Er fartgrænserne bare vejledende eller kan man også køre for langsomt? Hver anden dansker har oplevet farlige situationer, som følge af for lav fart på de danske veje.
Automatiske fotofælder, vanvidskørsel og et stort fokus på danskernes fart i trafikken nævnes og diskuteres vidt og bredt på ugentlig basis i den danske befolkning. Men selvom høj fart er skyld i alt for mange ulykker årligt i den danske trafik, så glemmer mange danskere, at for lav fart ikke nødvendigvis giver højere trafiksikkerhed.
Det viser en ny undersøgelse, lavet af Kantar Gallup for Gjensidige. Her svarer mere end halvdelen af danskerne nemlig, at de har oplevet farlige situationer i trafikken, fordi andre trafikanter kørte langsommere, end den tilladte fartgrænse.
At den lave fart skaber farlige situationer, er ikke nyt, men måske noget vi skal mindes om i en tid, hvor fokus oftest er på for høj fart, lyder det fra skadedirektør i Gjensidige, Henrik Sagild.
-Helt generelt er det afgørende, at vi i trafikken kan stole på, hvordan vores medtrafikanter agerer. Det gælder færdselsreglerne og det gælder også farten, men ikke kun når den er for høj. Hvis man eksempelvis kører på motorvejen med for lav fart sammenlignet med de andre bilister, gør man det eksempelvis sværere at afstandsbedømme, og det kan skabe farlige situationer ved til- og frakørslersamt pludselige overhalinger, fortæller Henrik Sagild i en pressemeddelelse.
Henrik Sagild understreger samtidig, at man naturligvis bedst sikrer sig mod uforudsete hændelser i trafikken ved at køre med den hastighed, der er sat som fartgrænse.
Hvad er farligst?
Selvom danskerne oftest får at vide, at de skal sænke farten, så er der ikke helt enighed i befolkningen om, hvad der egentlig er farligst.
Undersøgelsen viser, at 41 % mener, at bilister, der kører hurtigere end fartgrænsen er farligst, mens 43 % giver udtryk for, at det er lige farligt at køre både for hurtigt og for langsomt på de danske veje.
-Der er ingen tvivl om, at høj fart er klart mere repræsenteret i ulykkesstatistikkerne for den danske trafik, men jeg synes, det er positivt, at en så stor del af danskerne anerkender den lave fart som værende lige så farligt. Det betyder, at der er opmærksomhed på, at vi skal agere så forudsigeligt som muligt i trafikken, så vi kan bevare en sikker trafik for alle, siger Henrik Sagild.
Ifølge Rådet for Sikker Trafik er høj fart en medvirkende faktor i fire ud af ti dødsulykker i den danske trafik.