Læserbrev af Trille Nikolajsen (V), byrådsmedlem, Spurvevej 8, Vester Nebel.
En undersøgelse viser at hver femte lærer i de danske folkeskoler har været udsat for vold inden for det seneste år, og hver fjerde lærer har været udsat for trusler. Er der sket et skred i den danske folkeskole, har vi børn i normalklasserne som ikke magter at være der.
Folkeskolen er en grundsten i vores demokratiske samfund. Lærerne er en nøgleresurse, men er vi gode nok til at passe på dem? Når vi har lærere der ikke kommer tilbage på arbejde efter en voldsepisode, så skal der gøres noget.
Jeg mener bestemt ikke at lærere skal ikke have flere magtbeføjelser der giver mulighed for at tag fat i eleven. Men vi skal finde nogle løsninger der muliggør, at lærerne fortsat vil udføre deres job OG at alle de andre elever ikke bliver ufrivillige gidsler i nogle konflikter.
Men hvordan udgår vi, at børn kommer ud i en situation hvor de bliver fattige på ord og tyr til vold? Og hvad med de andre børn som er vidne til vold fra klassekammerater.
Flere lærere fortæller mig, at det er et tabu – et emne vi ikke taler om. Det skal vi have ændret allerførst. Vi skal turde italesætte og skabe muligheder og løsninger for at lærere og ledere kan få løst udfordringerne.
Så begrav tabuet og lad os gå sammen om at skabe rammer i folkeskolen, der er med til at styrke lærernes autoritet. Det må være et fælles ansvar. Lærerne skal have den støtte de har brug for, og forældrene skal igennem opdragelse bakke skolen og lærere op. Lærerne skal ikke stå alene uden handlemuligheder.
Respekt til lærerne, der hver dag arbejder for at give vores børn den viden og dannelse, der er fremtidens grundsten i vores demokratiske samfund.