Læserbrev af Dorthe V. Willumsen, formand for HK Kommunal Sydjylland, Højageren 59, Østbirk.
De fleste patienter og pårørende, man møder på sydjyske hospitaler, er høflige og tålmodige. Men der er desværre blevet kortere mellem dem, der lader temperamentet løbe af med sig.
Det hører jeg fra mine medlemmer, som er administrativt ansatte på sygehusene, og det er temaet for en ny kampagne fra Region Syddanmark.
”Pas på dem, der passer på dig,” hedder kampagnen, og jeg kunne ikke være mere enig i budskabet.
Jeg forstår sagtens, at man som patient kan blive træt og frustreret, når der for eksempel er lang ventetid, eller man får flyttet en planlagt tid. Det bliver jeg også selv.
Men jeg vil opfordre til at huske på, at der bag hvert skrivebord, hver telefon og i hver en modtagelse sidder mennesker, der samvittighedsfuldt udfører deres arbejde så godt, de overhovedet kan. Det, der skaber frustrationen, er typisk slet ikke deres skyld.
De administrativt ansatte, som jeg repræsenterer, er en afgørende del af den samlede sundhedsindsats. De er med til at sikre, at hjulene drejer rundt, så læger og sygeplejersker kan koncentrere sig om det vigtige arbejde med at gøre patienterne raske.
Så husk din almindelige høflighed og respekt, når du henvender dig i sundhedsvæsenet.
I pressede situationer kan et venligt smil og en rolig tone gøre en verden til forskel.