Læserbrev af Tobias Jørgensen (V), byrådsmedlem, Fovsletvej 21, 6580 Vamdrup.
Serviceniveau er et ord alle kommunalpolitikere kender og forholder sig til, der er kort sagt ved lov, bestemt et minimums niveau på forskellige forvaltningsområder, og et øget serviceniveau i forhold til dette, det er den flødeskum politikerne putter på.
Altså det er her vi som politikere, er inde og skrue på hvor mange kroner der skal tildeles skoleområde, teknikområdet etc.
Borgerservice er et andet ord de fleste er bekendt med, men hvad nu hvis man nu prøver at vende den rundt, og i stedet for kun at tænke Borgerservice som en kommunal enhed man kan få hjælp ved, også spørger hvilken service borgerne kan give til kommunen?
Det vil helt sikkert rykke i positiv retning på kommunens udgifter, hvis flere spurgte sig selv, ”hvad har jeg brug for” fremfor ”hvad har jeg ret til”. Det kunne være en ny model for borgerservice, der frigav flere midler, til de der virkeligt har behov for hjælpen.
Det skal gerne være moderne at være frivillig igen, og ”yde før man kan nyde” bør genindføres som koncept. Hvorfor? Fordi det vil give mere flødeskum til hverdagen.