Læserbrev af Christian Ilcus, Cand.scient.pol, Piledamsvej 19, st., 6000 Kolding.
Kolding Havn har spillet en vigtig rolle i udviklingen af kommunens økonomi, og der har været stor forsigtighed med at træffe beslutning om at lukke og revitalisere den. Der er 17 logistik- og produktionsvirksomheder med maritim tilknytning på havnen, og tre byudviklings-zoner.
De ind og udgående komparative handelstal varierer.
Der er truffet beslutning om at nedlægge den i 2043, hvilket havnen tilskriver en vis nedgang i dækningsgraden, men er tingene nu så enkle ?
Tidligere havde Kolding Havn en grøn strategi, hvor der var opstillet mål indenfor syv strategiske områder. Stabilt.
Niras lavede i 2022 et forudsætningsnotat om den strategiske udvikling af havnen, mens Byrådets vision for havnen formulerer rammerne, der skal udfyldes. Den nye strategi for Kolding havn sigter på at komplementere ejerstategien med erhvervsinteresser i bæredygtighedens tegn.
Dette samarbejde prioriterer realiseringen af visionen kombineret med en bæredygtig udvikling af Koldings havneområde.
Jeg har min alvorlige tvivl om, at det kommer til at ske. For Byrådet har smidt barnet ud med badevandet i kontinuitet og brud. Strategien står i kissejavets tegn. Den fremstår uden retning, og når tingene ikke bliver målt bliver de ikke gjort.
Vi kan ikke så godt forvente, at hummer-terrinen på Den Hvide Hest bliver serveret, hvis samtlige fiskere lytter til fiskermandens sang i det dybe.
Borgmester Langhoff har ret i, at 40 millioner til at gøre Alaska byggeklar vil møde på folkelig modstand og dertil lugter af fættervirksomhed. Jeg mener udfordringerne i havnen beror på skidt strategisk ledelse, uklar kommunikation om teknologiske udfordringer, mangel på partnerskab og gensidig forståelse forenet med performance-drevne og løsningsorienteret tilgange.
Uden performancekrav, intet købmandskab. Uden meningsfulde fremskridt, ingen investeringer. Jeg forventer, at der bliver taget emissionfrie lastbiler i brug, at affaldshåndteringen forbedres, at alternative brændsler fremmes på skibe, at digitale twillinge applikationer bringes i anvendelse samt at klargøringen af Alaska sendes i udbud.