Læserbrev af Tobias Jørgensen (V), folketingskandidat og byrådsmedlem Kolding, Fovsletvej 21, 6580 Vamdrup.
En ny tunnel eller broforbindelse parallelt med den nye Lillebæltsbro er langt at foretrække, alligevel har flere medier et meget stort fokus på en broforbindelse mellem Fyn og Als.
Trekantområdet er Danmarks produktions- og logistikcentrum, derfor har Trekantområdet to hovedudfordringer trafikalt og infrastrukturmæssigt.
1) Stigende trængsel på vejene
2) Huller i infrastrukturdækningen. De seneste mange år har der været stor trafikvækst på vejene, også væsentlig større end forventet. Kritisk trængsel er derfor en realitet nu, eller indenfor en overskuelig fremtid, på store dele af Trekantområdets overordnede motorvejsnet, og på indfaldsveje til de store byer, specielt i myldretiden.
Derfor er jeg oprigtigt glad for at DI har en udbygning af E30 og E45 i Fredericia og Kolding øverst på listen over vigtige vejprojekter. Ligesom en strategisk undersøgelse lavet af Transportministeriet viser, at en parallelforbindelse til den nye Lillebæltsbro er den trafikalt, miljømæssigt og økonomisk mest hensigtsmæssige måde at løse trængslen over Lillebælt på.
Min opfordring er; Fokuser nu på løsninger der fremtidssikrer vores infrastruktur, altså motorvejsnettet i hele Trekantområdet.