Læserbrev af Cecilie Liv Hansen (LA), kandidat til byrådet, Vestre Ringgade 44, 6000 Kolding.
Det er dybt bekymrende, at hele 12 procent af afgangseleverne i Kolding ikke bestod dansk og matematik i år. Ifølge nye tal fra Børne- og Undervisningsministeriet svarer det til næsten hver ottende elev, og på visse skoler er andelen endnu højere.
Dette er et voksende problem, som vi ikke længere kan ignorere. Kolding ligger nu over landsgennemsnittet på 10,6 procent, hvilket understreger, at noget fundamentalt er galt.
Det er vigtigt, at Kolding Kommune har igangsat initiativer for at analysere data og fokusere på de svageste elever, men vi har brug for mere end blot evaluering. Der skal konkrete handlinger til, hvis vi skal sikre, at ingen elever forlader skolen uden de nødvendige færdigheder.
En del af løsningen ligger i at styrke skoleledernes autonomi og handlekraft. Hvis vi delegerer beslutningskompetencen til de lokale skoler, vil undervisningen kunne tilpasses de specifikke behov i hvert enkelt område. Skolerne bør have mulighed for selv at vælge de læringsmidler, der bedst understøtter deres elevers læring.
En liberal uddannelsespolitik i Kolding vil sikre, at familierne har friheden til at vælge det uddannelsestilbud, der passer bedst til deres barn, og at skolerne får frihed til at skabe en mangfoldighed af læringstilbud.
Ved at kombinere øget autonomi for skolerne med målrettet støtte til de mest udsatte elever kan vi skabe en skole, hvor alle elever får de bedste muligheder for succes.
Vi skylder vores børn en fremtid, hvor de basale færdigheder er på plads, og det kræver handling nu.