Connect with us

Danmark

Opfører din kat sig anderledes end den plejer?

Offentliggjort for

den

Kattens adfærd ændres jo ældre den bliver. Pressefoto.

Efterhånden som katten bliver ældre, ændres dens adfærd. Det kan være svært at få øje på, fordi det sker ganske gradvist.

Men det er værd at holde øje med det, for nogle adfærdsændringer er faktisk sygdomstegn.

Tine Antvorskov, direktør hos Agria Dyreforsikring giver dig her et overblik over hvad du skal holde øje med.

Foder og vand

Kattens tarme får tiltagende svært ved at optage de næringsstoffer, der er i maden. Det betyder, at fodersammensætningen nok skal ændres.

-Der findes specialfoder til den ældre kat. Den spiser måske også mindre, fordi både dens smags- og lugtesans forringes med årene, så madlysten bliver mindre, forklarer Tine Antvorskov.

Katten drikker også mindre med alderen og kan komme til at lide af væskemangel. Det er derfor endnu vigtigere end nogensinde før, at katten får frisk vand hver dag, ligesom man kan overveje at give den mere vådfoder end tidligere, så den får væske ad den vej.

Kløerne

Den aldrende indekat bruger ikke kradsebrættet så meget mere, og udekatten klatrer mindre i træer, så de får ikke hvæsset kløerne tilstrækkeligt længere.

Det kan f.eks. betyde, at en klo sidder fast i gulvtæppet eller sofaen, hvilket er meget ubehageligt for katten og kan ende med kloskader.

Sørg derfor for at klippe kattens kløer med jævne mellemrum.

Syn og hørelse

-Kattens syn og hørelse svækkes med alderen, ligesom det sker for os mennesker, fortæller Tine Antvorskov.

En udekat vil være mindre aktiv og tilbringe mindre tid udendørs som følge af den usikkerhed, der følger med at se og høre dårligere.

-Sørg for at holde katten aktiv ved at lege med den. Selv en ældre kat kan have svært ved at stå for en pelstot i en snor, der forsvinder rundt om hjørnet i stuen.

Sygdomstegn

Jo ældre katten bliver, jo større er sandsynligheden desværre for, at den udvikler sygdom, og dens led bliver ømme.

Bemærker du, at katten ikke længere rigtigt kan komme op på sin yndlingsplads i sofaen, så hjælp den med en pude eller en skammel.

Andre sygdomstegn kan være, at katten tisser mere, spiser mindre og taber sig.

Sygdomstegn hos en ældre kat er desværre temmeligt diffuse, men vigtige tegn er betydelige ændringer i afføring, opkast og foderindtag.

Hvis du bemærker ændringer, så er det vigtigt at komme til dyrlægen i en fart, for jo før katten kommer i behandling for f.eks. en nyresygdom, jo større er chance for, at den kan leve godt med sygdommen.

Alderstjek hos dyrlægen

Når din kat bliver 8-9 år, kan det være en god ide at tage den til et “service tjek” hos dyrlægen, også selvom den ikke udviser tydelige sygdomstegn.

Blod- og urinprøver kan fastslå, om katten er ved at udvikle en nyresygdom (noget som er meget almindeligt hos ældre katte), ligesom dyrlægen bedre kan vurdere kattens generelle helbredstilstand, end man selv kan, for vi vænner os ofte til evt. forandringer der kommer snigende over længere tid.

Når livskvaliteten ebber ud

-På et tidspunkt bliver kattens livskvalitet så dårlig på grund af syn- og høretab og andre fysiske skavanker, at man bør overveje at sige farvel, siger Tine Antvorskov.

-Afvejningen, man skal foretage, er jo, om det er for kattens eller ens egen skyld, at den holdes i live. Dyrlægen kan godt have synspunkter set fra et veterinærfagligt udgangspunkt, men i sidste ende er det din beslutning, om det er tid til at tage afsked med din kære, gamle ven, slutter Antvorskov.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Reklame

Danmark

Ny aftale om miljøzoner. Hvor må din bil køre?

Offentliggjort for

den

Forfatter:

AltOmBilen.dk giver dig et overblik over, om din bil bliver begrænset i, hvor den må køre i Danmark. Foto: Daniel Reche/Pixabay.

AltOmBilen.dk er en ny service, der giver dig data om din bil – herunder om de må køre i de nye miljøzoner fra regeringen.

Regeringen har med SF, Radikale Venstre og Enhedslisten indgået en aftale om hvilke personbiler, der må køre i bestemte områder i København, Århus, Odense, Aalborg og Esbjerg – de såkaldte miljøzoner.

AltOmBilen.dk giver dig et overblik over, om din bil bliver begrænset i, hvor den må køre i Danmark samt en lang række nøgletal og tekniske informationer.

-Vi er meget glade for at kunne bruge vores viden om den danske bilpark til at hjælpe forbrugerne med at navigere i de nye regler. Ved at stille AltOmBilen.dk til rådighed for alle håber vi, at vi kan være med til at skabe gennemsigtighed, så bilisterne ved, hvor de må færdes med deres bil – eller måske den bil de overvejer at købe, siger Niels Damkjær, Adm. direktør i DBI IT A/S.

-Udledningen af partikelforurening har betydning for vores helbred, og bilens CO2-udledning har betydning for klimaet. Derfor er det helt naturligt, at Danmark indfører miljøzoner for personbiler, som vi også kender det fra den tungere transport. Vi håber, at AltOmBilen.dk kan hjælpe bilisterne med at finde rundt i, hvor deres bil må køre i Danmark, fortæller Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.

AltOmBilen.dk er lanceret den 14. september og vil løbende blive udbygget. Desuden vil der i oktober blive lanceret en app til både iPhone og Android. AltOmBilen.dk er en løsning fra bilstatistik.dk i samarbejde med De Danske Bilimportører.

Sådan ser siden ud. Pressefoto.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Danmark

Så mange kender ikke denne lov på cyklen

Offentliggjort for

den

Forfatter:

Ifølge Rådet for Sikker Trafik er hver anden cyklist irriteret over medcyklisternes brug af håndholdt telefon i trafikken. Pressefoto.

Hver tredje dansker ved ikke, at det er ulovligt at bruge mobiltelefonen håndholdt, når de cykler. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.

Vi bruger den til at skifte sang, sende en sms og snakke i, mens vi kører på cykelstierne. Men brugen af håndholdt mobiltelefon på cykel er ulovligt, præcis som hvis man kører bil. Det er der dog mange, der ikke ved.

Hver tredje dansker kender nemlig ikke reglerne for brugen af håndholdt mobil på cyklen viser en ny undersøgelse af Kantar Gallup foretaget for Gjensidige. Brugen af håndholdt telefon på cykelturen øger uopmærksomheden i trafikken, og denne uopmærksomhed er en af de store syndere, når det kommer til trafikulykker.

-Når man bevæger sig i trafikken, bør man selvfølgelig kende til de regler, der gælder; og ikke kun for ens egen sikkerheds skyld, men også for sine medtrafikanters. Hvis man har fokus væk fra vejen, risikerer man at bringe sig selv og andre i fare, og det er en situation, man helst skal undgå, siger skadedirektør i Gjensidige, Henrik Sagild, i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen viser også, at uvidenheden er størst i Midtjylland, hvor hele 40% ikke kender reglerne, mens borgere i Nordjylland har det bedste kendskab til loven. Her er det blot 20%, der ikke ved, at brugen af håndholdt mobiltelefon på cyklen er forbudt.

Uopmærksomhed på cyklen

Ifølge Rådet for Sikker Trafik er hver anden cyklist irriteret over medcyklisternes brug af håndholdt telefon i trafikken, og der er altså god grund til, at det ikke kun er uopmærksomhed blandt bilister, der er i fokus.

-Cyklister er langt mere sårbare i trafikken, end bilister, og for at passe på sig selv bør man fjerne alle distraktioner og fokusere på trafikken. Det gør man ved at have fokus på at køre på cykel – ikke på telefonen, fortæller Henrik Sagild.

Ifølge Vejdirektoratet blev 28 cyklister dræbt i trafikken i 2020, mens andelen af alvorligt tilskadekomne var den højeste på tværs af alle transportmidler. Hele 521 cyklister kom alvorligt til skade sidste år.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Danmark

Tre ud af fire efterspørger mere hjemmearbejde

Offentliggjort for

den

Forfatter:

Pressefoto.

Blandt de danskere, der har været tvunget hjem under corona-nedlukningerne, ønsker tre ud af fire at arbejde mere hjemme for fremtiden, selvom kontorerne nu er åbne for medarbejderne igen.

Onsdag den 1. september var endnu en dag, hvor en række coronarestriktioner blev løftet.

Samtidig nærmer hverdagen sig noget, der ligner normalitet med dagligt, fysisk, fremmøde på arbejdspladsen. Men for mange har det været svært at komme tilbage til hverdagen, og for fremtiden ønsker tre ud af fire af de danskere, der var hjemsendt under coronanedlukningerne, at de kan arbejde mere hjemmefra end før marts 2020.

Det viser erfaringerne fra Gjensidiges psykologiske hotline Samtaletid samt en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.

Bekymrede over at komme tilbage til hverdagen

Undersøgelsen viser også, at 12% er decideret bekymret over at komme tilbage til hverdagen, eksempelvis at det skal give mere stress, mere støj i arbejdstiden samt øge transporttiden. Og det stiller nye krav til medarbejdere og virksomheder, fortæller Louise Brix, fagchef for Sundhed i Gjensidige:

-Efter halvandet års omskiftelig hverdag, er det endelig begyndt at ligne tiden før corona. Men for mange kan de pludselige ændringer, vi har været udsat for, samt udsigten til at skulle vende tilbage til arbejdet på en mere normal måde faktisk bringe problemer og bekymringer med sig. Derfor er det vigtigt, at ledere og medarbejdere får snakket godt og konstruktivt sammen om, hvordan hverdagen bedst kan sammensættes fremadrettet, så både virksomhedens og medarbejdernes ønsker kan blive hørt, siger Louise Brix.

-Vi skal anerkende, at vi er forskellige og tage de gode erfaringer fra nedlukninger med tilbage på arbejdspladsen, tilføjer hun og fortsætter:

-Det er vigtigt at huske, at alle er forskellige og har behov og ønsker, der kan adskille sig. Mange efterspørger eksempelvis en tilbagevenden til det faglige og sociale fællesskab på arbejdspladsen, mens andre bekymrer sig om, at de skal opleve mere stress i hverdagen, og det er noget arbejdsgiverne skal være forberedte på at håndtere, så de kan sammensætte en holdbar dagligdag, der tager hensyn til både virksomhedens og medarbejdernes behov og ønsker, fortæller Louise Brix.

Hos Gjensidige viser erfaringerne fra den psykologiske hotline Samtaletid, at en del kæmper med at finde sig til rette i den nye hverdag, hvor der stadig sker mange forandringer.

-Mange af de kunder, der har brugt Samtaletid, har ringet fordi de har haft svært ved at få hverdagene til at hænge sammen, nu hvor der fx bliver stillet øgede krav fra arbejdspladsen, det sociale liv så småt er kommet i gang igen og børn igen kan gå til fritidsaktiviteter. Det tester kapaciteten hos mange, og det skal vi være opmærksomme på, slutter Louise Brix.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Danmark

Hver fjerde forælder: Denne type svindel er ok

Offentliggjort for

den

Forfatter:

I værste tilfælde kan det både ende med en voldsomt reduceret erstatning og i værste tilfælde en politianmeldelse. Pressefoto.

Selvom det er ulovligt, kan koste en formue og i værste tilfælde en politianmeldelse, så mener flere end hver fjerde forælder med hjemmeboende børn, at det er okay at forsikre barnets bil i forældrenes navn for at spare penge på bilforsikringen.

Hver anden forælder risikerer at lave forsikringssvindel, fordi de ikke kender reglerne for, hvordan de skal forsikre en bil, hvis primære bruger er en anden end ejeren.

Desværre mener hver fjerde, at det er i orden at forsikre barnets bil i forælderens navn for at spare dem for at betale den forhøjede præmie, som uerfarne bilister betaler, fordi de oftere er involveret i uheld.

Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.

Her er det kun 59 procent af de adspurgte, der mener, at den ulovlige finte ikke er i orden, mens 27 procent svarer ja, og 14 procent siger, de ikke ved det.

Blandt forsikringsselskaber er manøvren kendt som såkaldte ‘børnebiler’, og selvom det ikke fremstår som den værste form for forsikringssvindel, så er det alligevel et bekymrende højt antal, der mener, det er i orden, lyder det fra Henrik Sagild, der er skadedirektør i Gjensidige.

-Alle forældre vil som udgangspunkt gerne hjælpe deres børn, men i det her tilfælde er det hverken en hjælp til barnet eller en selv. Prisen på forsikringen afspejler risikoen for at ende i et uheld, og hvis skaden sker, og der er snydt med oplysninger om den primære bruger af bilen, kan det både ende med en voldsomt reduceret erstatning og i værste tilfælde en politianmeldelse, siger Henrik Sagild, der dog glæder sig over, at danskerne generelt ser med mindre milde øjne på forsikringssvindel, end tidligere.

Unge mellem 18 og 24 år er stadig overrepræsenteret blandt dræbte og tilskadekomne i den danske trafik, og i 2020 mistede 28 i aldersgruppen livet mens 636 kom til skade i trafikken. Selv om de kun udgør 12 % af den samlede befolkning, udgjorde de 23 % af de dræbte og tilskadekomne.

-Erfaring er altafgørende i trafikken, og mange unge har endnu ikke fået opbygget den nødvendige rutine, når de har fået kørekortet og sætter sig bag rattet. Derfor bakker vi også op om, at unge får så meget erfaring som muligt, fx gennem ledsagerordningen, der giver 17-årige mulighed for at bestå køreprøven og køre med en rutineret ledsager, før de er fyldt 18. Det giver nemlig mere sikre bilister, slutter Henrik Sagild.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Danmark

Cykeltyvene har kronede dage efter genåbningen af samfundet

Offentliggjort for

den

Forfatter:

Hos Alm. Brand har man set en stigning på hele 90 pct. af anmeldte cykeltyverier hos forsikringsselskabets kunder. Pressefoto.

Efter genåbningen af samfundet er antallet af cykeltyverier næsten fordoblet. Og med højsæson for cykeltyveri for døren råber forsikringsselskab nu vagt i gevær.

Med genåbningen af samfundet er danskerne tilbage i cykelsædet, og det har desværre fået det til at krible i cykeltyvenes lange fingre igen.

Forsikringsselskabet Alm. Brand kan således fortælle, at man næsten har set en fordobling i antallet af cykeltyverier efter genåbningen.

-Vi havde forventet en stigning efter genåbningen af samfundet, men ikke en så markant på så kort tid. Det viser, at nogle former for kriminalitet ikke forsvinder, men blot går i dvale under nedlukninger, som dem vi har set. Det er altså stadig vigtigt, at man passer på sine ejendele, siger Brian Wahl Olsen, direktør for forebyggelse og skadepartnerskaber.

Hos Alm. Brand har man set en stigning på hele 90 pct. af anmeldte cykeltyverier hos forsikringsselskabets kunder fra 1. kvartal til 2. kvartal i 2021.

-Det er en ekstrem stigning og vidner om et tilbagevendende problem, så man skal være meget opmærksom på hvor og hvordan, man parkerer sin cykel. Især hvis man kører på en af de dyrere modeller, fortæller Brian Wahl Olsen.

Gør livet surt for cykeltyven

September er højsæson for cykeltyve, og med de allerede alarmerende høje tal råder forsikringsselskabet til, at man er ekstra påpasselig.

-Det er jo enormt ærgerligt, at man skal være så forsigtig, fordi nogle ikke kan kende forskel på ’dit’ og ’mit’, men det er vigtigt, at man gør livet surt for cykeltyven. Parkér din cykel et sikkert sted og efterlad den ikke i byen eller på stationen natten over, da mange tyverier sker på de sene aftentimer, siger Brian Wahl Olsen.

Skulle uheldet være ude er stelnummeret vigtigt, når man skal tale med forsikringsselskabet og politiet.

-Indboforsikringen dækker som udgangspunkt, hvis din cykel blive stjålet. De fleste forsikringsselskaber kræver at få oplyst stelnummeret, før de betaler erstatningen. Vi stiller ikke krav om stelnummer for at udbetale erstatning, men med stelnummeret er det maksimale erstatningsbeløb højere, slutter Brian Wahl Olsen.

Med disse råd gør du det sværere for cykeltyven

• Lås cyklen, og brug også en kædelås til at låse både hjul og stel fast.

• Efterlad ikke din cykel i byen, på stationer eller skoler om natten eller hen over weekenden.

• Parker din cykel et sikkert sted – for eksempel inde i en bygning eller i et kælderrum.

• Hvis du køber en brugt cykel, så husk at tjekke cyklens stelnummer i Politiets app ”Politi”. Så undgår du at købe en stjålet cykel.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Seneste

Reklame

Tags

september 2021
M Ti O To F L S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Populære artikler