Hvordan finder dine kunder dig lettest muligt på Google?
Det spørgsmål er der rigtig mange virksomheder og organisationer, der gerne vil kende svaret på. Og derfor er det, at hundredvis hvert år søger til Kolding, når den årlige SEOday bliver afholdt.
Konferencen blev holdt tirsdag og er den største af sin art i landet, hvor fokus er på det utal af kunderejser, som begynder med en søgning på Google. SEOday arrangeres af IBA Erhvervsakademi Kolding i samarbejde med det digitale bureau s360 med kontor blandt andet i Kolding.
En af dem, som er med igen i år, er Rikke Lawaetz Hald, som er marketingkonsulent hos energiselskabet Ewii. De mange eksperter fra ind- og udland, som taler på SEOday, kommer med både viden og inspiration, som Rikke tager med sig hjem i virksomheden.
-For mig er SEOday en inspirationsdag. Og jeg tager konkrete guldkorn med hjem, som jeg også deler ud i virksomheden til de kolleger, som det er relevant for, siger hun i en pressemeddelelse.
Tiltrækker folk fra hele landet
Konferencen i Kolding tiltrækker folk fra hele landet. Medarbejdere som for eksempel har ansvar for en hjemmeside, arbejder med onlinesalg, eller rådgiver kunder om deres digitale strategi. Det handler i sidste ende om synlighed på nettet. Som digital marketingkonsulent arbejder Rikke løbende med trafikken og brugeroplevelsen på Ewiis hjemmeside og sociale medier.
-SEO er ret vigtig for os. Søgninger på Google skaber den primære trafik til vores hjemmeside, når kunderne søger efter et bestemt produkt, eller de har et problem, som de skal have løst, siger Rikke og føjer til:
-Når det gælder SEO, er vi nødt til at følge udviklingen, for der bliver hele tiden ændret i algoritmen, som betyder, at ens indhold enten bliver belønnet eller det modsatte af Google. Det kan både dreje sig om noget teknisk – som for eksempel billedstørrelser – eller det kan dreje sig om, at vi skal skrive vores indhold på en bestemt måde.
Vildt mange ideer
Også Louise Dupont Drejer er med på årets SEOday, ligesom hun har været før. Hun arbejder hos Solar i Vejen – men har netop fået nyt job internt. Fra at arbejde med Solar skolens website er hun nu rykket over i salgsorganisationen. Her skal hun udvikle flere SEO-venlige løsninger til websitet. Og netop derfor kommer hun på konferencen.
-Man får vildt mange nye ideer og indspark af at deltage på den her konference. Det er virkelig inspirerende for ens eget arbejde, siger Louise.