Kolding Netavis

Største hold tømrersvende i 10 år

Elo Christoffersen
Af Elo Christoffersen Skole
-Jeg er 20 år gammel, og det der med, at jeg er egnet til at tjene mine egne penge inden for mit erhverv, er stort. Alle muligheder står åbne - jeg kan arbejde som tømrer hele livet, eller jeg kan vælge at læse videre, siger Michel Guldberg Frydendall. Foto: HANSENBERG.

34 tømrerelever fra erhvervsskolen HANSENBERG har været til svendeprøve, og hele holdet – som i længere perioder har modtaget virtuel undervisning på grund af COVID-19-nedlukningen – klarede sig flot igennem prøven.

Det var nogle glade tømrerelever, der forleden kunne sætte et velfortjent punktum for deres ihærdige anstrengelser op til svendeprøven. Tømrerfaglærer på erhvervsskolen HANSENBERG i Kolding Valde Feddersen var også glad på deres vegne, da det har været et atypisk forløb.

For det første var svendeprøveholdet – i alt 34 elever – det største i 10 år, og det stillede krav til de fysiske rammer. For det andet var der tale om et hold, som på grund af COVID-19-situationen modtog virtuel undervisning i dele af ikke bare en, men to skoleperioder.

-Vi var spændte på, om de kunne nå de faglige mål til svendeprøven, når de i perioder har modtaget hjemmeundervisning. Men de er fuldt ud på højde med tidligere svendeprøvehold, og det er gået rigtig godt, fortæller Valde Feddersen i en pressemeddelelse og tilføjer:

-At holdet var så stort, har givet nogle logistiske udfordringer, og vi har stort set ryddet tømrerafdelingen for at få plads til dem – vi har været nødt til at flytte rundt på nogle ting. Men det har været et godt setup med rigtig god hjælp fra vores værkstedsassistenter.

Større og større hold

Og noget tyder på, at Valde Feddersen og tømrerafdelingen godt kan begynde at vænne sig til, at flere og flere ønsker at skabe sig en karriere inden for tømrerfaget:

-Vi kan se, at holdene bliver større og større. Til januar starter et hold på første hovedforløb, og her er der 46 elever. Det er fantastisk med så stor søgning til vores uddannelser, siger Valde Feddersen.

Verden ligger åben

Ud af de 34 nye tømrersvende har 11 valgt at tage uddannelsen med EUX, hvor de kombinerer erhvervsuddannelsen med en gymnasieuddannelse. Blandt dem er Michel Guldberg Frydendall, som kom ud fra svendeprøven med 12-taller for både den teoretiske og den praktiske del, hvilket sikrede ham en fornem sølvmedalje.

-Dengang jeg gik i gang med uddannelsen, havde jeg en klar forventning om, at jeg bagefter skulle læse til ingeniør. Men lige nu kan jeg godt se mig selv som tømrer resten af livet, og jeg har fået fast arbejde hos Gejst Byg i Kolding, hvor jeg også har været i lære. Det er et rigtig godt sted at være.

-Jeg er 20 år gammel, og det der med, at jeg er egnet til at tjene mine egne penge inden for mit erhverv, er stort. Alle muligheder står åbne – jeg kan arbejde som tømrer hele livet, eller jeg kan vælge at læse videre. Verden ligger for mine fødder, og det er da en virkelig rar følelse.

Højeste gennemsnit

Før sommerferien fik Michel Guldberg Frydendall studenterhuen på hovedet – og han var den EUX-student, som kom ud med det højeste gennemsnit.

Formlen for de flotte resultater er enkel, siger han:

-Jeg har ikke gjort andet end at følge undervisningen – og stillet spørgsmål, hvis der er noget, jeg ikke har forstået. Men det har da indimellem været nogle lange aftener.

-For mig har det været rigtig fint at arbejde så meget hjemme i skoleperioderne under COVID-19-nedlukningerne. Jeg kunne selv planlægge min dag. Man kunne selv styre, om det var lige efter den virtuelle undervisning, at man gik i gang med at lave noget – eller om man ventede til om aftenen, hvis man havde mere overskud på det tidspunkt.

Ny måde at arbejde på

I forbindelse med den virtuelle undervisning sørgede Valde Feddersen for at pakke en goodiebag til hver enkelt elev. Pakken indeholdt materialer, som eleverne skulle arbejde med derhjemme under nedlukningen.

Dengang sagde Valde Feddersen:

-Jeg frygtede lidt, at de ikke kunne arbejde med det derhjemme, men der har overhovedet ikke været problemer. De gør det med de midler, de har. Mange tømrerelever har det bedst med at arbejde med deres hænder. Så når vi har kørt teori et stykke tid og herefter efterprøver tingene, falder det hele på plads, fordi de kan se en anden dimension.

I dag konkluderer faglæreren, at den virtuelle undervisning umiddelbart ikke har påvirket holdets faglige niveau i negativ retning:

-De har bare lært at arbejde på en anden måde, og vi kan se, at de under svendeprøven har brugt elektroniske platforme og hjælpeværktøjer, som de har lært at kende under nedlukningen. For eksempel har de skrevet til mig på Discord, hvis jeg ikke lige har været i det lokale, de er i. Beskeden fik jeg på min mobil, og så kunne jeg gå hen til dem.

-Når de er så mange til svendeprøve, er udfordringen at nå hele vejen rundt. Men det er gået rigtigt godt. De har været mere selvkørende, og det kan godt være på grund af måden, de har arbejdet på under nedlukningen. Man kan ikke bruge virtuel undervisning hele tiden, men fremadrettet kan den måske være et supplement, fordi der også er kommet positive ting ud af det arbejde.

Alle 34 tømrerelever på det store hold bestod svendeprøven, og tre af de nye svende kom ud med sølv – deriblandt altså Michel Guldberg Frydendall.

Derudover har Michel Guldberg Frydendall også vist stort socialt overskud. Så meget, at hans holdkammerater ved en afstemning har valgt ham som modtager af “Den gyldne hammer” – en hædersbevisning til den særligt gode og hjælpsomme kammerat.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så får du nyheder direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke!

Tagget med:
Del denne artikel