Kolding Netavis

Slut med det lokale dampveterantog

Svend Erik Brodersen
Damplokomotivet TKVJ 12, som nu er fortid i Lunderskov, opsnappet under et ophold på Kolding Station.. Foto: SEB (Arkivfoto)

Damplokomotivet er solgt til Sjælland. Læs her historien om det gamle lokomotiv, som har været en del af lokalområdet.

Det er formentligt nu slut med at se eller køre med et veterantog trukket af et damplokomotiv her i landsdelen. Det skriver Fællesavisen.

Danmarks Jernbanemuseum har nemlig overdraget det eneste lokomotiv af slagsen til en Sjællandsk veterantogsklub, og det er sket som et led i en igangværende afvikling af museets aktiviteter i Lunderskov.

Skuffelse lokalt

At Jernbanemuseet nu sælger ud af det historiske jernbanemateriel i Lunderskov har kunnet læses på museets hjemmeside.

Det handler om materiel, som museet ikke er interesseret i at bevare, der er udbudt til salg – primært til andre veterantogsklubber i Danmark. Og her har den sjællandske veterantogsklub åbenbart budt ind på damplokomotivet TKVJ 12.

At lokomotivet nu er kommet til Sjælland har vakt skuffelse – især blandt lokale veterantogsfolk. De mener, at lokomotivet rent historisk hører til her på egnen – eller i det mindste på jysk grund.

Historien kort fortalt

TKVJ står for Troldhede – Kolding – Vejen Jernbane. En privatbane, som havde udgangspunkt og depot i Kolding. Lokomotivet blev anskaffet til denne banes åbning i 1917 og er bygget af Den Schweiziske Lokomotiv og Maskinfabrik Winterthur.

Lokomotivet har i sin tid ved Troldhedebanen – også kaldet Trolden – især under 2. Verdenskrig og i årene lige efter trukket et utal af lange tog med vogne læsset til randen med tørv og brunkul fra moser og brunkulslejer fra Nordvestjylland og Midtjylland, enten til udskibning fra Kolding Havn, eller til brug lokalt til opvarmning i Kolding.

Men da Troldhedebanen stod over for nedlæggelse i 1960’erne, stod det gamle lokomotiv ubenyttet hen og var dømt til ophugning.

Lokale entusiaster købte lokomotivet

Det syntes en lille gruppe lokale jernbaneentusiaster dog ikke rigtigt om. De skyndte sig at oprette en klub, Kolding Lokomotivklub, KLK. Og det lykkedes lige akkurat derigennem at skaffe midler nok til at kunne købe TKVJ 12 samt nogle vogne inden ophugningen.

Næsten samtidigt lejede klubben sig ind den gamle lokomotivremise i Lunderskov, som udviklingen også havde gjort overflødig. Og det blev TKVJ 12’s nye hjemsted.
Så gik frivillige ellers i gang med at total renovere lokomotivet.

Klubben opgav

På et tidspunkt måtte klubben dog give op. Der kunne ikke skaffes frivillige nok til opgaverne. Derfor blev det besluttet at nedlægge klubben og vederlagsfrit overdrage alt det historiske jernbanemateriel, som klubben ejede, til Danmarks Jernbanemuseum.

Ny forening tog over

Men hermed var det ikke slut. En ny forening så dagens lys. Sydjyllands Veterantog, som påtog sig opgaven med fortsat at vedligeholde det køreklare materiel. Deriblandt også TKVJ 12, som var renoveret køreklar.

Denne gang dog uden egentligt ejerskab. Foreningen fik også lov til at benytte materiellet i Lunderskov til veterantogskørsel og beholde indtægterne derfra.

Det betød en ny ære for det gamle lokomotiv. Nu som trækkraft for et populært veterantog på Banedanmarks strækning mellem Vejle og Jelling.

Men et nyt signalanlæg, som den beskedne teknik på det gamle lokomotiv ikke kunne leve op til, satte imidlertid en stopper for denne kørsel.

Veterantoget med TKVJ 12 i front har også været en populær gæst på veteranbanen mellem Vojens og Haderslev.

For Sydjyllands Veterantog er det gået som med Kolding Lokomotivklub. Der har ikke kunnet skaffes frivillige til bestyrelsen og til vedligeholdelsen af materiellet, hvilket har medført, at foreningen har droslet sit virke i Lunderskov ned.

Og dette har været en medvirkende årsag til, at Danmarks Jernbanemuseum har besluttet at afvikle i Lunderskov ved at sælge ud af materiellet. Tilbage af aktivitet i den gamle remise er der nu kun en lille gruppe entusiaster, som hovedsageligt hjælper til med afviklingen. Det betyder, at inden så længe kommer det tidspunkt nok, hvor sidste mand lukker og slukker, og at en jernbanehistorisk periode i Lunderskov dermed er slut.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så får du nyheder direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke!

Tagget med:
Del denne artikel