I kunstneriske bølger med badevinger og svømmebælte på

Elo Christoffersen
Elo Christoffersen 30 april 2022
Opdateret 30/04/22 1:57
Ådalsskolen i Vamdrup er en specialskole for elever med autisme. Privatfoto.

Ådalsskolen i Vamdrup er en specialskole for elever med autisme. Børn med autisme foretrækker ofte det konkrete, det enkle og forudsigelige frem for det abstrakte.

I kunstneriske processer undersøger og udtrykker man ofte noget, der førhen var ukendt eller ubevidst. Det kan være følelser, erfaringer, betragtninger i kombination med forskellige teknikker. Alt er muligt. Derfor kommer du ofte på dybt vand i en kunstnerisk proces.

En kunstnerisk proces kan være en udfordring. Trods det, har eleverne fra Ådalsskolens 5. og 6. årgang i løbet af tre hele formiddage prøvet kræfter med flere former for abstraktioner.

I samarbejdet mellem billedkunstlærer Stine Fogh Madsen og huskunstneren Lisbet Thorøe Larsen blev den kunstneriske proces tilpasset til børnene. Blandt andet, da børnene skulle sætte papir og ting sammen til en helt ny helhed i henholdsvis flade og rummelige collager, var materialebuffeten forenklet og overskueliggjort ved hjælp af kategorier som f.eks. ’runde former med hul i’.

Eleverne fra Ådalsskolen omformede noget fladt til noget rummeligt ved først at øve sig i at finde de rummelige grundformer (kugler, kegler osv.) i en udstoppet mår. De fandt også ud fra et rustent stykke metal frem til symbolske værdier, som gammel og forgængelig.

Det at have en huskunstner igennem en længere periode i en klasse gør en stor forskel for børnene, konstaterer Stine, der er lærer på Ådalsskolen. Her kommer der en person, der i den grad brænder for det hun beskæftiger sig med. Det smitter helt enormt af på børnenes lyst til selv at prøve kræfter med det kunstneren kan.

Lisbet, som har været vores huskunstner, kan det med at fortælle med ting helt ud i fingerspidserne, hun kender alle de håndværksmæssige greb og kneb og kan bedre forklare og vise børnene, hvad det går ud på.

Du kan se de fine fabeldyr og bestialier, som børnene har fået sammensat under forløbet ’Fortæl med ting’ på Kolding bibliotek fra 10.-30 maj.

Forløbet er støttet af Statens Kunstfond gennem Huskunstnerordningen, der har til formål at fremme børn og unges møde med professionel kunst i dagligdagen i deres institution eller skole.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så får du nyheder direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke!

Tagget med:
Del denne artikel