fra Jacob Krogsgaard.
Produktionen af brint forventes at gå i gang allerede i 2022, og da Shell allerede bruger brint i sin eksisterende produktion vil brintfabrikken blive nyttig fra allerførste dag, og indgå som et grønt tiltag i transporten. Helt konkret vil anlægget producere brint og varme ud fra vand og overskydende strøm fra vindmøller og på den måde fra dag 1 bidrage både til reduktionen af CO2, og til at overproduktionen af strøm fra vindmøller ikke går til spilde.
Det konkrete byggeri af fabrikken forventes igangsat i løbet af sommeren 2021.