Engineering Day bliver en anderledes skoledag for 45.000 elever over hele Danmark, herunder eleverne på Bakkeskolen i Kolding.
I stedet for den normale undervisning er klasserne omdannet til laboratorier, hvor de 10-13 årige elever skal bruge hydraulik til at konstruere den optimale arbejdsstilling, når de sidder ned i timer af gangen.
Udfordring med dårlige arbejdsstillinger
Undersøgelser viser, at danske børn og unge tilbringer omkring 11 timer om dagen siddende, hvilket kan være belastende for ryggen, lænden og nakken, især hvis man sidder i en forkert stilling.
Elever skaber prototyper til forbedret siddestilling
Eleverne på 4.-6. årgang på Bakkeskolen i Kolding har fået til opgave at designe og konstruere en mekanisk model, der kan hjælpe dem med en bedre arbejdsstilling i klassen. Denne opgave er en del af Engineering Day, der finder sted på hver tredje skole i Danmark fra 4.-8. november.
Fokus på motivation og interesse for naturfag
Projektlederen for Engineering Day, Nina Ahnstrøm, pointerer, at arbejdet med engineering kan øge elevernes motivation og interesse for naturfag betydeligt. Ved at engagere dem i at løse relevante problemstillinger, hjælper det med at forbedre deres trivsel og forståelse for, hvorfor de lærer det, de gør.
Samarbejde om at skabe innovative løsninger
Eleverne bliver introduceret til teknologiens verden gennem hands-on aktiviteter, hvor de skal konstruere mekaniske prototyper ved brug af enkle materialer som plastsprøjter, tape og pap. Processen med at designe og udvikle prototyper er i fokus, da den sikrer, at eleverne udvikler færdigheder inden for naturfag, samarbejde og problemløsning.
Eksperimentering med hydraulik og innovation
Eleverne bliver introduceret til hydraulik og skal skabe prototyper, som kan tilpasses individuelle behov igennem en skoledag. Dette kan eksempelvis være et justerbart sæde, en fodstøtte eller et bordstativ, alt sammen med det formål at forbedre arbejdsstillingen i klassen.
Innovative ideer og inddragelse af engineering-metoden
Eleverne opfordres til at eksperimentere, fejle og lære undervejs i processen med at udvikle deres prototyper. Gennem brugen af engineering-metoden tilegner de sig ny viden og opbygger færdigheder, der er relevante for naturfagene.
Fokus på trivsel og engagement gennem praktisk læring
Engineering Day er en mulighed for eleverne at opleve, hvordan de med simple redskaber og deres kreativitet kan skabe innovative løsninger på konkrete udfordringer. Dette skaber ikke kun bedre arbejdsstillinger, men også øger elevernes tro på deres evner og engagement i læringen.
Mens eleverne på i 4.-6. klasse forebygger dårlige rygge, skal de yngste elever i 1.-3. klasse udvikle et fugleskræmsel, der kan holde fuglene væk med lyd og bevægelse. 7.-10. klasserne skal udvikle en robot med fremdrift uden brug af hjul.
Bag den landsdækkende event står den teknologiske alliance, Engineer the Future, der består af ca. 50 virksomheder, uddannelsessteder og interesseorganisationer. Engineer the Future arbejder for at skabe plads til alle børn og unge i teknologi og science.