Kolding Netavis

Ny uddannelse har fokus på et voksende marked

Elo Christoffersen
Andrew Hoff (stående til venstre) skal undervise på IBA’s nye uddannelse. Han er senior konsulent ved FORCE Technology og blandt initiativtagerne bag servitize.dk. Foto: Maria Tuxen Hedegaard

I mange virksomheder på B2B-markedet ved man godt, hvad ’servitization’ er for en størrelse. Det handler grundlæggende om at sælge service og ikke blot fysiske produkter.

Alligevel er det et både stort og overset vækstpotentiale, fordi indsatsen ikke kører på skinner hos alle.

Derfor har IBA Erhvervsakademi Kolding udviklet en unik uddannelse på akademiniveau, der kommer 360 grader omkring serviceydelser som forretningsområde. Undervisningen omfatter både udvikling, implementering, håndtering og salg.

Serviceydelser er et forretningsområde, som både skaber stabile indtægter og mere loyale kunder. Derfor er markedet også voksende. Ifølge Danmarks Statistik er salget af serviceydelser i danske virksomheder steget med 31 procent fra 2020 til 2022.

Den nye uddannelse får navnet ’Aftermarked Serviceuddannelsen’, og den henvender sig særligt til de virksomheder, som fremstiller – eller importerer – servicekrævende produkter.

Undervisningen henvender sig til enhver, der udvikler, sælger, implementerer eller administrerer serviceydelser.

-Ude i virksomhederne kender de selvfølgelig til service, men på uddannelsen ser vi blandt andet på den mere strategisk indsats. Vi inddrager den nyeste forskning på området, og det sker med afsæt i helt konkrete cases – og de eksempler, som deltageren selv bringer med ind i undervisningen, fortæller Lars Jespersen, uddannelseschef hos IBA, i en pressemeddelelse.

En vigtig del af strategien

Den fulde uddannelse består af fire fag, som kan tages samlet eller enkeltvis. Andrew Hoff fra FORCE Technology har været med til at udvikle uddannelsen, og han underviser selv i faget ’Servitization som strategisk forretningsudvikling’, der udbydes som det første fag fra den 16. maj.

-Faget handler om strategisk at udvikle din virksomhed fra at sælge produkter på baggrund af pris, kvalitet og levering til at sælge komplette løsninger. Det er til gavn for dine kunder, samtidig med at du knytter dem tættere til din virksomhed, fortæller Andrew.

De øvrige fag kommer omkring strategisk forretningsudvikling, organisering og strategisk salg.

iba.dk kan man læse mere om uddannelsen. Man kan også søge sig frem til webinaret den 21. marts, der handler om servitization som vækststrategi.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så får du nyheder direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke!

Tagget med:
Del denne artikel