Sydøstjyllands Politi har modtaget flere anmeldelser fra borgere, der er blevet forsøgt snydt via sms-beskeder. En af de hyppigste metoder involverer svindlere, der udgiver sig for at være sønner eller døtre til dem, de forsøger at narre.
En typisk besked kunne lyde som følger:
“Hej mor. Min telefon er gået i stykker, og jeg har været nødt til at købe en ny. Vil du ikke overføre 6.000 kroner, så jeg kan betale for den nye telefon?”
Selvom beskeden ser ud til at komme fra modtagerens barn, stammer den i virkeligheden fra en bedrager, der forsøger at lokke penge ud af ofret.
I andre tilfælde forsøger svindleren på en mere indirekte måde at narre modtageren ved gradvist at opbygge tillid og bede om økonomisk hjælp via netbank eller MobilePay.
30 sager i år
Sydøstjyllands Politi har i år registreret 30 sager, hvor personer udgiver sig for at være modtagernes børn for at bede om penge. Politikredsen opfordrer til, at man udviser skepsis, når man bliver bedt om at overføre penge, selvom henvendelsen tilsyneladende kommer fra en velkendt person.
Politiet opfordrer til at dobbelttjekke identiteten af personen, der anmoder om penge, uanset om det er ens barn, bankrådgiver eller en anden. Der rådes til at kontakte den pågældende person via det sædvanlige telefonnummer for at bekræfte, om anmodningen er ægte.
Kontakt dit barn eller bekendte direkte på det kendte telefonnummer for at verificere en anmodning om penge overførsel via sms, lyder rådet fra politiet.
Gode råd
• Overfør aldrig penge til personer, hvor du ikke er sikker på deres rigtige identitet.
• Stol ikke på folk, der uopfordret kontakter dig og anmoder om, at du overfører penge. Virksomheder eller offentlige myndigheder vil aldrig ringe og bede dig om at overføre penge eller udlevere personlige oplysninger som MitID, kontooplysninger og lignende
• Hvis du er i tvivl, om personen, du taler med, udgiver sig for at være en anden, kan det være en god ide at dobbelttjekke det. Hvis det er en privatperson, kan du ringe op på det nummer, som du plejer at kontakte personen på. Hvis det er en virksomhed eller myndighed, kan du bede om at få personens navn og herefter ringe til virksomhedens eller myndighedens hovednummer og bede om at blive stillet om.
• Brug ikke dit MitID til at godkende regninger eller andre betalinger, som du ikke selv sidder med.
• Del aldrig personlige oplysninger om dit MitID – heller ikke til familie eller venner.
• Hold dine personlige koder for dig selv.