Efter 16 år har kampen mod madspild ikke længere store overskrifter, men virksomheder arbejder stadig hårdt på at opfylde FN’s Verdensmål om at reducere madspild.
Resultaterne fra Stop Spild Af Mad-bevægelsen ses i detailhandlen, fødevarevirksomheder og danske husholdninger. Nye tal viser dog, at Danmark stadig har et massivt madspild på 873.014 tons årligt. Trods faldende medieinteresse viser en ny undersøgelse fra Kantar Public/Verian Group, at 94% af danskerne mener, at fokus på madspild er stigende. Det oplyser Stop Spild Af Mad i en pressemeddelelse.
Kampen mod madspild har udviklet sig gennem årene. Efter kampene 1.0, 2.0 og 3.0, er vi nu i “Kampen mod Madspild 4.0”, der blev intensiveret under COVID-19-pandemien. Virksomheder som Scandic Hotels, Nordic Greens, Jespers Torvekøkken og REMA 1000 har allerede opnået betydelige reduktioner i deres madspild. Selvom mediernes fokus svigter, fortsætter Stop Spild Af Mad’s engagement med støtte fra fødevareindustrien og erhvervspartnere.
Essentiel for folkesundheden og miljøet
Kampen mod madspild er essentiel for folkesundheden og miljøet. Bl.a. gennem GratisMad.dk hjælper Stop Spild Af Mad med at forbinde donorer af overskudsmad med organisationer og personer i behov. Samarbejdet med Nordic Greens sikrer, at “grimme” grøntsager ikke går til spilde, og foreningen deltager aktivt i internationale initiativer for at reducere madspild.
Prinsesse Marie er blevet protektor for Stop Spild Af Mad, hvilket markerer et vigtigt skridt i kampen mod madspild. Selvom medieopmærksomheden falder, understreger foreningen behovet for en fortsat indsats mod madspild, som ikke har en udløbsdato.
Kampen mod madspild fortsætter med stærke partnerskaber, strategier og engagement, og det er afgørende at opretholde bestræbelserne for at nå målet om mindre madspild i Danmark og internationalt.