Registreringsafgiften er en beskatning af folk i yderkommunerne

Elo Christoffersen
Elo Christoffersen 21 september 2022
Opdateret 21/09/22 18:45
Marianne Mathiesen. Privatfoto.

Læserbrev af Marianne Mathiesen, folketingskandidat for Nye Borgelige i Syd -og Sønderjylland, Østerbyvej 27, 9990 Skagen.

I weekenden kørte jeg med metroen i København. Metroen er både billig og nem. Man behøves ikke bekymre sig om afgangstiderne, for togene kører med få minutters mellemrum. Prisen for mig var 10,80 kr.

Den offentlige trafik i provinsen er meget mindre tilgængelig. Der er ofte halve eller hele timer mellem afgangene. Mange borgere og især børnefamilier vælger derfor at køre bil.

I 1924 “opfandt” staten en bil-skat, “regestringsafgiften”, med den begrundelse, at en bil var en luksusvare. I dag er biler ikke en luksusvare, men derimod en livsnødvendighed for mange borgere i provinsen for at komme til og fra arbejde.

Staten har årligt en indtægt på 19 milliarder kroner i vægtafgift. Ifølge skats egen opgørelse betales størstedelen af denne særlige bil skat af borgene i provinsen. Borgerne i Syd – og sønderjyske kommuner, hvor afstanden er stor, er mest belastet af afgiften.

Registreringsafgiften bør afskaffes, da den har social og geografisk slagside.

Vægtafgiften og den grønne ejerafgift skal selvfølgelig bibeholdes, da afgiften giver bilisterne et incitament til at køre i miljørigtige biler.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så får du nyheder direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke!

Tagget med:
Del denne artikel