Connect with us

Erhverv

Sender penge tilbage til medlemmerne

Offentliggjort for

den

KHLs formand Hans Damgaard. Pressefoto.
KHLs formand Hans Damgaard. Pressefoto.

Kolding Herreds Landbrugsforening , KHL, holder på medlemmerne og udlodder del af overskuddet.

Kolding Herreds Landbrugsforening lander et overskud i 2021 og sender 2,7 millioner kroner retur til medlemmerne.

-På trods af Corona-udfordringerne har vi haft et godt år i KHL. Det er positivt, at foreningen igen præsterer et overskud, og at det ganske direkte kommer det enkelte medlem til gode. Og samtidig er medlemstallet status quo, hvilket er ret enestående for en dansk landbrugsforening anno 2022. KHL er spillevende med en sund, velsmurt rådgivningsforretning og en skarp landbrugspolitisk profil, siger KHLs formand Hans Damgaard.

Pengene skal ud at arbejde

Det er stor efterspørgsel på foreningens ydelser, som i kombination med stram styring af økonomien og en stor indsats af KHLs dygtige medarbejdere, der har resulteret i et årsresultat på godt 3,2 mio. kroner.

Bestyrelsen har besluttet at sende 2,7 mio. kr. af overskuddet retur til medlemmerne via udlodning. Udlodningen andrager 9 procent af de købte ydelser i 2021 for økonomi, planteavl, miljø, teknologi og fjerkræ.

Overskudsdelingen kommer oveni de 1.112.000 kroner, som de aktive medlemmer i 2021 fik i timesatsrabatter, så samlet set vender 119 procent af det gennemsnitlige indbetalte kontingentbeløb på 3,2 mio. kr. tilbage til medlemmerne.

-Et positivt regnestykke, som gør det ekstra motiverende at være medlem af KHL, hvor vi mener, at pengene så vidt muligt skal ud at arbejde og gøre gavn hos medlemmerne, siger Hans Damgaard.

Udlodningen modregnes på en faktura sammen med opkrævningen for medlemskontingent for 2022.

-Vi kommer stærkt igen

KHL lever, og samtidig glæder Hans Damgaard sig over, at det lysner flere steder i dansk landbrug.

Der er altid driftsgrene, som er særligt udfordret. Det gælder lige nu ikke mindst svineproducenterne, mens det heldigvis lysner for flere andre animalske driftsformer samt planteavlerne. For foreningen har Corona’en betydet hjemmearbejde for mange medarbejdere og et lavere aktivitetsniveau i forhold til medlemmerne.

-Men vi kommer stærkt igen, og hvor var det dejligt, at vi – før Corona’en igen lukkede landet ned – nåede at holde et brag af en høstfest for KHLs medlemmer og ansatte. Det lunede i en udfordrende tid, og fra bestyrelsen skal lyde en velment tak for den ekstraordinære indsats, KHLs medarbejdere har ydet også i 2021, slutter KHL-formanden.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Erhverv

Efter 1.500 gratis trailerudlån udskiftes alle trailere

Offentliggjort for

den

Forfatter:

Efter at have rundet 1.500 udlån af gratistrailere hos Power i Kolding udskifter elektronikkæden nu hele byens flåde. PR-foto.

Powers samarbejde med Freetrailer er en stor succes, og efter at have rundet 1.500 udlån af gratistrailere i Kolding udskifter elektronikkæden nu hele byens flåde.

1.561 gange har beboerne i Kolding været forbi den lokale Power-butik og lånt en trailer. Og det kan de blive ved med. Samarbejdet mellem Power og Freetrailer, der er specialiseret i udlån af gratistrailere, er netop blevet forlænget, oplyser Power.

Samtidig med forlængelsen af samarbejdet er de fire trailere, som står til rådighed i Kolding, også blevet udskiftet til helt nye vogne. For at garantere brugerne en ensartet kontaktløs betjening på tværs af trailerne i appen, fortsætter konceptet med samme modeller.

-Mange kunder putter ret store ting i indkøbskurven under et besøg i vores varehus. Det kan for eksempel være nye hvidevarer til sommerhuset. Når købet er afsluttet, og varerne er udleveret, vælger mange at bruge de gratis trailere til hjemtransporten. For os er det altafgørende, at vores kunder får så god en oplevelse som muligt i vores varehus, og derfor er vi glade for, at vi også i fremtiden kan tilbyde den service, siger Abdullah Zamzam, der er butikschef hos Power i Kolding.

Varehuschefen fortæller desuden, at kunderne også kan låne en trailer kvit og frit, selvom man ikke har købt noget i butikken.

De mange trailere, som Freetrailer udskifter hos Power, kommer ikke til at gå til spilde, da standen stadig er så god, at hovedparten er solgt videre til både private og virksomheder.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Erhverv

Grossist bygger nyt domicil i Kolding

Offentliggjort for

den

Forfatter:

Fra venstre ses: Bjarne Adsbøll, Bestyrelsesformand, Adsbøll Enterprise A/S, borgmester Knud Erik Langhoff (C) og Daniel Poulsen, Salgschef, WM Autodele ApS. Pressefoto.

Nu tages næste skridt i internationaliseringen af WM SE-gruppen.

Grossisten WM Autodele ApS opfører i samarbejde med de lokale Kolding-virksomheder Adsbøll Enterprise A/S og Anton Knudsen Egtved A/S deres første domicil i Danmark.

Det nye domicil skal danne rammerne om deres første afdeling i Danmark samt deres danske hovedkontor og kommer til at ligge på Marsvej 1B i Kolding.

Det samlede byggeareal bliver på mere end 3.300 kvadratmeter og forventes at stå færdigt i 4. kvartal 2022.

Illustration.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Erhverv

Lokale sportsklubber efterspørger bæredygtig

Offentliggjort for

den

Forfatter:

Efterspørgslen efter bæredygtigt sportstøj er steget markant hos sportsklubberne i Trekantområdet. Det oplever man hos Sport Direct i Kolding. Pressefoto.

Efterspørgslen efter bæredygtigt sportstøj er steget markant hos sportsklubberne i Trekantområdet. Det oplever man hos Sport Direct i Kolding.

Mens håndboldsæsonen nærmer sig sin afslutning, lokker de stigende temperaturer for alvor fodboldspillerne i Kolding og omegn på græs. Både i de lokale haller og på de lokale fodboldbaner løber flere og flere spillere rundt i bæredygtigt sportstøj, for det er en stigende tendens, at klubberne efterspørger bæredygtigt sportstøj.

Det mærker man hos Sport Direct i Kolding, som leverer tøj og sportsudstyr til en lang række af de lokale sportsklubber og idrætsforeninger samt profiltøj til virksomheder.

-Det er helt klart blevet et væsentligt parameter for sportsklubber, idrætsforeninger og virksomheder, at tøjet skal være bæredygtigt. Og efterspørgslen er steget markant i løbet af de seneste år, siger Hans Junker, indehaver af Sport Direct i Kolding, og tilføjer:

-For år tilbage tænkte sportsklubber og idrætsforeninger ikke over det, men nu vægter det uhyre højt, når vi snakker med de lokale klubber og foreninger. Også selv om det koster lidt mere. Og det er alt fra tøjet, der skal være bæredygtigt, til boldene, der bliver lavet af genanvendelige PET-flasker.

Bæredygtigt fokus hos Sport Direct

Derfor skal producenterne forholde sig til materialer, produktion, transport og muligheden for genanvendelse, og de skal ofte kunne dokumentere alle led i værdikæden for at være sikre på at tilfredsstille sportsklubberne og idrætsforeningerne.

-Det er blevet nødvendigt for producenterne at tænke bæredygtighed. Faktisk er hele 95 procent af det nye tøj fra Adidas bæredygtigt, og mærker som Hummel, Craft, Select, Puma, Geyser og mange flere tænker også i høj grad bæredygtigt. Det gælder stort set alle mærker, siger Hans Junker og tilføjer, at også Sport Direct selv går aktivt ind i arbejdet med de grønne løsninger.

-Når vi vælger produkter hos de enkelte mærker, er det med fokus på, hvad der er bæredygtigt, og mange af de nye produkter, vi tager ind, er alle bæredygtige. Vi rådgiver også de enkelte brands om, hvad der bliver efterspurgt, ligesom vi rådgiver klubberne om at træffe bæredygtige valg. Samtidig kigger vi efter steder i vores egen forretning, hvor vi kan blive mere grønne, og her er et af de seneste initiativer, at trykket på tøjet nu også er blevet mere miljørigtigt.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Erhverv

Bilfamilierne i Kolding bliver flere: Det stiller krav til værkstederne

Offentliggjort for

den

Forfatter:

Ud over at skabe behov for flere værksteder stiller de nye teknologier større krav til teknikernes faglighed. Foto: PR.

Der kommer flere nye biler med avancerede bilteknologier på vejene i Kolding. Det skaber behov for mere specialiseret autoglasservice i byen.

Antallet af bilfamilier i Kolding stiger stødt, og sidste år havde 33.530 af byens familier bil til rådighed. Det er 14 procent flere end for ti år siden. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

I gennemsnit brugte de bilkøbende familier i Kolding omkring omkring 315.000 kroner på nye biler i 2021. Det er omtrent det samme som, hvad en gennemsnitlig familie i Danmark har spenderet.

I takt med, at teknologien i nye biler bliver mere avanceret, stilles der nye krav til værkstederne og deres udstyr, og der bliver tilmed brug for flere dedikerede autoglas-værksteder. Det vurderer Carina Bukkehave, der er direktør hos bilrudespecialisten Carglass i Kolding.

-Ikke alene kommer der flere og flere biler på vejene, nye teknologier stiller også større krav til autoservice. Hvor vi tidligere kunne sende en tekniker ud på stedet, har langt de fleste nye biler i dag assisterende styresystemer og sensorer i forruden, som for nogle bilmærkers vedkommende nødvendiggør kalibrering på et værksted, siger Carina Bukkehave i en pressemeddelelse.

Nye biler kræver tid og faglighed

Blandt andet nye eldrevne biler vokser i popularitet, og det er med til at skabe travlhed hos autoglas-leverandører.

-Det tiltrækker flere til værkstederne at kunne kalibrere stort set alle bilmodeller inklusiv de populære elbiler. Elbiler har som mange nye bilmodeller avanceret radar- og kamerateknologi i forruden, som kræver omhyggelig kalibrering og optager tid på værkstederne, siger Carina Bukkehave.

Ud over at skabe behov for flere værksteder stiller de nye teknologier større krav til teknikernes faglighed.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Erhverv

Koldings virksomheder bruger rekordmange penge på møder og konferencer

Offentliggjort for

den

Forfatter:

Koldings virksomheder bruger flere penge på bookinger af mødelokaler end tidligere, og det gælder inden for stort set alle brancher. Foto: PR.

Møde- og konferencebooking prioriteres historisk højt af virksomhederne i Kolding. Stigningen afspejler et øget behov for at være sammen med kollegaerne, fortæller arbejdspsykolog.

Virksomhederne i Kolding bruger flere penge på bookinger af mødelokaler end tidligere, og det gælder inden for alt fra industri og detail til undervisning og sundhed. På to år er det samlede beløb brugt på mødebooking i Kolding steget med 22 procent, fra cirka 1,5 millioner kroner i 2019 til godt 1,8 millioner kroner i 2021. Det viser en opgørelse fra Danske Konferencecentre (DKBS), en forening med mere end 100 uafhængige møde- og konferencecentre.

Ud over at mange udskudte arrangementer nu bliver afholdt, kan stigningen i mødebookinger forklares med et forstærket behov for at være sammen og sparre på arbejdspladsen.

-Sidste år var alle vores konference-faciliteter stort set udsolgt, og vi slog omsætningsrekord. Alle tal indikerer, at 2022 bliver et nyt rekordår, siger Marlene Horsbøl Sylvester-Hvid, direktør hos Danske Konferencecentre, i en pressemeddelelse og tilføjer:

-At det går så strygende i branchen skyldes både, at coronapandemien har affødt mange nye arbejdsteams, der skal rystes sammen, og at kollegaer, der har været digitalt sammen i lang tid, skal vænne sig til den fysiske kontakt igen.

Forstærket behov for kollegial sparring

Ifølge arbejdspsykolog Anton Eg Andersen er arbejdspladsen for mange endnu vigtigere i øjeblikket end normalt.

-Coronanedlukningen har haft den indvirkning på mange mennesker, at de føler et uopfyldt behov for selskab med andre. Et fysisk personalekursus skaber rum for at være sammen med andre deltagere, og ud over faglig sparring kan det indbyde til hygge og gode snakke over en kop kaffe eller et glas vin om aftenen, siger Anton Eg Andersen.

-Arbejdet er i høj grad identitetsskabende, og fordi vi er flokindivider, har vi et grundlæggende behov for at møde anerkendelse fra det kollegiale fællesskab – ikke mindst i mødesammenhænge, uddyber han.

Personlig service tiltrækker gæster

For at være med til at sikre sig flere bookinger lægger Danske Konferencecentre vægt på god kundeservice. Det seneste år har foreningen ligget på 9,7 ud af 10 stjerner i tilfredshedsmåling.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Derfor kørte Trekantbrand…

Tags

maj 2022
M Ti O To F L S
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Populære artikler