Kolding Netavis

Kolding-kop nu landsdækkende og udloddes i stort ugeblad

Elo Christoffersen
Af Elo Christoffersen Kolding
Pressefoto.

Historien om en lille kop, der blev opfundet, da Corona-stilheden lagde sig over en virksomhed i Kolding og som blot en måned senere bliver udloddet i Billed-Bladet og solgt landsdækkende.

Heidi Kunst der til dagligt står for et mindre reklamebureau i Kolding, brugte tiden efter nedlukningen til at øve sig i tegneprogrammet Illustrator. Til dagligt udgiver hun Kolding Kalenderen og OplevVejle Kalenderen, der dækker kulturlivet i begge kommuner og som udkommer hver måned hele året igennem. Men da kulturlivet lukkede ned, lukkede kalenderne også ned og derfor blev der plads til at “efteruddanne” sig.

– Som selvstændig har jeg haft rigtig travlt igennem mange år og der har næsten ikke været tid til at tage på efteruddannelse for at lære nyt. Så da lockouten ramte, tænkte jeg at det måtte være nu og så gik jeg i gang med det program, jeg nok bruger mindst til dagligt, nemlig tegneprogrammet. I starten tegnede jeg fremtrædende bygninger fra Kolding og postede dem på facebook og det fik rigtig god respons. Teknikken jeg brugte blev så afprøvet på et Phillip Faber billede, mest for at se om det også kunne bruges på andet end bygninger og efter 2-3 dages hårdt arbejde, opstod et virkeligt detaljeret og yndigt billede af Phillip Faber og morgensangen, som på det tidspunkt var i sin spæde start og så småt begyndte at få kultstatus. Jeg fik lavet nogle enkelte kopper, da jeg selv så morgensang hver morgen og drak kaffe til, fortæller Heidi Kunst i en pressemeddelelse.

Her ses Phillip Faber (t.v.) og skuespiller Rasmus Bjerg (t.h.). Foto: DR.

Fra idé til godkendelse af Phillip Faber og DR

– Jeg postede min nye morgenssangskop på facebook, og så væltede det bare ind med forespørgsler og min første tanke var, at dem får jeg da bare produceret og solgt, men så slog det mig, at det nok ville være en god idé at spørge Hr. Faber. Jeg fik spurgt Phillip og jeg fik også sendt nogle kopper over til ham og han var så sød og svarede ret hurtigt, hvilket jeg virkelig var glad for, da jeg kunne forestille mig at han fik rigtig mange henvendelser fra hans mange fans. Han var positiv for forslaget og sendte mig videre til DR der også skulle godkende koppen og salget af den. Efterhånden var der gået påske i det og tirsdag morgen efter påske skrev jeg til DR. I mellemtiden havde både Ekstrabladet og BT skrevet om Phillip Fabers berømmelse og nævnt at han fik tilsendt gaver i hobevis fra “perleplader til kopper med hans ansigt på”. Jeg må indrømme at jeg ikke havde det store håb, at høre tilbage fra DR, det er jo en stor organisation i forhold til den lille kop, men der gik faktisk kun en halv time før de ringede til mig og fortalte at de elskede koppen og så gik det meget hurtigt med at få alt det praktiske på plads. To dage senere blev det muligt at bestille koppen på nettet, siger Heidi Kunst.

Fra kop til shop

Næste udfordring var at få lavet en shop, derefter betalingssystemer og hvis nogen tror, at det med at betale med Mobile Pay online bare er noget man lige kan lave, så kan man godt tro om igen. Det er en jungle af aftaler og abonnementer og godkendelser og det koster.

– Nu befandt jeg mig jo i en tid hvor der ikke var nogle indtægter og jeg havde bestilt 500 kopper og investeret i et lager af boblepast og emballage, så udgifter til shoppen etc. så der var også nogle søvnløse nætter i blandt, men så kom bestillingerne, og med dem det jeg ikke havde ventet, nemlig folk der fortalte mig hvorfor de ønskede at købe koppen, forklarer Heidi Kunst.

Symbol på en tid hvor fællesskabet blomstrer

– Jeg fik alle deres historier, hvad morgenssang betød for dem, hvorfor de købte kopperne og hvem de vil dele den med. Kopperne havde jeg sat til salg i et sæt af to stk. så mange købte den og sendte den ene kop videre til et familiemedlem, og på den måde var de “lidt tættere på hinanden” når de så morgensang og de viste at den anden også sad med koppen. Og så skete det, morgensangen blev flyttet til koncerthuset og der i den nye kulisse stod koppen. Den første morgen væltede det ind med sms’er fra dem der havde købt koppen og nu så den på TV og de blev så glad og så kom der rigtig mange bestillinger på koppen, siger Heidi Kunst.

Koppen bliver kendt

– Min lokale ugeavis lavede en artikel om mig og også Flensborg Avis – jeg er sydslesviger og kommer fra det danske mindretal, skrev om koppen. Men så skrev Billed-Bladet i starten af maj og spurgte om de måtte udlodde nogle sæt af kopperne, da deres læsere var store tilhængere af Phillip Faber og han havde nævnt kopperne i et interview med dem. På det tidspunkt havde jeg lige solgt den sidste kop og tænkte at nu var dette lille iværksættereventyr slut, men når Billed-Bladet ringer, så bestiller man altså nye kopper. Nu er stuen igen fyldt op med bobleplast og emballage og rigtig mange kopper. I dag har vi leveret kopper til den kunstneriske leder af DR Pigekoret, der fremover gerne vil give gæsterne, der synger sammen med Phillip Faber til morgensang, et krus med hjem, fortæller Heidi Kunst.

Det var historien om koppen, der måske, måske ikke er ved vejs ende. Mens denne pressemeddelelse er blevet skrevet, har Sydslesvig Forening i Flensborg skrevet, at de har fået rigtig mange henvendelse fra det danske mindretal om hvor man kan købe koppen og de vil gerne bestille nogen hjem til deres medlemmer og sidst men ikke mindst min første bestilling af kopper, der skal sendes til Grønland.

Fakta

– Heidi Kunst er 48 år og bor i Kolding. Hun har to drenge på 18 og 21 år.

– Stammer fra det danske mindretal i Flensborg og flyttede til Kolding i 2001.

– Uddannet grafiker og kandidat i Nordisk Sprog og Litteratur.

– Tidligere ansat ved SDU i Kolding, blandt andet som projektleder ved studentervæksthuset IDEA, hvor hun rådgav studerende om iværksætteri.

– Startede som selvstændig i 2011 og står blandt andet bag Kolding Kalenderen og OplevVejle Kalenderen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så får du nyheder direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke!

Tagget med:
Del denne artikel