Connect with us

Skole

Frisøruddannelse fortsætter under hård nedlukning

Offentliggjort for

den

-Jeg kan godt lide at arbejde med elever, for de inspirerer også mig, siger Jette Højsager, der her står sammen med Rachel Eulin Jensen. Foto: Hansenberg.

Der tænkes i utraditionelle løsninger, når frisørelever fra Hansenberg får undervisning i nedlukningsperioden, og frisør Jette Højsager fra Hårrødderne i Kolding har også ekstra fokus på sine elever i denne tid.

Der har her i starten af året været kamp om pladserne i Rachel Eulin Jensens lille lejlighed i Kolding.

Den 23-årige frisørelev fra erhvervsskolen Hansenberg har nemlig været i gang med sjette hovedforløb på sin uddannelse. Et forløb, hun normalt ville følge i skolens undervisningslokaler og store frisørsalon. Men COVID-19-situationen gør, at hele skoleperioden har bestået af virtuel undervisning.

– Vi har fået en masse værktøjer med hjem fra skolen. For eksempel forskellige børster og fire øvelseshoveder, der fylder en del i lejligheden. Min kæreste har ikke været så begejstret. Det har været fem lange uger for ham, for han synes, hovederne kigger på ham hele tiden, fortæller Rachel Eulin Jensen i en pressemeddelelse og griner lidt ved tanken.

For Rachel Eulin Jensen har det dog været en udfordring at minde sig selv om at holde fri, når øvelseshovederne står i stuen og bare venter på at få sat håret:

– Det har været svært at give slip, for jeg kan jo se mit arbejde hele tiden. Der er altid lidt, der kan rettes på. Det har været et svært forløb, men også et meget, meget lærerigt et af slagsen. Man presser sig selv lidt mere, fordi man ikke lige har en lærer, man kan hive fat i. Vi har ikke haft alle de værktøjer med hjem, som vi normalt har til rådighed på skolen, så stod man og manglede de helt rigtige curlere, var det nødvendigt at tænke alternativt og i nye løsninger.

Billeder inspirerer alle

Men også Hansenbergs faglærere har tænkt i alternative løsninger, påpeger Rachel Eulin Jensen:

– De har været på online, lavet film og indtalt beskeder på Messenger, og det har fungeret super fint. De har været rigtig gode til at sætte deadlines, og det motiverer mig – og jeg får tingene gjort. Vi skulle lægge billeder op af det, vi lavede, så hele holdet kunne se dem og få inspiration. Lærerne gav feedback, som alle også kunne se, og det kom alle til gode. Lærerne har også været dygtige til at veksle mellem praktisk og teoretisk arbejde.

Frisøreleven roser desuden beslutningen om at fremrykke teoriprøven til dette hovedforløb, selv om den normalt ligger i forbindelse med næste skoleperiode.

– Vi har haft nogle ting i denne skoleperiode, som vi først skulle have haft i den næste – simpelthen, fordi de passede bedre til virtuel undervisning, og det har været en fin løsning, siger Rachel Eulin Jensen.

Elever finder energi

Kirsten Grosen, som er skolechef ved brancheskolen Vitia på Hansenberg, har masser af ros til elever, faglærere og mestre, som alle har stået i en helt ekstraordinær situation.

– Det handler om at se mulighederne og kaste fagligheden ind i det. Eleverne har fundet energi til faglig fordybelse, og det kommer ikke af sig selv. Undervisere og mestre motiverer, og der er virkelig nogen, som får noget godt ud af det, selvom det er en træls situation, siger Kirsten Grosen.

Mester har programmet klar

En af de mestre er Jette Højsager, som er indehaver af Hårrødderne i Kolding. For hende er det helt naturligt at have elever.

Og i en tid, hvor bundesligahår og centimeterlange udgroninger vinder frem over hele landet, fordi frisørsalonerne skal holde lukket, har Jette Højsager fuldt fokus på sine i alt tre elever fra Hansenberg, der mandag igen var samlet i salonen:

– Nu er de alle tre tilbage fra skolen, og jeg har sådan forberedt mig på, hvad vi kan lave, for jeg synes, det hele er så synd for de unge mennesker. Vi skal gå ture sammen, og hver uge er der sat tid af til coronatests. Jeg har meldt os til flere onlinekurser, så vi skal lave en masse forskelligt, som vi ikke kunne, hvis vi holdt åbent, fortæller Jette Højsager.

Hun har også fundet frisurer på nettet, som eleverne skal arbejde med på øvelseshoveder i salonen.

– Hos mig arbejder de både med hverdagshår og festhår. Jeg har fundet en masse inspiration på Pinterest, og så leger vi, at der kommer en kunde ind, som gerne vil have en helt bestemt frisure. Ofte kan man få en frisure til at passe til en kunde, hvis man laver en lille ændring. Det er sådan noget, eleverne skal lære at kunne selv. Jeg kan godt lide at arbejde med elever, for de inspirerer også mig.

– Selvfølgelig ville vi meget hellere have kunder, men i mangel af dem får eleverne mig 100 procent. Samtidig har jeg under skoleperioden haft tid til at følge med i, hvad de laver. De har sendt mig deres opgaver og billeder, så jeg har fulgt meget mere med, end jeg plejer. Det har jeg nydt, og fremadrettet vil jeg også rigtig gerne have, at mine elever sender billeder fra undervisningen, når de er tilbage på skolen, siger Jette Højsager.

Hun har i sin tid som indehaver af Hårrødderne uddannet 17 frisører. Når de tre nuværende elever – deriblandt Rachel Eulin Jensen – er udlært, når hun op på 20 frisører.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Reklame

Skole

Tjenerfaget har ført til både familie og karriere

Offentliggjort for

den

Forfatter:

Yaser Alnatour kalder sin læreplads og Hansenberg for sin familie, og nu er han efter en veloverstået svendeprøve klar til at flyve fra reden som faglært tjener.

Det er noget af en rejse, som Yaser Alnatour har været på.

Forleden var han til svendeprøve på erhvervsskolen Hansenberg i Kolding, og han er nu faglært tjener. Knap seks år efter, at han som flygtning kom til Danmark fra Syrien. Helt alene – uden hverken familie eller netværk.

-Jeg er rigtig, rigtig glad. På forhånd var jeg spændt på, om jeg bestod, men det gjorde jeg. Det hele startede i 2016, og nu er jeg udlært, siger Yaser Alnatour.

Det hele tog nemlig sin begyndelse, da Yaser Alnatour i 2016 – blot to måneder efter sin ankomst til Danmark – startede i et praktikforløb på Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia.

Ret hurtigt herefter satte han for første gang kurs mod Hansenberg , hvor han tog den toårige integrationsgrunduddannelse (IGU), der hjælper flygtninge med at blive en del af det danske arbejdsmarked – og med at få startet på en erhvervsrettet uddannelse.

-IGU’en var en meget vigtig fase for mig, for den gjorde mig klar til fremtiden – og til tjeneruddannelsen, forklarer Yaser Alnatour og tilføjer:

-I Danmark mødte jeg et helt nyt sprog og en helt ny kultur. Så jeg tænkte over, hvilket job der ville være bedst for mig. På tjeneruddannelsen lærer du det hele – om faget, sproget og landet. Det med at kunne sproget er så vigtigt, for man er hele tiden i kontakt med mange mennesker. Og som tjener får man nye oplevelser hver eneste dag. Derfor valgte jeg tjenerfaget.

Stor støtte

Valget af læreplads faldt meget naturligt på Trinity Hotel & Konference Center:

-Trinity var der for mig, da jeg var alene. Lige pludselig fik jeg løn og en familie. Jeg blev hørt, og de grinede aldrig af mit sprog. De troede på mig fra starten, og May-Britt er som en mor for mig, for hun har fulgt mig og støttet mig hele vejen igennem.

“May-Britt” er celebration planner May-Britt Andreasen, og hun fortæller, at hun har børn på samme alder som Yaser Alnatour. Derfor var det vigtigt for hende at få ham i gang med en uddannelse:

-Yaser har ikke set sine forældre siden 2014, og han er som en ekstra søn for mig. Jeg pressede på, for at han skulle have en uddannelse, så han kunne klare sig selv, og sammen kæmpede vi for, at han fik sin danskeksamen. Det var en hård omgang – og jeg kan da selv se, at det er mega svært at få styr på udsagnsord og så videre.

-Da han startede i praktik, kunne han ikke et ord dansk. Men han havde et servicegen, der skulle dyrkes. At han nu er faglært tjener, er helt fantastisk. Jeg er så stolt af ham. Han har kæmpet rigtig meget, og han har virkelig taget dansk kultur og traditioner til sig. Det har været en rejse for ham.

Drømmen er gået i opfyldelse

May-Britt Andreasen peger i den forbindelse på, at den 29-årige tjener modtog et legat fra 3F efter svendeprøven for sit hårde arbejde under uddannelsen. Et legat, som tjenerfaglærerne ved Hansenberg havde indstillet ham til, hvilket han sætter stor pris på:

-Mine to faglærere er bare så søde og hjælpsomme. De var godt klar over, at det var hårdt for mig, for man skal arbejde og læse så meget for at blive udlært tjener. Samtidig har jeg været i den bedste klasse med de mest hjælpsomme venner, forklarer Yaser Alnatour.

-Trinity og Hansenberg er så stor en del af mit liv. De er som en familie for mig. De har begge givet mig lige det, jeg har drømt om.

Yaser Alnatour fortsætter som faglært tjener hos Trinity Hotel & Konference Center – foreløbig frem til 1. januar, hvorefter verden ligger helt åben:

-Jeg har lyst til at prøve noget nyt efter nytår. Alle mangler ansatte lige nu, så det er et godt tidspunkt at blive udlært på.

Den beslutning bakker May-Britt Andreasen fuldstændig op om, for også inden for tjenerfaget er det godt at prøve nye ting.

På sigt vil Yaser Alnatour gerne åbne sin egen kaffebar.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Skole

Elever på Brændkjærskolen bliver ingeniører for en dag

Offentliggjort for

den

Forfatter:

26 elever fra 2. klasse på Brændkjærskolen afprøver ingeniørens arbejdsmetoder, når der i uge 45 er national Engineering Day. Pressefoto.

26 elever fra 2. klasse på Brændkjærskolen afprøver ingeniørens arbejdsmetoder, når der i uge 45 er national Engineering Day på skoler over hele Danmark. Udfordringen lyder på at udtænke et sjovt og bevægeligt stykke legetøj til deres kæledyr, så kæledyret ikke keder sig, når det er alene hjemme.

De fleste kæledyr har brug for at blive underholdt, så de ikke keder sig og ender med at rasere hjemmet. Med kreativitet og snilde, pap, tape og træpinde får 26 elever fra 2.b på Brændkjærskolen i Kolding nu den opgave at udvikle og bygge et sjovt stykke legetøj til deres kæledyr.

Det foregår torsdag den 11. november, når de sammen med godt 30.000 andre skoleelever i Danmark deltager i Engineering Day, som hvert år afvikles i uge 45.

Engineering Day giver eleverne de allerførste smagsprøver på, hvad ingeniørfaget kan. For ganske som ingeniørerne kan man ikke bare designe ud i det blå. For at udvikle et godt stykke legetøj til en hund, en kat eller en gnaver, der ovenikøbet kan dreje, vippe eller rulle, er man nødt til at forberede sig.

Eleverne skal kende dyrets adfærd, finde ud af, hvordan kæledyret bevæger sig, og hvad det godt kan lide i forvejen, de skal tegne en skitse af legetøjet, de skal overveje deres materialevalg og regne på, hvilken løsning, der fungerer bedst.

Arbejder som ingeniører

Ved at omsætte viden og idéer til praktisk løsning stifter eleverne reelt bekendtskab med ingeniørens arbejdsmetode, også kaldet engineering. De bliver stillet over for at løse en reel problemstilling fra hverdagen, og de bruger matematik og naturvidenskab som kreative værktøjer for at få deres prototyper til at fungere.

Erfaringerne viser, at engineering som undervisningsmetode både motiverer og engagerer eleverne, siger Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the Future, der arrangerer Engineering Day:

-Det er en anderledes måde at arbejde på for eleverne. De oplever, at de ikke bare reproducerer en færdig løsning, men gennemløber en hel proces fra idé til færdig prototype. Og det er vel at mærke en designproces, hvor de udvikler på deres egne idéer og, hvor de bruger naturfaglig viden til at finde konkrete løsninger på udfordringerne. Det gør naturfagene relevante og vedkommende for dem.

Begejstring for naturfag

Formålet med Engineering Day er netop at skabe begejstring for naturvidenskab og teknologi blandt flere børn og unge i grundskolen. Mens de mindste arbejder med kæledyr og kedsomhed, skal mellemtrinnet bygge en automatisk fodermaskine til kæledyret. Udskolingens projekt hedder ”Sæt hovedet i bevægelse”. Her skal 7. – 10. klasses eleverne konstruere et redskab, der kan aktivere både krop og hoved i løbet af skoledagen.

Det er femte år i træk at Engineering Day afvikles på danske skoler. Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, Københavns Professionshøjskole, Astra og VIA University College. Programmet er støttet af Villum Fonden.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Skole

Skoleelever prøver fagene af

Offentliggjort for

den

Forfatter:

Specialet hestemanager er en af de uddannelser, deltagerne kan prøve kræfter med. Foto: Hansenberg.

Elever i 8.-10. klasse har mulighed for at komme helt tæt på en uddannelse, når erhvervsskolen Hansenberg i Kolding inviterer til Prøv et fag.

Lær forskellige fletteteknikker i frisørsalonen. Arbejd med stål som materiale hos smedene. Giv kalvene mælk af sutteflaske på gården.

Det er blot et udpluk af de tilbud, som elever i 8.-10. klasse har mulighed for at melde sig til ved Prøv et fag på erhvervsskolen Hansenberg i Kolding.

Formålet med Prøv et fag er, at eleverne bogstavelig talt får faget i hænderne – og får faktuel viden om, hvad en erhvervsuddannelse kan føre til.

Der er masser af spændende fag at vælge imellem, og elever og faglærere fra uddannelserne står klar med inspiration og gode fif.

Prøv et fag finder sted lørdag den 30. oktober klokken 9.30-12.00. Der er et begrænset antal pladser, og tilmeldingsfristen er den 21. oktober.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Skole

Mikkel repræsenterer regionen ved DM

Offentliggjort for

den

Forfatter:

To glade VVS-energispecialistelever: Mikkel Larsen (t.h) har kvalificeret sig til DM i Skills, og Jens Andersen er reserve. Foto: Hansenberg.

Når der til april 2022 igen er DM i Skills, er VVS-elev Mikkel Larsen med fra Hansenberg.

Det er Mikkel Larsen fra Hansenberg i Kolding, som til april 2022 bliver Region Syddanmarks deltager ved DM i Skills for VVS-elever.

Sent onsdag eftermiddag blev det afgjort efter en direkte – og meget tæt – duel med holdkammeraten Jens Andersen, oplyser Hansenberg.

Og det er en glad VVS-energispecialistelev fra Sommersted, som nu kan se frem til at konkurrere mod elever fra resten af landet om at blive Danmarks bedste inden for sin uddannelse.

-Det bliver sjovt, spændende og udfordrende at deltage, og jeg ser meget frem til konkurrencen. Ikke for at se, hvem der er bedst, men for at få træning og inspiration. Frem mod DM i Skills skal jeg arbejde med at holde hovedet koldt, når der er pres på, fortæller Mikkel Larsen, som er i lære hos CVE Teknik i Christiansfeld.

Godt med udfordringer

I de seneste to dage har eleverne arbejdet på at etablere en varmeinstallation med både gulvvarme og radiator – alt sammen kontrolleret via Danfoss Link, der er koblet op på nettet, så man kan styre eksempelvis rumtemperaturen via en app.

Arbejdet har også involveret en masse bukkeøvelser i både kobber og forzinket stålrør, hvor det gælder om at lave så få samlinger som muligt.

Det var marginaler, der afgjorde, om det skulle være Jens Andersen eller Mikkel Larsen, der tog den eftertragtede DM-plads. Jens Andersen – der er i lære hos Krenk VVS i Kolding – er nu reserve, hvis Mikkel Larsen bliver forhindret i at deltage.

Træning, træning og træning

Deltagelse ved DM i Skills kræver masser af forberedelse. Derfor kommer Mikkel Larsen i skarp træning i Hansenberg s VVS-værksteder, fortæller faglærer Martin Harlev Finnerup:

-Forud for Skills får deltagerne en opgave, der ligner den, de kan blive udsat for under selve konkurrencen. Når de får den, plejer vi at bygge anlægget op her på skolen, så vores deltager kan træne og blive klædt bedst muligt på.

Planen er, at Martin Harlev Finnerup skal stå for træningen sammen med faglærer Lars Jørgensen, og de er også med på sidelinjen under DM i Skills. Lars Jørgensen har i tidens løb været med til at træne i alt syv VVS-elever fra Hansenberg , hvoraf fire i træk løb af med danmarksmesterskabet.

-Frem mod DM i Skills skal Mikkel først og fremmest lære mere – og gøres klar til en stor og avanceret opgave. Undervejs vil der være en naturlig udvikling gennem de daglige udfordringer på lærepladsen og skolen, men han får også mulighed for at træne specifikt hen imod opgaven, forklarer Lars Jørgensen.

Stolthed over hele linjen

Den erfarne faglærer fortæller også, at der er masser af stolthed forbundet med at deltage i DM i Skills. Ikke blot for deltageren, men også for lærepladsen, skolen og blandt kammeraterne:

-Vi har en oplevelse af, at man hos firmaet – altså lærepladsen – er stolte over at have en elev med. De føler, at eleven repræsenterer firmaets kvalitet og håndværk udadtil. Som skole er vi selvfølgelig også stolte over, at vi på den måde kan repræsentere Region Syddanmark – og at vi kan guide talenter til sådan en konkurrence.

-Klassekammeraterne følger også meget med og er stolte over, at de kender en, der deltager. Det samme gør elever fra klasser, der ikke er så langt henne i uddannelsesforløbet, men som er interesserede i fremtidig deltagelse.

DM i Skills finder sted i Høng i dagene 28.-30. april 2022, og omkring 300 unge talenter fra landets erhvervsuddannelser er med som deltagere, hvor de kæmper om at blive landets bedste inden for netop deres fag.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Skole

2300 elever samles til stor uddannelses- og fritidsjobsmesse

Offentliggjort for

den

Forfatter:

Uddannelses- og fritidsjobsmessen foregår på Hansenberg. Foto: Hansenberg (Arkivfoto)
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    1
    Share

2300 elever fra Koldings skoler skal torsdag blive klogere på deres fremtidige ungdomsuddannelse, når de samles på uddannelses- og fritidsjobsmessen på Hansenberg.

Skal du være tømrer, murer eller i gang med gymnasiet?

For nogle er svaret allerede fastlagt, men for andre er der god mulighed for at spore sig ind på det torsdag. Her samles 2300 elever fra Koldings 8., 9., og 10. klasser nemlig til den store uddannelses- og fritidsjobmesse på Hansenberg.

-Messen giver et indblik i de mange muligheder, som de unge mennesker har, når de skal vælge en ungdomsuddannelse. Vi håber at vi kan få dem til at reflektere over deres valg og blive klogere på hvilke muligheder, der passer bedst for den enkelte, siger Søren Bork Hansen, ungechef hos Kolding Kommune.

Foruden alle eleverne så inviteres forældrene også til fyraftensarrangement selvsamme dag, så også de kan få et overblik over de muligheder, deres datter eller søn har fået præsenteret tidligere samme dag.

-Vi ved at forældrene er en vigtig medspiller, når de unge mennesker skal vælge uddannelse. Så vi håber, at vi kan hjælpe dem med at blive klædt på til at tage snakken med de unge mennesker efterfølgende, fortæller Søren Bork Hansen.

Til messen vil der være repræsentanter for alle Koldings ungdomsuddannelser – både de gymnasiale og de erhvervsfaglige.

-Vores mål er ikke at præge nogen til at vælge en bestemt uddannelse. Men vi ønsker at de unge mennesker skal få øjnene op for de mange muligheder, de har i både den erhvervsfaglige og den gymnasiale vej, slutter Søren Bork Hansen.

Udover uddannelsesdelen, så vil der også være en lang række fritidsjobsudbydere til stede, og her kan de unge være heldige at score et fritidsjob, hvis de finder et match med en virksomhed.

Få nyheder fra Kolding Netavis direkte i din indbakke. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere...

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Reklame

Tags

oktober 2021
M Ti O To F L S
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Populære artikler