Connect with us

Skole

Gastronom garnerer sit svendebrev med guld

Offentliggjort for

den

-Det har betydet utrolig meget for mig at have lærere, som kigger på eleverne som individer. Det er dejligt at blive set som en person, siger Lena Hahn Atzen. Foto: HANSENBERG.
-Det har betydet utrolig meget for mig at have lærere, som kigger på eleverne som individer. Det er dejligt at blive set som en person, siger Lena Hahn Atzen. Foto: HANSENBERG.

Hun har været i lære på Christie’s Sdr. Hostrup Kro, og forleden klarede Lena Hahn Atzen sin svendeprøve på HANSENBERG i så fornem stil, at det blev til en guldmedalje.

Under sin uddannelse til gastronom på erhvervsskolen HANSENBERG i Kolding har Lena Hahn Atzen engageret sig i kampagnen “Vejen til en erhvervsuddannelse”, hvor hun via Erhvervsskolernes Elevorganisation (EEO) har været ude som rollemodel hos elever i 7.-10. klasse i grundskolen.

Og hvilken rollemodel! For sammen med resten af sit hold har Lena Hahn Atzen været til svendeprøve i HANSENBERGs helt nye køkken – og med tre 12-taller ud af tre mulige sikrede hun sig en af de sjældne guldmedaljer inden for kokkefaget.

-Det var en lettelse og befrielse, for jeg syntes ikke selv, at det gik så godt. Jeg var presset og emotionel, for det er jo en dag, man har glædet sig til – og pludselig skal man så se, om man kan leve op til det, man har sat sig op til, fortæller hun i en pressemeddelelse.

Lena Hahn Atzen har under sin uddannelse været i lære på Christie’s Sdr. Hostrup Kro.

-Guldmedaljen betyder, at jeg har gjort det bedste, jeg kunne gøre. Den viser, at jeg har taget min uddannelse seriøst – også over for min mester. Det er dem, der har lært mig op, og nu får de noget igen, siger Lena Hahn Atzen og sender også en tak til sine faglærere på skolen:

-Det har betydet utrolig meget for mig at have lærere, som kigger på eleverne som individer. Det er dejligt at blive set som en person. De går op i alle deres elever, og vi bliver alle sammen omfavnet på det niveau, vi er på – eller gerne vil nå op på.

Faglært efter flere omveje

For Lena Hahn Atzen har vejen, der ledte hen til kokkeuddannelsen, været belagt med brosten, hvilket er den primære grund til, at hun i sin tid valgte at blive EEO-rollemodel.

Formålet med EEO’s initiativ er nemlig, at unge rollemodeller – ved at fortælle om deres egen vej til en erhvervsuddannelse – kan hjælpe skoleelever med at blive mere afklarede i deres uddannelsesvalg.

-For mig er det vigtigste at skabe en tryghed om det at vælge selv. Man skal for eksempel ikke være bange for at skuffe sine forældre – den tanke fylder mere i deres hoveder, end det er nødvendigt. Mange føler, at de står med et “for evigt valg”. Men man kan sagtens vælge om og lægge til, påpeger Lena Hahn Atzen.

Og Lena Hahn Atzen ved, hvad hun taler om, for hun har været på en omvej, inden hun nu kan kalde sig udlært gastronom. Med sig på sit CV har hun en STX, for det lå i kortene, at hun skulle være dyrlæge.

Kortene viste imidlertid ikke, hvad hun egentlig havde lyst til at uddanne sig til:

-Min vej til en ungdomsuddannelse har været kaotisk. Jeg var god i skolen, men har aldrig været et særligt selvstændigt barn, så jeg tog andres drømme til mig. Og i 9. klasse fik jeg at vide af de voksne, at jeg gerne ville i gymnasiet. Men jeg bøvlede med det, for lysten var der ikke. Heldigvis fik jeg god hjælp fra mine lærere og klassekammerater, og jeg kom igennem, hvilket var en sejr.

Får hele pakken med

I gymnasietiden havde Lena Hahn Atzen et fritidsjob som ufaglært tjener. Og mens dyrlægeplanerne blev lagt på hylden, formede der sig en ny fremtidsplan:

-Jeg fortsatte som ufaglært tjener i mit sabbatår, for jeg vidste ikke, hvad jeg skulle efter gymnasiet. Lige så stille begyndte interessen at komme for køkkenet. Jeg fandt ud af, at jeg trives rigtig godt i en hverdag, hvor man ikke helt ved, hvad man møder ind til.

Lena Hahn Atzen har dog en klokkeklar plan for, hvad hun snart skal møde ind til, for hun skal nu i lære som tjener på Molskroen.

-Jeg håber, det kan styrke mig, at jeg får hele pakken med – altså både tjener- og kokkeuddannelsen. Pakken giver mig nogle gode forudsætninger, hvis jeg vil læse videre, være selvstændig – eller måske være dygtig nok til at blive faglærer på en erhvervsskole.

Lena Hahn Atzen havde – med egne ord – “ikke de store kulinariske egenskaber”, inden hun startede på uddannelsen til gastronom, men hun påpeger, at det har været fedt at vokse med et fag, som det viste sig, hun var rigtig god til.

Så god, at hun nu både har svendebrev og guldmedalje.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Reklame

Skole

Realskolen inviterer indenfor

Offentliggjort for

den

Forfatter:

Kolding Realskole inviterer lørdag den 30. oktober indenfor til Åbent Hus. Foto: BlumePress.

Lørdag skal eleverne i skole, da der inviteres til Åbent Hus.

Det kan være svært, når forældre skal vælge, hvilken skole poderne skal gå i. Skal det være Folkeskolen eller privatskole?

Det er baggrunden for, at Kolding Realskole, der er en privatskole, lørdag den 30. oktober inviterer interesserede til Åbent Hus på skolen.

Du kan møde Kolding Realskoles børn, lærere, pædagoger og ledere, oplev undervisningen & SFO og, vigtigst af alt: få en god og uforpligtende snak om, hvad det betyder at gå på Kolding Realskole.

Skolens elever går i skole denne lørdag, hvor besøgende også kan få en snak med elever på skolen.

Man er velkommen til Åbent Hus uanset om man blot er nysgerrig eller overvejer, at indskrive sit barn.

Kolding Realskole blev grundlagt den 1. april 1890 af Henrik Egeriis Christensen-Dalsgaard og er blandt de ældste realskoler i landet.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Skole

Tjenerfaget har ført til både familie og karriere

Offentliggjort for

den

Forfatter:

Yaser Alnatour kalder sin læreplads og Hansenberg for sin familie, og nu er han efter en veloverstået svendeprøve klar til at flyve fra reden som faglært tjener.

Det er noget af en rejse, som Yaser Alnatour har været på.

Forleden var han til svendeprøve på erhvervsskolen Hansenberg i Kolding, og han er nu faglært tjener. Knap seks år efter, at han som flygtning kom til Danmark fra Syrien. Helt alene – uden hverken familie eller netværk.

-Jeg er rigtig, rigtig glad. På forhånd var jeg spændt på, om jeg bestod, men det gjorde jeg. Det hele startede i 2016, og nu er jeg udlært, siger Yaser Alnatour.

Det hele tog nemlig sin begyndelse, da Yaser Alnatour i 2016 – blot to måneder efter sin ankomst til Danmark – startede i et praktikforløb på Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia.

Ret hurtigt herefter satte han for første gang kurs mod Hansenberg , hvor han tog den toårige integrationsgrunduddannelse (IGU), der hjælper flygtninge med at blive en del af det danske arbejdsmarked – og med at få startet på en erhvervsrettet uddannelse.

-IGU’en var en meget vigtig fase for mig, for den gjorde mig klar til fremtiden – og til tjeneruddannelsen, forklarer Yaser Alnatour og tilføjer:

-I Danmark mødte jeg et helt nyt sprog og en helt ny kultur. Så jeg tænkte over, hvilket job der ville være bedst for mig. På tjeneruddannelsen lærer du det hele – om faget, sproget og landet. Det med at kunne sproget er så vigtigt, for man er hele tiden i kontakt med mange mennesker. Og som tjener får man nye oplevelser hver eneste dag. Derfor valgte jeg tjenerfaget.

Stor støtte

Valget af læreplads faldt meget naturligt på Trinity Hotel & Konference Center:

-Trinity var der for mig, da jeg var alene. Lige pludselig fik jeg løn og en familie. Jeg blev hørt, og de grinede aldrig af mit sprog. De troede på mig fra starten, og May-Britt er som en mor for mig, for hun har fulgt mig og støttet mig hele vejen igennem.

“May-Britt” er celebration planner May-Britt Andreasen, og hun fortæller, at hun har børn på samme alder som Yaser Alnatour. Derfor var det vigtigt for hende at få ham i gang med en uddannelse:

-Yaser har ikke set sine forældre siden 2014, og han er som en ekstra søn for mig. Jeg pressede på, for at han skulle have en uddannelse, så han kunne klare sig selv, og sammen kæmpede vi for, at han fik sin danskeksamen. Det var en hård omgang – og jeg kan da selv se, at det er mega svært at få styr på udsagnsord og så videre.

-Da han startede i praktik, kunne han ikke et ord dansk. Men han havde et servicegen, der skulle dyrkes. At han nu er faglært tjener, er helt fantastisk. Jeg er så stolt af ham. Han har kæmpet rigtig meget, og han har virkelig taget dansk kultur og traditioner til sig. Det har været en rejse for ham.

Drømmen er gået i opfyldelse

May-Britt Andreasen peger i den forbindelse på, at den 29-årige tjener modtog et legat fra 3F efter svendeprøven for sit hårde arbejde under uddannelsen. Et legat, som tjenerfaglærerne ved Hansenberg havde indstillet ham til, hvilket han sætter stor pris på:

-Mine to faglærere er bare så søde og hjælpsomme. De var godt klar over, at det var hårdt for mig, for man skal arbejde og læse så meget for at blive udlært tjener. Samtidig har jeg været i den bedste klasse med de mest hjælpsomme venner, forklarer Yaser Alnatour.

-Trinity og Hansenberg er så stor en del af mit liv. De er som en familie for mig. De har begge givet mig lige det, jeg har drømt om.

Yaser Alnatour fortsætter som faglært tjener hos Trinity Hotel & Konference Center – foreløbig frem til 1. januar, hvorefter verden ligger helt åben:

-Jeg har lyst til at prøve noget nyt efter nytår. Alle mangler ansatte lige nu, så det er et godt tidspunkt at blive udlært på.

Den beslutning bakker May-Britt Andreasen fuldstændig op om, for også inden for tjenerfaget er det godt at prøve nye ting.

På sigt vil Yaser Alnatour gerne åbne sin egen kaffebar.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Skole

Elever på Brændkjærskolen bliver ingeniører for en dag

Offentliggjort for

den

Forfatter:

26 elever fra 2. klasse på Brændkjærskolen afprøver ingeniørens arbejdsmetoder, når der i uge 45 er national Engineering Day. Pressefoto.

26 elever fra 2. klasse på Brændkjærskolen afprøver ingeniørens arbejdsmetoder, når der i uge 45 er national Engineering Day på skoler over hele Danmark. Udfordringen lyder på at udtænke et sjovt og bevægeligt stykke legetøj til deres kæledyr, så kæledyret ikke keder sig, når det er alene hjemme.

De fleste kæledyr har brug for at blive underholdt, så de ikke keder sig og ender med at rasere hjemmet. Med kreativitet og snilde, pap, tape og træpinde får 26 elever fra 2.b på Brændkjærskolen i Kolding nu den opgave at udvikle og bygge et sjovt stykke legetøj til deres kæledyr.

Det foregår torsdag den 11. november, når de sammen med godt 30.000 andre skoleelever i Danmark deltager i Engineering Day, som hvert år afvikles i uge 45.

Engineering Day giver eleverne de allerførste smagsprøver på, hvad ingeniørfaget kan. For ganske som ingeniørerne kan man ikke bare designe ud i det blå. For at udvikle et godt stykke legetøj til en hund, en kat eller en gnaver, der ovenikøbet kan dreje, vippe eller rulle, er man nødt til at forberede sig.

Eleverne skal kende dyrets adfærd, finde ud af, hvordan kæledyret bevæger sig, og hvad det godt kan lide i forvejen, de skal tegne en skitse af legetøjet, de skal overveje deres materialevalg og regne på, hvilken løsning, der fungerer bedst.

Arbejder som ingeniører

Ved at omsætte viden og idéer til praktisk løsning stifter eleverne reelt bekendtskab med ingeniørens arbejdsmetode, også kaldet engineering. De bliver stillet over for at løse en reel problemstilling fra hverdagen, og de bruger matematik og naturvidenskab som kreative værktøjer for at få deres prototyper til at fungere.

Erfaringerne viser, at engineering som undervisningsmetode både motiverer og engagerer eleverne, siger Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the Future, der arrangerer Engineering Day:

-Det er en anderledes måde at arbejde på for eleverne. De oplever, at de ikke bare reproducerer en færdig løsning, men gennemløber en hel proces fra idé til færdig prototype. Og det er vel at mærke en designproces, hvor de udvikler på deres egne idéer og, hvor de bruger naturfaglig viden til at finde konkrete løsninger på udfordringerne. Det gør naturfagene relevante og vedkommende for dem.

Begejstring for naturfag

Formålet med Engineering Day er netop at skabe begejstring for naturvidenskab og teknologi blandt flere børn og unge i grundskolen. Mens de mindste arbejder med kæledyr og kedsomhed, skal mellemtrinnet bygge en automatisk fodermaskine til kæledyret. Udskolingens projekt hedder ”Sæt hovedet i bevægelse”. Her skal 7. – 10. klasses eleverne konstruere et redskab, der kan aktivere både krop og hoved i løbet af skoledagen.

Det er femte år i træk at Engineering Day afvikles på danske skoler. Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, Københavns Professionshøjskole, Astra og VIA University College. Programmet er støttet af Villum Fonden.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Skole

Skoleelever prøver fagene af

Offentliggjort for

den

Forfatter:

Specialet hestemanager er en af de uddannelser, deltagerne kan prøve kræfter med. Foto: Hansenberg.

Elever i 8.-10. klasse har mulighed for at komme helt tæt på en uddannelse, når erhvervsskolen Hansenberg i Kolding inviterer til Prøv et fag.

Lær forskellige fletteteknikker i frisørsalonen. Arbejd med stål som materiale hos smedene. Giv kalvene mælk af sutteflaske på gården.

Det er blot et udpluk af de tilbud, som elever i 8.-10. klasse har mulighed for at melde sig til ved Prøv et fag på erhvervsskolen Hansenberg i Kolding.

Formålet med Prøv et fag er, at eleverne bogstavelig talt får faget i hænderne – og får faktuel viden om, hvad en erhvervsuddannelse kan føre til.

Der er masser af spændende fag at vælge imellem, og elever og faglærere fra uddannelserne står klar med inspiration og gode fif.

Prøv et fag finder sted lørdag den 30. oktober klokken 9.30-12.00. Der er et begrænset antal pladser, og tilmeldingsfristen er den 21. oktober.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Skole

Mikkel repræsenterer regionen ved DM

Offentliggjort for

den

Forfatter:

To glade VVS-energispecialistelever: Mikkel Larsen (t.h) har kvalificeret sig til DM i Skills, og Jens Andersen er reserve. Foto: Hansenberg.

Når der til april 2022 igen er DM i Skills, er VVS-elev Mikkel Larsen med fra Hansenberg.

Det er Mikkel Larsen fra Hansenberg i Kolding, som til april 2022 bliver Region Syddanmarks deltager ved DM i Skills for VVS-elever.

Sent onsdag eftermiddag blev det afgjort efter en direkte – og meget tæt – duel med holdkammeraten Jens Andersen, oplyser Hansenberg.

Og det er en glad VVS-energispecialistelev fra Sommersted, som nu kan se frem til at konkurrere mod elever fra resten af landet om at blive Danmarks bedste inden for sin uddannelse.

-Det bliver sjovt, spændende og udfordrende at deltage, og jeg ser meget frem til konkurrencen. Ikke for at se, hvem der er bedst, men for at få træning og inspiration. Frem mod DM i Skills skal jeg arbejde med at holde hovedet koldt, når der er pres på, fortæller Mikkel Larsen, som er i lære hos CVE Teknik i Christiansfeld.

Godt med udfordringer

I de seneste to dage har eleverne arbejdet på at etablere en varmeinstallation med både gulvvarme og radiator – alt sammen kontrolleret via Danfoss Link, der er koblet op på nettet, så man kan styre eksempelvis rumtemperaturen via en app.

Arbejdet har også involveret en masse bukkeøvelser i både kobber og forzinket stålrør, hvor det gælder om at lave så få samlinger som muligt.

Det var marginaler, der afgjorde, om det skulle være Jens Andersen eller Mikkel Larsen, der tog den eftertragtede DM-plads. Jens Andersen – der er i lære hos Krenk VVS i Kolding – er nu reserve, hvis Mikkel Larsen bliver forhindret i at deltage.

Træning, træning og træning

Deltagelse ved DM i Skills kræver masser af forberedelse. Derfor kommer Mikkel Larsen i skarp træning i Hansenberg s VVS-værksteder, fortæller faglærer Martin Harlev Finnerup:

-Forud for Skills får deltagerne en opgave, der ligner den, de kan blive udsat for under selve konkurrencen. Når de får den, plejer vi at bygge anlægget op her på skolen, så vores deltager kan træne og blive klædt bedst muligt på.

Planen er, at Martin Harlev Finnerup skal stå for træningen sammen med faglærer Lars Jørgensen, og de er også med på sidelinjen under DM i Skills. Lars Jørgensen har i tidens løb været med til at træne i alt syv VVS-elever fra Hansenberg , hvoraf fire i træk løb af med danmarksmesterskabet.

-Frem mod DM i Skills skal Mikkel først og fremmest lære mere – og gøres klar til en stor og avanceret opgave. Undervejs vil der være en naturlig udvikling gennem de daglige udfordringer på lærepladsen og skolen, men han får også mulighed for at træne specifikt hen imod opgaven, forklarer Lars Jørgensen.

Stolthed over hele linjen

Den erfarne faglærer fortæller også, at der er masser af stolthed forbundet med at deltage i DM i Skills. Ikke blot for deltageren, men også for lærepladsen, skolen og blandt kammeraterne:

-Vi har en oplevelse af, at man hos firmaet – altså lærepladsen – er stolte over at have en elev med. De føler, at eleven repræsenterer firmaets kvalitet og håndværk udadtil. Som skole er vi selvfølgelig også stolte over, at vi på den måde kan repræsentere Region Syddanmark – og at vi kan guide talenter til sådan en konkurrence.

-Klassekammeraterne følger også meget med og er stolte over, at de kender en, der deltager. Det samme gør elever fra klasser, der ikke er så langt henne i uddannelsesforløbet, men som er interesserede i fremtidig deltagelse.

DM i Skills finder sted i Høng i dagene 28.-30. april 2022, og omkring 300 unge talenter fra landets erhvervsuddannelser er med som deltagere, hvor de kæmper om at blive landets bedste inden for netop deres fag.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Reklame

Tags

oktober 2021
M Ti O To F L S
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Populære artikler