Shore Power anlæg til skibe og kraner er et plus for miljøet på den bynære havn.
Som et første skridt har bestyrelsen for erhvervshavnen i Kolding bedt en rådgivende ingeniørvirksomhed om at projektere de nye tilslutningsmuligheder på havnen samt arrangere en udbudsrunde.
Bestyrelsesformand for Kolding Havn, Birgitte Munk Grunnet, siger om Shore Power projektet:
-Hele idéen er, at skibe i havn skal tilsluttes strøm og dermed slukke for forurenende dieselmotorer ombord – samtidig indtænker vi havnens nuværende og fremtidige kraner med el-drift, så gevinsten for miljøet bliver størst mulig. Jeg ser dette som et vigtigt skridt for Kolding Havn frem mod målet om at være CO2-neutral senest i 2030.
Det er et betydeligt projekt på havnen med de nye tilslutningspunkter for skibe og kraner – der forventes en anlægsinvestering på cirka 15 mio. kr. alt inklusive.
Havnedirektør Anders Vangsbjerg Sørensen supplerer:
-Når vi er færdige med anlægget og skibene kan tilsluttes, vil vi forhindre udledning til nærmiljøet fra omkring 400.000 liter diesel årligt – strømmen på kajen købes fra danske vindmøller og er derfor CO2-fri. Til de ikke-elektriske kraner implementerer vi biobrændstof i stedet for traditionel diesel – den såkaldte HVO-diesel. Det er en overgangsordning, som sikrer betydelig mindre CO2-udledning, indtil vores krandrift er helt elektrificeret. Det vi vil hér, tror jeg ikke kan findes magen til i hele verden – så et ganske unikt miljøprojekt for Kolding Havn, tør jeg godt sige.