Læserbrev af Merete Due Paarup (V), gruppeformand, Uhrevej 11, 6064 Jordrup.
Målinger, test, karakterer, tal … siger ikke ret meget om hvem du er som person, dine ressourcer og potentialer. Vi måler for meget, vi måler forkert og det forkerte.
I visionen om Fremtidens folkeskole i Kolding vil vi give karakterne et kritisk eftersyn. Der er nemlig meget andet end målinger og karakterer, der beskriver et menneskes kompetencer.
Hvordan kan vi understøtte det enkelte barn i sin egen udvikling, en udvikling der ikke nødvendigvis er defineret af den nuværende afgangsprøves målinger? Sætte fokus på andre og vigtigere kompetencer fx livsduelighed, foretagsomhed, handlekraft, at være en god ven, samarbejde, humørspreder, praktiker, være iderig og kreativ.
For stor fokus på karakterer kan begrænse elevens læring og motivation, da de bliver fastlåst og for fokuseret på karaktererne.
Vi vil sætte karaktererne uden for døren. Brændkærskolen har rakt hånden op og jeg håber, at andre skoler vil være med. Reglerne er enkle = der er ingen. Sæt i gang.
Karakter: Jeg vil gerne give Brændkærskolen 5 stjerner, en hjertesmiley og en HIGHFIVE for initiativet og for at sætte det på dagsordenen.
Og jeg vil glæde mig til at følge det og er nysgerrig på hvad andre skoler, lærere gør, få elevernes ideer i spil og sætte gang i eksperimenter med fokus på eleven som et helt menneske med masser af potentiale.