**Artiklen er opdateret med en kommentar fra AYA&IDA ApS** Forbrugerombudsmanden har valgt at politianmelde firmaet AYA&IDA ApS i Kolding for vildledende miljømarkedsføring.
Firmaet, der sælger drikkeflasker og termokrus, har benyttet sig af miljø- og bæredygtighedsudsagn i deres markedsføring på hjemmesiden, på produktemballage og på sociale medier uden at kunne dokumentere udsagnene. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Det er blevet påpeget, at AYA&IDA har brugt udsagn som “den bæredygtige drikkeflaske” og “900 gange mere miljørigtigt end flaskevand” uden dokumentation. Forbrugerombudsmanden mener, at disse udsagn kan vildlede forbrugerne til at tro, at AYA&IDA’s produkter er mere miljøvenlige end de rent faktisk er.
Forbrugerombudsmand, Torben Jensen, understreger vigtigheden af, at virksomheder er ærlige i deres markedsføring, især når det handler om miljømæssige påstande. Det er afgørende for både konkurrenterne og den generelle grønne omstilling at sikre troværdighed i miljøbudskaberne.
AYA&IDA er meget berørte af, at de er blevet politianmeldt:
-Det er vigtigt for mig at understrege, at det aldrig har været hensigten at vildlede eller kommunikere uklart om vores produkter. Hele vores virksomhed er bygget på at reducere brugen af engangsprodukter og udvikle produkter med lang levetid. Det bliver vi ved med. Det er ikke godt nok, at der har optrådt ord og vendinger i vores kommunikation, der stred mod markedsføringsreglerne. Da vi modtog henvendelsen fra Forbrugerombudsmanden i november 2023, satte vi et stort arbejde i gang med at fjerne de kritiserede udsagn fra vores hjemmeside, sociale medier og fra alle nye produkter og emballage, siger direktør Mette Antonsen til Kolding Netavis og tilføjer:
-Det er afgørende for os, at vores kunder og samarbejdspartnere kan stole på den information, vi deler. Vi står fast på vores mål og værdier om at tilbyde genanvendelige, holdbare alternativer til engangsprodukter.