Kolding Netavis

Når vi er medskabere, beholder vi tingene længere

Elo Christoffersen
Af Elo Christoffersen
Hos My Home Møbler i Kolding kan du selv designe din sofa i et designprogram i forretningen. PR-foto.

Danskerne vil være med i designprocessen, og i et møbelhus i Kolding storhitter design-selv-sofaen. Det kan vise sig at blive bæredygtigt at designe selv, mener forbrugeradfærdsekspert, der spår medskabelse endnu større fremtid.

-I dag kan man få det nærmest lige, som man vil have det. Man kan sætte modulerne sammen, som man vil, vælge farve, benlængde, så man får lige akkurat den sofa, man altid har ønsket sig. Det er der mange, der gerne vil.

Sådan fortæller Brian Denver Pedersen om et nyt designprogram, der er kommet til en meget populær modul-sofa hos My Home Møbler i Kolding, hvor han er butikschef. Her er salget af de specialdesignede sofaer er steget med helt op mod 70 procent de seneste tre år.

-Før i tiden var der ikke mange møbelforretninger, der havde denne mulighed. Men det er blevet teknologisk mere tilgængeligt for flere, og derfor er det også noget, man ser langt flere steder i dag, hvor kunderne også ønsker at være mere med i designprocessen selv, forklarer Brian Denver Pedersen i en pressemeddelelse.

Hos My Home Møbler er udviklingen kommet snigende og startede med sofaer, hvor man selv kan bestemme farven. Siden kom modulsofaerne, hvor man træffer valg om både farve og typen af ben og desuden selv kan sætte elementerne sammen og få møblet til at passe perfekt ind i rummets dimensioner. Til sidst er sofaen med designprogrammet nu kommet på banen.

Vi medskaber mere, end vi tror

Man startede med at forske i forbrugermedbestemmelse i 1962, og i 1980’erne hed det ’elite users’. Det udviklede sig til ’creative consumers’ og ’co-creation’-bølgen i 00’erne, og det er kun vokset siden da, forklarer Ole Storm Jørgensen, der er lektor i forbrugeradfærd og detailhandel ved institut for Dansk Detailhandel på Erhvervsakademi Dania.

-I dag sammensætter vi mange produkter ud fra standardelementer, uden vi egentlig tænker over det. Vi køber jo ikke en ny bil uden at til- og fravælge en lang liste elementer, og vi får på den måde noget, der er vores helt eget, siger Ole Storm Jørgensen og understreger, at medskabelsen kan bidrage til et mere bæredygtigt forbrug:

-Der sker bare et eller andet med os, når vi har en idé og får et produkt tilpasset efter den idé. Vi føler, at det er vores helt eget, og det kommer med en identitetsskabende fortælling, der kan blive bæredygtig, fordi det simpelthen er sværere at skille sig af med noget, der også har denne følelsesmæssige værdi med sig.

I fremtiden er det ikke usandsynligt, at forbrugerne vil kunne styre hele designprocessen selv på en skærm, og det er ifølge Ole Storm Jørgensen den ultimative forbrugeroplevelse.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så får du nyheder direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke!

Tagget med:
Del denne artikel