Kolding Netavis

Hver fjerde forælder: Denne type svindel er ok

Elo Christoffersen
Af Elo Christoffersen Danmark
I værste tilfælde kan det både ende med en voldsomt reduceret erstatning og i værste tilfælde en politianmeldelse. Pressefoto.

Selvom det er ulovligt, kan koste en formue og i værste tilfælde en politianmeldelse, så mener flere end hver fjerde forælder med hjemmeboende børn, at det er okay at forsikre barnets bil i forældrenes navn for at spare penge på bilforsikringen.

Hver anden forælder risikerer at lave forsikringssvindel, fordi de ikke kender reglerne for, hvordan de skal forsikre en bil, hvis primære bruger er en anden end ejeren.

Desværre mener hver fjerde, at det er i orden at forsikre barnets bil i forælderens navn for at spare dem for at betale den forhøjede præmie, som uerfarne bilister betaler, fordi de oftere er involveret i uheld.

Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.

Her er det kun 59 procent af de adspurgte, der mener, at den ulovlige finte ikke er i orden, mens 27 procent svarer ja, og 14 procent siger, de ikke ved det.

Blandt forsikringsselskaber er manøvren kendt som såkaldte ‘børnebiler’, og selvom det ikke fremstår som den værste form for forsikringssvindel, så er det alligevel et bekymrende højt antal, der mener, det er i orden, lyder det fra Henrik Sagild, der er skadedirektør i Gjensidige.

-Alle forældre vil som udgangspunkt gerne hjælpe deres børn, men i det her tilfælde er det hverken en hjælp til barnet eller en selv. Prisen på forsikringen afspejler risikoen for at ende i et uheld, og hvis skaden sker, og der er snydt med oplysninger om den primære bruger af bilen, kan det både ende med en voldsomt reduceret erstatning og i værste tilfælde en politianmeldelse, siger Henrik Sagild, der dog glæder sig over, at danskerne generelt ser med mindre milde øjne på forsikringssvindel, end tidligere.

Unge mellem 18 og 24 år er stadig overrepræsenteret blandt dræbte og tilskadekomne i den danske trafik, og i 2020 mistede 28 i aldersgruppen livet mens 636 kom til skade i trafikken. Selv om de kun udgør 12 % af den samlede befolkning, udgjorde de 23 % af de dræbte og tilskadekomne.

-Erfaring er altafgørende i trafikken, og mange unge har endnu ikke fået opbygget den nødvendige rutine, når de har fået kørekortet og sætter sig bag rattet. Derfor bakker vi også op om, at unge får så meget erfaring som muligt, fx gennem ledsagerordningen, der giver 17-årige mulighed for at bestå køreprøven og køre med en rutineret ledsager, før de er fyldt 18. Det giver nemlig mere sikre bilister, slutter Henrik Sagild.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så får du nyheder direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke!

Del denne artikel