Bor du i nærheden af jernbanen, så kan det godt være, at du får nattesøvnen ødelagt. Skinnerne skal nemlig igen slibes. Det betyder, at den gnistrende og støjende “skinnedrage” kommer tilbage.
“Dragen” besøger os igen natten mellem den 17. og 18. februar med støjende og gnistende slibning på strækningen Vamdrup – Padborg, og den efterfølgende nat mellem den 18. og 19. sker det samme på skinnerne mellem Vamdrup og Kolding via Lunderskov. Det skriver netavisen Sebro Press.
Og før “Dragen” igen forsvinder fra egnen, står strækningen fra Taulov – Lunderskov for tur, og det er natten mellem den 21. og 22. februar.
Skinneslibetoget er en stor og tung tingest. 95 meter lang og vægten er 325 ton. Toget har 32 slibesten, der hver især kan indstilles i forskellige vinkler, således at hver enkelt slibesten kan anvendes, hvor der er behov for at fjerne uønsket metal fra skinnerne. Tilladt kørehastighed er 70 km/t. Slibningen foregår ved lav hastighed mellem 3 og 9 kilometer i timen. Opgaven er at fjerne små rifler og bølger i skinnerne.
Forlænger skinnernes levetid
Når specialtoget arbejder ser det nærmest ud som om, at der er gået ild i skinnerne under toget. Men operationen er medvirkende til at forlænge skinnernes levetid, og den medfører også en mere jævn gang for de almindelige toge.
En nats kørsel med slibetoget koster 165.000 kroner, fortæller vedligeholdelsesleder Pernille Skovrup fra Banedanmark til Sebro Press.
Under operation kører slibetoget mellem én og ni gange på samme strækning. På en nat kan toget i gennemsnit nå at slibe fem til seks km skinner. Om dagen holder toget parkeret dels i Kolding dels i Rødekro.
Den gnistrende ”skinnedrage” kører fortrinsvis mellem kl. 22.30 og kl. 05. Tidspunktet er valgt for at undgå at genere den almindelige toggang mindst muligt, lyder det fra Pernille Skov fra Banedanmark.