Kemi- og compliancespecialisterne Mediator med base i Kolding har udsendt et tilfredsstillende regnskab. Som en del af regnskabsprocessen er der efterfølgende gennemført opkøb fra en tysk kapitalfond.
De danske kemi- og compliancespecialister fra Mediator ApS har vind i sejlene. Den foreløbige kulmination er Kolding-virksomhedens 2023-regnskab. Bruttofortjenesten landede på 13,4 millioner kroner, og med et EBIDTA på godt 3 millioner kroner er regnskabet det bedste i virksomhedens historie.
Jens Haugaard, der er CEO hos Mediator, ser positivt på resultatet.
-Sidste år var præget af fortsat fremgang og en stabilt voksende kundedatabase, der løbende har givet god tilgang af nye sager, kunder og dygtige konsulenter. Desuden har vi investeret i udvikling af organisationen og i øget digitalisering. Så det er et ganske tilfredsstillende resultat, vi nu kan fremvise. Det vidner dels om det stigende behov for vores ydelser, som vi ser i markedet og dels om den vækstrejse, som vi har været på siden opstarten i 2011, fortæller Jens Haugaard i en pressemeddelelse.
Opkøbt fra tysk kapitalfond
Mediators tilgang og evne til at levere resultater har skabt øget opmærksomhed fra centrale aktører i branchen. Det har ført til, at den tyske kapitalfond Greanpeak Partners via deres underselskab, Certania i juni måned 2024 opkøbte Mediator.
Overtagelsessummen er ikke offentliggjort, men ifølge de nye ejere passer Mediator perfekt ind i deres forretningsstrategi.
-Vi ser tydelige beviser på, at Mediator ikke kun har styr på kemien. Det er også dygtige til at styre forretningen. Vi lægger stor vægt på, at de er et compliance-hus, der dækker flere aspekter, og at de har fuldt overblik over, hvad der skal til, for at gå til markedet i forhold til lovgivningen, siger Moritz Gruber, administrerende direktør i Certania.
Fortsat vækst på agendaen
Ifølge Jens Haugaard har udbygningen i nye aktiviteter betydet et godt afsæt for 2024, og det lover godt for fremtiden.
-Resultatet for 2024 forventes at være bedre end i 2023, og vi sigter mod en pæn vækst i EBITDA. Forventningerne er generelt robuste og begrundede i allerede indgåede aftaler, og på den lidt længere bane er målsætningen at tage væksten til næste niveau med en stigning i toplinjen på 15 procent årligt. Det skal især ske ved at knytte kunder til vores abonnements-løsninger, slutter Jens Haugaard.