Nedrivningen af banegårdsbygningen i Vamdrup er udskudt på ubestemt tid. Denne overraskende udmelding kommer til netavisen Sebro Press fra underdirektør Jes Transbøl i DSB ejendomme.
Udmeldingen er overraskende, fordi DSB for længst har meldt ud, at bygningen var klar til nedrivning. Og fordi sagen var så vidt, at Kolding Kommune også for længst har godkendt en ansøgning fra DSB om tilladelse til at rive bygningen ned.
– Vi ved ikke bestemt, hvornår nedrivningen nu vil finde sted, men det sker nok ikke noget før tidligst i 2028, fortæller Jes Transbøl til Sebro Press.
Årsagen til udskydelsen er, at man i farten med at få bygningen fjernet tilsyneladende fuldstændig har overset, at i kælderen findes alle tekniske installationer for Vamdrup stations signalanlæg samt fjernstyringsteknik for dele af strækningen Lunderskov – Vojens:
– Det er jo ikke ting, man bare sådan lige kan flytte med. Det må vente til hele strækningens signalanlæg skal fornyes, og som det ser ud lige nu, står indførelsen af et nyt signalprogram for strækningen hos Banedanmark tidligst til implementering i 2028. Og før kan stationsbygningen næppe fjernes, forklarer Jes Transbøl fra DSB ejendomme.
Station siden 1866
Det er også med lidt blandede følelser nedrivningen af banegårdsbygningen i Vamdrup er modtaget lokalt. Byen har nemlig haft en stationsbygning helt siden 1866, hvor Vamdrup, efter nederlaget ved Dybbøl Banke, blev dansk-tysk grænsestation. Den nuværende stationsbygning blev opført i 1954.
Det skete i forbindelse etablering af dobbeltsporet mellem Lunderskov og Vamdrup, og hvor jernbanesporene blev hævet for at komme over Østergade på den nuværende bro. Tidligere spærrede hejsebomme for vejtrafikken på Østergade, når der passerede tog.
Teknikken har taget over
Nu har teknikken gradvist overtaget alle menneskelige funktioner på stationen, blandt andet gennem fjernstyring og billetsalg fra en automat.
Hærværk
Det har medført, stationsbygningen stort set i nogen tid har stået ubenyttet hen. Det sidste der blev brugt, var ventesalen, men den måtte også på et tidspunkt lukkes på grund af gentagne hærværk.
Nu må DSB’s passagerer som benytter Vamdrup station nøjes med at søge ly mod vejret i et opsat glas venteskur på perronen. Banegårdsbygningen i Vamdrup er modsat til stationen i Lunderskov – der er fra 1874 – ikke omfattet af fredningsbestemmelser, og kan derfor uden varsel rives ned.