Kolding Netavis

Nu skal flere bosætte sig i Kolding

Kolding Kommune søsætter en kampagne på Facebook og Instagram, der skal vise familier fra Aarhus, Odense og Esbjerg, at Kolding er et attraktivt sted at slå sig ned.

Tilflytningen til Kolding Kommune er – i følge Kolding Kommune – historisk høj i øjeblikket.

I 2019 og 2020 er der begge år flyttet flere end 4.530 personer til Kolding Kommune. Det er mange flere end i starten af 2010’erne, hvor tilflytningen lå under 4.000 personer om året.

Men selv om flere i disse år vælger at slå sig ned i Kolding Kommune, flytter et stadig større antal herfra, hvilket lige nu giver en negativ befolkningsudvikling.

-Det positive er, at stadig flere vælger at komme til Kolding Kommune. Derfor er der potentiale til, at udviklingen kan vende. De private investorer og boligforeningerne er godt i gang med at skubbe på den udvikling, fordi de i øjeblikket opfører mange nye attraktive boliger. Og investorer udstykker massevis af byggegrunde. Der er altså god plads til, at endnu flere kan slå sig ned i vores kommune. Men vi kan gøre endnu mere for, at folk kan få øjnene op for mulighederne her i kommunen. Vi skal vise, at Kolding har en masse at byde på, og at det er et attraktivt sted at arbejde og leve sit liv, pointerer borgmester Jørn Pedersen (V) i en pressemeddelelse.

Derfor arbejdes der i Kolding Kommune på flere forskellige tiltag, der skal være med til at vise, hvorfor Kolding Kommune er attraktiv. Og nu søsættes et af dem.

Det er en annoncekampagne, der skal køre på sociale medier, og som rammer en bestemt gruppe af mennesker.

Hvor skal vi slå os ned?

Målgruppen er 28-35-årige, der enten er nyuddannede eller har afsluttet en uddannelse inden for de seneste fem år.

De er i etableringsfasen af deres liv og skal finde ud af, hvor de skal bosætte sig permanent, så ønsker om bolig, arbejde, familie- og fritidsliv kan blive indfriet. De kan have børn i førskolealderen eller planer om at få børn forholdsvis snart.

-Der er flere grunde til, at vi fokuserer på denne målgruppe. Bl.a. de stigende boligpriser i de større uddannelsesbyer sammenholdt med tendensen til, at der er et øget fokus på finde sig en bedre balance mellem det at have et arbejde og det at leve sit liv. Det er nemlig nogle af årsagerne til, at flere unge familier søger væk fra de store byer – og også længere væk end til forstæderne, forklarer Jørn Pedersen.

Geografisk målrettes kampagnen områder, hvor der bor flest af den definerede målgruppe, og som Kolding historisk har en signifikant tilflytning fra: Aarhus, Odense og Esbjerg.

Portrætter at spejle sig i

Kampagnen består af en række portrætter af borgere, som bor Kolding, og som afspejler sider, der gør kommunen attraktiv for målgruppen. De medvirkende i kampagnen er personer, som målgruppen kan spejle sig i, og som reflekterer nogle af de samme værdier, som nogle af dem selv har. Det er f.eks. lokale iværksættere inden for mode, wellness, og ølbrygning.

Annoncerne leder målgruppen ind til en kampagneside på komtilkolding.dk, hvor fortællingerne om borgerne bliver udfoldet i fotos og tekst. På komtilkolding.dk kan de også læse mere om, hvad Kolding Kommune har at byde på for tilflyttere.

Tagget med:
Del denne artikel