De store parkeringsarealer Holmsminde og Riberdyb omkring Kolding Å skal omdannes til en attraktiv bydel med plads til 4-500 nye boliger i Kolding midtby.
Plan-, bolig- og miljøudvalget har vedtaget en vision for arbejdet med at omdanne arealerne Holmsminde og Riberdyb. Ønsket er at skabe en attraktiv bydel, hvor der er vægt på grønne byrum og et varieret boligudbud.
– Vi har det positive udgangspunkt, at flere og flere ønsker at flytte til byen, og vi mangler derfor attraktive bynære boliger. Beliggenheden er i den absolut bedste ende af skalaen med Kolding Å, der snor sig gennem arealerne og med alle byens tilbud tæt på. Vi har derfor mulighed for at skabe en ny bydel, der også kan bidrage til at skabe mere liv i bymidten, siger borgmester Jørn Pedersen i en pressemeddelelse.
Bygningerne i den nye bydel kommer til at variere fra to til højst syv etager og i bebyggelsernes stueetager bliver der plads til funktioner i bydelen, der kan være med til at berige miljøet omkring åen og skabe en levende bydel, fx en café, restaurant, galleri og fælleslokaler.
Grønt byrum som mødested
Ud over boliger bliver grønne byrum langs åen et primært element i den nye bydel.
– Vi ønsker at skabe grønne byrum, der udnytter nærheden til åen optimalt og kan fungere som rekreative mødesteder med offentlig adgang. Samtidig har vi også fokus på at skabe en bydel, der kan fungere som bindeled mellem den historiske bymidte, campusområdet og havneområdet. Det vil også være oplagt at kigge på sammenhængen til Søndergade, forklarer Birgitte Kragh, formand for Plan-, Bolig- og Miljøudvalget og fortsætter:
– Nu er der tegnet nogle fine overordnede linjer, og så skal området udvikles i tæt samarbejde med kommende investorer og gennem borger- og brugerinddragelse.
I det videre arbejde vil der være fokus på tilgængelighed i området, blandt andet gode gang- og cykelstier. Med i visionen er også planer om at bygge en ny bro, der binder Holmsminde- og Riberdyb-arealerne tættere sammen. Desuden ønsker Plan-, Bolig og Miljøudvalget, at der skal udvikles en ny indgang til tunnelen under jernbanen, der binder den nye bydel sammen med det kommende boligbyggeri Klostergården.
For at sikre parkeringskapaciteten i midtbyen, der modsvarer de knap 600 eksisterende p-pladser på Holmsminde og Riberdyb og det behov, der opstår med de nye boliger, er ét eller flere p-huse også på tegnebrættet.
På økonomiudvalgsmødet den 23. april skal udvalget tage stilling til, hvilken udbudsform, der skal være afsæt for at realisere den nye bydel.