Endnu en gang er det lykkedes Kolding Havn at slå sin egen omsætningsrekord. Til trods for det fine resultat er der dog røde tal på bundlinjen. Det skyldes, at beslutningen om at lukke havnen allerede nu har konsekvenser.
2018 var et begivenhedsrigt år for Kolding Havn. Omkring 500 fragtskibe og 1.255.000 tons gods gav Kolding Havn en omsætning på 32 mio. kr. Havnen kunne dermed for tredje år i træk sætte ny omsætningsrekord.
Derudover kunne Kolding Havn fejre 175-års jubilæum, og kort efter modtog medarbejdere og virksomheder på havnen beskeden om, at byrådet havde besluttet at nedlægge erhvervshavnen senest i år 2043.
– Det kan virke som en lang tidshorisont, men det har allerede konsekvenser nu, hvor byrådets beslutning blandt andet afspejler sig i det økonomiske resultat for 2018, fortæller havnedirektør, Anders Vangsbjerg Sørensen, i en pressemeddelelse.
Årsagen til fremgang
De primære årsager til den rekordstore omsætning er det gode samarbejde med havnens 17 erhvervsvirksomheder, som blandt andre tæller de tre skibsagenter Grau Shipping, Svane Shipping og H. Daugaard.
– Det er Kolding Havn, der ejer havnearealerne, kranerne og stiller de nødvendige faciliteter til rådighed, men det er oftest de tre skibsagenter, der står for forbindelsen til transportørerne og mange andre aktører. Går det godt for skibsagenterne, går det derfor godt for Kolding Havn og vice versa, forklarer Anders Vangsbjerg Sørensen.
Hertil kommer, at havnebestyrelsens satsning på udvalgte godstyper inden for cirkulær økonomi og den fokuserede strategi om at skabe en førende specialhavn ligeledes har været afgørende for omsætningsrekorden i 2018.
– På Kolding Havn havde vi gerne fortsat udviklingen endnu 175 år, men set i lyset af at de 17 virksomheder, som i dag har deres ansatte, aktiver og aktiviteter på havnens arealer, skal være ude inden for knap 25 år, så er det ikke sikkert, at det giver mening at fortsætte den udvikling, vi havde arbejdet på, siger Anders Vangsbjerg Sørensen.
Lukkeplaner påvirker regnskabet
Beslutningen om at afvikle erhvervshavnen kom i november, efter at havnen havde fremlagt en overordnet plan for, hvorledes havnen kunne udvikle sig i de kommende år til at blive en af landets førende specialhavne med et særligt fokus på bæredygtighed og cirkulærøkonomi.
Forud for præsentationen af fremtidsplanerne lå et opdrag fra politisk hold om at få en plan for, hvorledes havnens potentiale også i fremtiden kunne udnyttes fuldt ud og sikre vækst med flere arbejdspladser til byen og til havnen.
Kolding Havn investerede derfor i 2018 mange ressourcer i at få udarbejdet en overordnet masterplan og lavet de indledende undersøgelser for en planlagt udvidelse af havnearealerne med blandt andet boreprøver, ingeniørberegninger, opmålinger etc.
– Det er omkostninger, som normalt bliver bogført som investeringer i havneanlæg med løbende afskrivninger, men nu, hvor planerne på baggrund af Kolding Byråds beslutning ikke bliver ført ud i livet, skal disse omkostninger ifølge regnskabsloven flyttes over på driften. Det belaster årets regnskabsmæssige resultat i 2018, og det er årsagen til, at vi i år kommer ud med et negativt resultat, siger Anders Vangsbjerg Sørensen, som vurderer, at resultatet ellers havde været et pænt millionoverskud.
– Nu kommer vi ud af 2018 med et minus på 700.000 kr. Det første underskud i moderne tid, siger Anders Vangsbjerg Sørensen, som dog stadig ser tilbage på 2018 med glæde og stolthed over endnu en omsætningsrekord samt en sund drift.
Fra udvikling til afvikling
Enkelte elementer fra masterplanen vil kunne anvendes på trods af byrådets beslutning om at lukke havnen, men det kan blive vanskeligt at fastholde vækst og jobs på Kolding Havn i fremtiden, erkender bestyrelsesformand Asger Christensen.
– Med byrådets beslutning vil Kolding Havns opgave de kommende år snarere være at afvikle frem for at udvikle erhvervshavnen, mener bestyrelsesformanden.