Kolding Netavis

Ny regler stopper unødvendig kørsel med udrykning

Arkivfoto/privatfoto.

Der er nu indført nye regler for kørsel med udrykning hos TrekantBrand. Det er sket for at skabe mere ensartethed i udrykningerne.

Men de kommer også i kølvandet af kritik fra både borgere og fagfolk om, at der alt for ofte tropper et hav af brandkøretøjer med horn og blå blink selv til mindre hændelser, hvor der ikke har været brug for det, og det har virket opskræmmende for mange borgere, skriver Fællesavisen.

Avisen erfarer, at ifølge de nye regler, er det nu alene er brandvæsnets vagtcentral, der efter faste retningslinjer bestemmer både, hvad der skal afsendes af materiel og mandskab, og fra hvilke stationer, det skal ske.

Hidtil har de enkelte brandstationer stort set selv kunnet disponere over , hvad de ville sende af sted ved udkald. Og det er ofte resulteret i, at alle disponible køretøjer blev sendt af sted, uden der var brug for det. Men det skulle altså være slut nu.

De nye regler imødekommer derfor kritik fra både borgere og fagfolk, om der ofte er troppet et meget stort antal af udrykningskøretøjer op selv til mindre hændelser. Og at det har virket opskræmmende.

Kritik fra tidligere beredskabschef

Blandt kritikerne har Vamdrups tidligere beredskabschef, Ole Laursen, været. Han gav sig til kende med sin kritik i et åbent læserbrev i forbindelse med en brand i en lade ved en mindre ejendom i Vamdrup, hvor der troppede op mod femten køretøjer op med blæs og blå lygter – uden der var brug for dem.

Ole Laursen opfordrede til, at sagen blev taget op i Beredskabskommissionen. Og den tog det lokalt valgte medlem af byrådet og beredskabskommissionen, Freddy Christensen til sig:

-Det gjorde jeg fordi, jeg som tidligere brandmand tit har undret mig over, at der ofte tilkaldes et hav af køretøjer med udrykning til bare mindre hændelser. Og til opgaven i Vamdrup var det helt at skyde helt over målet. Og det er helt forståeligt, at det kan skabe frygt i lokalområdet for, at der er noget alvorligt galt, siger Freddy Christensen.

Og han er ganske godt tilfreds med, at der nu hos TrekantBrand er indført mere faste regler for kørsel med udrykning:

-For det er jo heller ikke helt ufarligt at køre med udrykning, hverken for brandmandskabet eller for den øvrige trafik på vejene. Og så er der jo også tale om spild af resurser, føjer Freddy Christensen til.

Udstyr og bemanding i faste rammer

Fra nytåret der også i en ny politisk godkendt dimensionering af brandbrandvæsnet lagt fast, at alle brandstationer i lokalområdet skal udstyres med en automobilsprøjte og en vandtanvogn, og at det kun er disse enheder, bemandet med fem brandmænd (mk) og holdleder, der skal afsendes med udrykning. Og kun når der i særlige tilfælde er brug for mere materiel eller mandskab, skal stationerne supplere hinanden.

Til udkald fra automatiske brandalarmer (ABA) skal der fremover kun i første omgang afsendes et køretøj med udrykning.

Helt overordnet er der lovkrav om, at alle borgere skal, når uheldet er ude, have hjælpen fra nærmeste brandstation – og det er uanset kommunegrænser eller lignende og at udrykningen skal afgå senest fem minutter efter alarmen er modtaget.

Del denne artikel