Den 23. marts åbner Trapholt en udstilling med Michael Kvium & Kjell Erik Killi-Olsen. Udstillingen In Clay and Paper markerer 20-års jubilæet for samarbejdet og venskabet mellem de to nordiske kunstnere.
In Clay and Paper henviser til det materialefællesskab, som Michael Kvium (født 1955) og norske Kjell Erik Killi-Olsen (født 1952) har skabt udstillingen ud fra. Lerets modellerbare og tredimensionelle natur har ført til nye erkendelser for kunstnerne, der har arbejdet side om side på et værksted i Risør Kunstpark i Norge.
Resultatet er sanselige keramiske værker, hvor velkendte motiver fra maleri er overført til fade, krukker og vaser. Som kontrast til keramikken har kunstnerne skabt store værker på papir.
Kvium og Killi-Olsen kredser om eksistentielle tematikker, der kommer til udtryk gennem et fabelagtigt, surrealistisk billedunivers, hvor metamorfosen mellem menneske- og dyremotiver er et gennemgående motiv.
Gennem det både attraktive og frastødende behandles centrale menneskelige relationer som kærlighed, seksualitet, ensomhed, sårbarhed og forgængelighed. Kviums karakteristiske billedsprog viser en dybtgående kritik af samfundstilstanden, i form af eksempelvis klimaforandringernes konsekvenser for menneskets forhold til naturen og sig selv.
Gennem deformering af menneskekroppen, øde oversvømmede landskaber eller en forarmet natur skabes kompromisløse repræsentationer af aspekter af livet. I Killi-Olsens skulpturer ses myriader af figurer, der fremstår som totemmer af den menneskelige psyke i skærende kontrast til den forskønnende idealisering af mennesket, som vi møder i hverdagen.
De keramiske skulpturer og papirværkerne viser underbevidsthedens drømmescenarier, kompleksiteten i forholdet mellem begær og fortrængning, samt spændingen mellem det skrøbelige, sårbare og livsbekræftende.
I år er det 20 år siden Kvium og Killi-Olsen udstillede på Esbjerg Kunstmuseum. De to kunstnere havde samarbejdet og arbejdet på en række store lerskulpturer ved Tommerup Teglværk. I anledningen af jubilæet mødtes de igen, denne gang i Norge, og igen har leret været omdrejningspunktet for arbejdet, flankeret af en række store arbejder på papir.
Kvium og Killi-Olsen har et fælles udgangspunkt i 1980’ernes postmodernistiske maleri. Kunstnerne er blandt de fremmeste repræsentanter i Skandinavien for det fortællende, figurative maleri og har stor andel i dets opblomstring i Danmark og Norge. I løbet af de sidste 40 år har de udstillet på utallige museer og gallerier i Skandinavien, Europa, Asien og USA.
In Clay and Paper blev først udstillet på Bomuldsfabriken Kunsthall i Arendal, Norge og udstilles på Trapholt i ’Gaden’ i perioden 23. marts og frem til 26. november.
Udstillingen er støttet af Kai D. Fonden.