Kolding Netavis

Lang leveringstid på nye biler giver ekstra travlhed på autoværksted i Kolding

Udfordrede forsyningskæder giver lang ventetid på nye biler, og det har givet ekstra arbejde til på autoværksteder landet over. Foto: PR.

Udfordrede forsyningskæder giver lang ventetid på nye biler, og det har givet ekstra arbejde på autoværksteder landet over. Hos Ketner Kolding i Kolding er der lige nu ekstra travlt.

Forsyningskædernes logistiske udfordringer, krigen i Ukraine og coronaens efterdønninger har skabt ekstreme ventetider på nye biler. Udviklingen sætter nu et markant aftryk hos autoværksteder landet over.

-Der er i øjeblikket længere ventetid end normalt på langt de fleste værksteder for at komme til, så man kan ikke længere komme dumpende i sidste øjeblik. Lige nu bør man forvente, at der går omkring to til tre uger, før man kan få en tid til service eller reparation. Det er adskillige år siden, vi har set så lange ventetider i branchen, siger Erik S. Rasmussen, direktør i Dansk Bilbrancheråd, i en pressemeddelelse.

Hos den frie værkstedskæde Bosch Car Service vurderer man, at der i øjeblikket udføres mellem 25 og 30 procent flere autoreparationer end normalt.

-De lange ventetider på nye biler får folk til at beholde den, de har, i længere tid. Samtidig får det værdien på brugtbilerne til at stige, og dermed kan det også i endnu højere grad betale sig at reparere dem, siger Jacob Mortensen, der er kædechef i Bosch Car Service.

Torben Hansen driver autoværkstedet Ketner Kolding i Kolding, og her kan udviklingen tydeligt mærkes.

-Vi er glade for, at flere og flere kommer ind med biler til reparation. Vi gør vores for at følge med, men det er en god idé at booke i god tid, hvis man ved, at bilen snart skal på værksted, siger Torben Hansen.

Flere reservedele på vej

For at imødekomme de lange ventetider og hjælpe bilproducenterne åbnede Bosch, der også er leverandør af reservedele, sidste år en ny mikrochipfabrik i Dresden i Tyskland. Derudover hjælper et nyt tiltag også værkstederne, så de ikke løber tør for reservedele.

-For at vi på alle vores værksteder kan følge med i forhold til det stigende antal reparationer, har Bosch nu også udvidet reservedelsproduktionen i Europa. På den måde er vi som en del af en international virksomhed med egen produktion heldigvis godt stillede, fortæller Jacob Mortensen.

Tagget med: ,
Del denne artikel