Læserbrev af Annette Godsvig Laursen, formand for HK Stat Sydjylland, Matrosvænget 187, 6700 Esbjerg.
”Din inkompetente idiot. Jeg ved, hvor du bor!”.
Det er desværre kendt, at medarbejdere i borgernære job på fx jobcentre og psykiatriske hospitaler alt for ofte overfuses og endda trues i deres arbejdsdag. Men var du klar over, at den slags uacceptabel opførsel også foregår over telefonen?
Det hører jeg fra en række af mine medlemmer, som er statsligt ansatte HK’ere der ofte er i telefonisk kontakt med borgere. Den grove tone og truslerne kommer som regel frem, når der er tale om afgørelser og spørgsmål til ting, der kan have store konsekvenser for den enkelte.
Mine medlemmer er professionelle og empatiske. De har forståelse for, hvor sårbar en sådan samtale kan opleves af borgeren, og de kan sagtens tackle frustration.
Men de er mennesker. Og bliver borgeren i den anden ende af røret personlig og måske endda truende, så går det hårdt ud over deres arbejdsmiljø og arbejdsdag. I sidste ende kan de udvikle stress eller PTSD. Det er helt uacceptabelt.
Lederne har et ansvar for at sikre arbejdsgange, der forhindrer sådanne samtaler i at udvikle sig sprængfarligt. Men et stort ansvar ligger bestemt også hos alle os, der indimellem har et anliggende med en statslig myndighed.
Derfor skal lyde en opfordring til at huske, at når du ringer til et statsligt organ, så er det ikke hele staten med alle sine fejl og mangler, du får i røret. Det er et menneske af kød og blod, der prøver at udføre sit job bedst muligt.